• DahliaViolet

Kan man stava namnet...

Wendela, utan att det klassas som WT? 

Eller är Vendela det enda tänkbara? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 23:05
    Vi har redan valt namn.. Vi valde Wendy istället för Vendela
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man stava namnet...
  • Girlinthecity

Självklart KAN man stava det med W, det är ju en smaksak. Personligen förstår jag inte varför man väljer W istället för V. Jag har själv ett namn som man kan stava på flera olika sätt och 90% så är det felstavat. Vill bespara mina egna barn det.

• Shili

Hej! Jag tycker att det är finast med V och själv har jag alltid tyckt att det är ett fint namn tills jag kom på vad det betyder på spanska; "sälj henne" :(

Men i Sverige är det ett jättefint namn!!

• Rockan

Sveriges mest kända Wendela/Vendela stavade ju med W, och det är en väletablerad stavning, så "WT" tycker jag inte det är. Dock föredrar jag V.

Girlinthecity skrev 2012-01-07 09:56:15 följande:
    Självklart KAN man stava det med W, det är ju en smaksak. Personligen förstår jag inte varför man väljer W istället för V. Jag har själv ett namn som man kan stava på flera olika sätt och 90% så är det felstavat. Vill bespara mina egna barn det.
    Mina föräldrar trodde de valde den enkla stavningen av mitt namn (= precis som det låter), men det blir nästan alltid felstavat ändå
  • Girlinthecity
    Rockan skrev 2012-01-07 10:18:28 följande:
    Sveriges mest kända Wendela/Vendela stavade ju med W, och det är en väletablerad stavning, så "WT" tycker jag inte det är. Dock föredrar jag V.Mina föräldrar trodde de valde den enkla stavningen av mitt namn (= precis som det låter), men det blir nästan alltid felstavat ändå
    Ja, samma här!
  • DahliaViolet
    Shili skrev 2012-01-07 10:00:50 följande:
    Hej! Jag tycker att det är finast med V och själv har jag alltid tyckt att det är ett fint namn tills jag kom på vad det betyder på spanska; "sälj henne" :(

Men i Sverige är det ett jättefint namn!!
    Inte den korrekta översättningen. 
  • Shili

Nej, inte korrekt översatt, utan mer slang.

Som sagt jättefint namn på svenska men skulle själv inte ge det namnet till min dotter då jag har rötter i Sydamerika.

• DahliaViolet
    Shili skrev 2012-01-07 23:25:42 följande:
    Nej, inte korrekt översatt, utan mer slang.
    Ja, Jag vet. 
    Det vore konstigt om jag inte visste eftersom jag är uppvuxen i en spansk-engelsk familj. 

Får jag fråga "hur du fick reda på namnets betydelse" om din släkt är från Sydamerika?
    Borde du inte ha vetat det hela tiden då? :o
  • Shili

Jag tänker inte alltid på spanska i och med att jag är född i Sverige och svenska är mitt modersmål.

Jag pratade med min mamma och sa att jag älskade namnet Vendela. Sen plötsligt kom det upp i mitt huvud vad det betyder på spanska.

Jag tänker inte på alla språk samtidigt om man säger så.

Svar på tråden Kan man stava namnet...