Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

Är det okej att googla nya bekantskaper?

Läste just i en tråd om att folk faktiskt googlar på folk de håller på att lär känna och jag blev lite förvånad över att folk gör sånt, så nu vill jag veta om ni gör det Drömmer

Ni får gärna skriva om varför ni gör det eller inte gör det i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-08 01:24
    Ah en bra poäng som jag har missat är faktiskt att skriva är att vad jag är ute efter i min TS egentligen är inte om man googlar efter nummret eller edressen till någon, det är som att slå i telefonkatalogen faktiskt MEN det jag är ute efter är snokandet när man aktivt går in för att se vilken inkomst människan har och den har skulder, kollar om det finns något skvaller om den, har den varit otrogen tidigare, har den gjort något annat jag inte gillar...det är sån info jag har svårt fö.r att acceptera, vissa saker måste få ha sin tid och allt är inte så som man läser det på nätet och då kan det vara skjystare att låta människor få en chans att berätta såna saker i sin tackt tycker jag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att googla nya bekantskaper?
  • vampyria2

Jag känner att det ärlige respektlöst påminner om att rota i folks byrålådor m.m när man är hemma hos dem.
    Samma sak jag skulle aldrig kolla min killes mobil, mail m.m för är det saker han vill att jag ska veta så berättar han nog det för mig när det känns bekvämt för honom, samma med nya vänner.
    Visst de saker man själv har skrivit om på nätet är ju till för alla men det kan även finnas saker man själv inte vill ska finnas där och då ör det att snoka för mycket, tycker jag :p

• vampyria2
    Noxigen skrev 2012-01-07 14:45:29 följande:
    Jag googlar allt, och bara för du gjorde denna tråden....Googlar jag dig med.
    Hehe du lär hitta en massa roliga saker jag lovar
  • vampyria2
    snorkan skrev 2012-01-07 15:32:38 följande:
    Byrålåda?...mobil?.....nej det tycker jag verkligen inte är jämförbara saker, det du nämner är ju personliga saker.

att googla får vem som helst göra, det är inte intrång i någons privata liv tycker jag. 
    Ja men problemet är just att det privata kan finnas ute på nätet utan att man har bett om det och då tycker jag att man ska få chansen att berätta en del saker själv innan någon annan snokar reda på det.

Men jag ser ju i och med denna tråd att jag är ganska ensam om att tycka så
  • vampyria2
    kickan89 skrev 2012-01-07 20:35:16 följande:
    Nej jag googlar aldrig folk fast nu googlade jag mig själv och fick upp en sida där min profilbild på facebook och mitt fullständiga namn kom upp och så kunde folk kommentera anonymt. Det hade bara kommit några få kommentarer men alla handlade om att jag typ var otrogen och att man inte skulle lita på mig. Ingen aning om vem som skrivit eftersom det är helt anonymt och vem som helst kan skriva men antagligen någon som aldrig träffat mig för jag har inte varit otrogen och har vad jag vet inga ovänner. Inte kunde man ta bort sig själv från sidan utan att betala heller. Får man verkligen göra så? :S
    Det är exakt det här jag pratar om, det som gö.r att jag tycker att det känns så jäkla respektlöst att googla någon, du kan aldrig ändå veta att det du läser är sanningen men du kommer att döma människan efter det ändå Obestämd
  • vampyria2
    Effie skrev 2012-01-08 00:12:51 följande:
    Men det beror väl på hur man gör och vad man är ute efter.
    Jag har googlat upp kollegor och folk som jag har mött på konferenser för att få fram saker de har skrivit (forskningsartiklar) och kontaktuppgifter.
    Har googlat efter bloggar i fall när folk har pratat om att de har bloggat.
    En gång googlade jag en kille som jag skulle dejta, för att kolla att han inte var gift. Det var han!
    På mitt tidigare jobb brukade vi googla folk som sökte jobb hos oss, för att se vad de var för typer.

Tydligen är jag en psychostalker enligt folk i den här tråden.
    Som sagt - jag tror inte ett smack på folk som påstår att de aldrig har gjort det.
    efter som man inte kan lita på de sakerna man hittar på nätet så tycker jag faktiskt inte att det är okej. Tex de som söker jobb hur kan du veta att den infon du får om dem är sanna?
    Är en stor skillnad om man letar efter en blogg som någon har berättat om eller något som de har gjort och lagt ut på nätet för att folk ska läsa dem än att försöka ta reda på hur folk är, det är oftast väldigt missanvisande.

Tex om vi går till mig själv så skulle du kolla upp mig och tex mitt nick här i från så skulle du få en uppfattning om mig som inte alls stämmer, jag är nog mycket hårdare på nätet än IRL, kan till och med ibland gå i debater med åsikte som jag absolut inte står fö.r bara för att jag gillar att dra saker till sin spets. Vore jäkligt synd om folk trodde att jag var sån för jag är faktiskt en ganska trevlig tjej egentligne

Sen får du tro vad du vill men jag har aldrig googlat på någon, har aldrig ens tänkt tanken....eller jo jag har googlat på mig själv faktiskt men aldrig någon annan, det de vill att jag ska veta får jag nog reda på ändå och är de ena fula fiskar så får jag troligtvis reda på det ändå.
  • vampyria2

Som sagt jag håller med när det gäller bloggar m.m är man så korkad att man fläker ut sig på det viset då kan man räkna med att folk får reda på det.
    Det jag har svårt för är folk som kollar upp andras inkomster och om de har betalningsanmärkninga, det är att gå ö.ver grännsen stort.

Jag träffade min kille för ett år sedan och jag har aldrig ens tänkt tanken att kolla upp om han var gift, rik, fattig m.m  det skulle kännas som att jag misstror honom och inte litar på det han säger och för mig är respekt och till lit A och O i ett förhållande. Ärligt talat jag vet inte ens nu hur mycket han tjänar och vill inte veta det heller, jag älskar honom för den han är inte för vad han tjänar Drömmer

• vampyria2
    An0nym0us skrev 2012-01-08 00:33:18 följande:
    Obehagligt...tycker inte om offentlighetsprincipen.
    Det är en sak om man själv lägger ut sig på internet med bloggar,fb osv men såna personliga uppgifter som man inte bett om tycker jag är fel  
    Håller helt med dig, jag tycker att det är skrämmande att folk tar så lätt på det och inte frstår vilka övertrammp det är att leta reda på sån info på folk Obestämd
  • vampyria2

Ah en bra poäng som jag har missat är faktiskt att skriva är att vad jag är ute efter i min TS egentligen är inte om man googlar efter nummret eller edressen till någon, det är som att slå i telefonkatalogen faktiskt MEN det jag är ute efter är snokandet när man aktivt går in för att se vilken inkomst människan har och den har skulder, kollar om det finns något skvaller om den, har den varit otrogen tidigare, har den gjort något annat jag inte gillar...det är sån info jag har svårt fö.r att acceptera, vissa saker måste få ha sin tid och allt är inte så som man läser det på nätet och då kan det vara skjystare att låta människor få en chans att berätta såna saker i sin tackt tycker jag.

• vampyria2
    Regnig måndag skrev 2012-01-08 01:19:17 följande:
    Jag bara undrar, hur vanligt tror du att det är att man tar reda på inkomst, skulder (hur får man veta det?) via nätet? Eller otrohet? Hur vanligt är sånt skvaller?
    Jag var inne i några trådar här på FL och upptäckte att flera hade skrivit att de höll på med sånt, då gick jag in på flashback om kollade runt och där verkade det inte allt för ovanligt heller, därför jag blev så förvånad och startade denna tråd men ska nog uppdatera TS lite känns det som Drömmer
    Jag använder alltid hitta,nu för att hitta folk och tänkte inte ens på att man kunnde uppfatta min fråga på det viset också Cool
  • vampyria2
    Regnig måndag skrev 2012-01-08 01:28:44 följande:
    Ok, det lät som en intressant iakttagelse.

Jag blir faktisk rätt impad av fb, de får fram info hur fort som helst och hur mycket som helst.
    ja de letar reda på vem som helst med hur lite info som helst   var inne i en tråd där de hade ett kort på en tjej som hade en mask på sig så man såg inte henne alls men man såg också en liten bit av en tatuering....några dagar senare hade de hittar rätt tjej på nätet och hade hennes namn m.m Förvånad  fast där vara det bara bra för hon hade gjort ett allvarligt brott men som sagt jag blev imponerad av dem på FB helt klart.
    Regnig måndag skrev 2012-01-08 01:25:31 följande:
    Jag har gjort det en gång då jag skulle köpa en produkt från ett för mig okänt företag.
    En rätt slug rackare men det gick tack vare lite kartläggning att inse att det var skojerier från början till slut.
    ja men det är enhelt annan sak tycker jag det är tex ingen som du ska eller vill ha en relation med   Jag skulle ha svårt för om min kille skulla ha googlat mig för då skulle det kännas som att han inte litade på mig och kan han inte det så kan vi inte ha ett förhållande faktiskt.
  • vampyria2

Ni som gör det skämms ni inte när ni träffar dessa människor IRL nästa gång, lite i vilket fall?

Jag skulle nog inte kunna se dem i ögonen om jag hade suttit och snockat på nätet efter uppgifter på dem.

• vampyria2
    Regnig måndag skrev 2012-01-11 07:19:28 följande:
    Den inställningen fattar jag mig inte riktigt på.
    Lägger jag ut min handskrivna dagbok på torget under en skylt där det står "Varsågod och läs" får jag räkna med att människor läser.
    Varför ska människorna skämmas ögonen ur sig?
    Nej men blogg m.m som folk själva har lagt ut tycker jag är okej jag pratar med om såna saker som KAN stå på nätet som man inte själv har bett om som tex inkomster, skulder,  andra människor som sitter och sprider skitsnack m.m sån uppgifter är inte ärligt att ta reda på den vägen, var sak har sin tid och en människa måste få en chans att berätta själv tycker jag, det kan finns bra fö.rklaraingar till allt och då vill man gärna inte vara dömd för dem innan man själv hinner prata om dem.
Svar på tråden Är det okej att googla nya bekantskaper?