• Linyana

Rädsla inför förlossningen =(

Så, jag är i vecka 20 nu och börjar tänka jätte mycket på själva förlossningen, kollar på videos och förstår att för vissa gör det SVINONT, och för vissa säger det bara ”plopp” sen är bebisen där. 

Jag vet att det är en omöjlig fråga att ställa ”Hur ont gör det, EGENTLIGEN” ? ända jag kan fråga är hur ont gjorde det för er ? Tog ni bedövning ? Hur gick det till, berätta gärna! 

• Svar på tråden Rädsla inför förlossningen =(
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Hur ont det gör?
    Så ont så jag skrek att jag bara ville dö.
    Det gör så ont så man är helt veck i huvudet och bryr sig inte om vad som sker runt omkring.

Jag tog ryggbedövning första gången och då försvann all smärta.

Andra gången fick jag klara det med lustgas, funkade....men det gjorde ju fortfarande jääävligt ont.

Skulle dock göra om det eftersom lyckan över ett barn är större. 

• Linyana
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2012-01-06 23:26:38 följande:
    Hur ont det gör?
    Så ont så jag skrek att jag bara ville dö.
    Det gör så ont så man är helt veck i huvudet och bryr sig inte om vad som sker runt omkring.

Jag tog ryggbedövning första gången och då försvann all smärta.

Andra gången fick jag klara det med lustgas, funkade....men det gjorde ju fortfarande jääävligt ont.

Skulle dock göra om det eftersom lyckan över ett barn är större. 
    Varför kunde du inte ta ryggbedövning med det andra ? 
  • whitetrach86

för mig var det "smärtfritt" mest bara obehag men inget "skrika halsen av mig"
    Tog lustgas när jag öppnades mellan 8-10cm.(mest för att jag skulle lugna ner mig och inte stressa upp) Därefter inget.. var mest irriterad över att jag hade för korta värkar så jag tryckte ut halva huvudet typ 10ggr...

• 05091112

Det gör ont. För de flesta. Men det är en smärta som är väldigt svår att föreställa sig, om det ens är möjligt.

Jag har fött 3 barn vaginalt med endast lustgas.
    Med de två första var jag i chock över att smärtan var så påfrestande och att den satt i ryggen.

Med min tredje satt värkarna i magen och de var mycket lättare att kontrollera men det är klart de gjorde ont också.

Mitt bästa tips är, när värkarna kommer så försök att inte spänna dig , försök att inte bli rädd. Det är lätt att säga såhär, men när värkarna startade med 3an så stod jag och intalade mig själv att INTE spänna mig för det gör så mycket ondare då.
    Öva andning, man behöver inte psykoprofylaxandas . Det finns något som heter dykningsmetoden tex.

Sen finns ju ryggbedövningar och de flesta jag känner som fått dessa har tyckt det var skönt med en riktig paus =)

Lycka till, du har världens största grej framför dig! 

• Linyana
    05091112 skrev 2012-01-06 23:31:05 följande:
    Det gör ont. För de flesta. Men det är en smärta som är väldigt svår att föreställa sig, om det ens är möjligt.

Jag har fött 3 barn vaginalt med endast lustgas.
    Med de två första var jag i chock över att smärtan var så påfrestande och att den satt i ryggen.

Med min tredje satt värkarna i magen och de var mycket lättare att kontrollera men det är klart de gjorde ont också.

Mitt bästa tips är, när värkarna kommer så försök att inte spänna dig , försök att inte bli rädd. Det är lätt att säga såhär, men när värkarna startade med 3an så stod jag och intalade mig själv att INTE spänna mig för det gör så mycket ondare då.
    Öva andning, man behöver inte psykoprofylaxandas . Det finns något som heter dykningsmetoden tex.

Sen finns ju ryggbedövningar och de flesta jag känner som fått dessa har tyckt det var skönt med en riktig paus =)

Lycka till, du har världens största grej framför dig! 
    Tack så mycket, detta hjälpte =) 
  • Mary Jo

Det var fruktansvärt. Det gjorde sjukt ont och för att inte tala om efteråt eftersom att jag sprack så mycket och tappade mycket blod.
    Jag fick total panik och bara skrek och allting blev svart när det gjorde som ondast.
    Men då var det lixsom inget mer med det. Man får sån fin belöning. En underbar liten bebis.  
    Hann bara med lustgas eftersom att det gick fort.

Mitt råd är att försöka att inte spänna dig,andas lugnt fast det är svårt..

Nu är jag gravid med nr 2 och kommer be om planerat snitt. Jag är för rädd helt enkelt. Men jag hoppas att mitt snitt blir en bra upplevelse  

Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • Linyana
    Mary Jo skrev 2012-01-06 23:39:57 följande:
    Det var fruktansvärt. Det gjorde sjukt ont och för att inte tala om efteråt eftersom att jag sprack så mycket och tappade mycket blod.
    Jag fick total panik och bara skrek och allting blev svart när det gjorde som ondast.
    Men då var det lixsom inget mer med det. Man får sån fin belöning. En underbar liten bebis.  
    Hann bara med lustgas eftersom att det gick fort.

Mitt råd är att försöka att inte spänna dig,andas lugnt fast det är svårt..

Nu är jag gravid med nr 2 och kommer be om planerat snitt. Jag är för rädd helt enkelt. Men jag hoppas att mitt snitt blir en bra upplevelse  
    Får man be om planerat snitt om man är... LIVRÄDD ? 
    Vissa jag pratat med det om säger att man får bara göra det i komplikationer.
    och vissa säger "vill du ha barn, Föd det naturligt" =/  
  • MammaPappaBarn

Har fött fyra barn vaginalt. Svårt att förbereda sig inför en förlossning, ingen är den andra lik. Men en sak man kan öva på är att slappna av. Det gör jättestor skillnad om man är lugn och avslappnad. Helt magiskt! Lycka till!

• Mary Jo
    Linyana skrev 2012-01-06 23:42:11 följande:
    Får man be om planerat snitt om man är... LIVRÄDD ? 
    Vissa jag pratat med det om säger att man får bara göra det i komplikationer.
    och vissa säger "vill du ha barn, Föd det naturligt" =/  
    Ja,såklart får man alltid be om snitt men dom vill ju oftast att man föder vaginalt om det går.
    Min förlossning ser väl helt ok ut i papprerna förutom bristningen och mina komplikationer som jag har 2 år senare men för mig så var det traumatiskt och hemskt och jag hoppas verkligen att jag får bestämma över min egen kropp och att ingen försöker hindra mig. Jag ska luta mig mot hälso och sjukvårdslagen  om dom krånglar.  
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
Svar på tråden Rädsla inför förlossningen =(