• mfe

Förlossningsbrev?

Jag har en väldigt förlossningsrädsla och vill därför skriva ett förlossningsbrev.. Jag vet ungefär hur jag vill ha det men jag kan verkligen inte forma det till någonting. Ska man skriva heltext, punktform eller hur ska man egentligen göra?
    Jag förstår ju att det inte kommer bli exakt som man vill ha det men jag vill ändå ha ett brev så de kan förstå mig litegrann iallafall.
    Någon som har nåt bra tips?

• Svar på tråden Förlossningsbrev?
  • mfe
    whitetrach86 skrev 2012-01-07 20:38:19 följande:
    så enkelt och lite som möjligt... dom har inte tid att sitta och läsa en novel om du förstår vad jag menar Glad ibland ska man vara glad om dom läser brevet alls! 
    Jo jag förstår. Har egentligen inte så mycket "krav" utan det jag vill få fram är typ:
    - enbart lustgas
    - inga manliga barnmorskor
    - inga studenter
    - låta mig va så mycket som möjligt
    - lyssna på mig

mer än så vill jag inte skriva då jag förstår att de inte har all tid i världen att läsa. Men hur jag liksom ska forma det vet jag inte :S
  • mfe
    whitetrach86 skrev 2012-01-07 20:44:13 följande:
    räcker väl med att det är punktat på det viset... Skrattande

snabbt, enkelt och inga frågetäcken 
    Haha kanske det, kanske bara jag som vill få till det "fint" :P
    Kanske är lite andra smågrejer, men det största är ju dom där,
    vill t.ex få upp min dotter på magen direkt och vill inte klippa navelsträngen direkt utan när allt är borta ur den ska den klippas, och det ska pappan göra..
    Ska sånt skrivas in också eller är det någonting de redan förstår?
  • mfe
    Mysanochmimer skrev 2012-01-07 20:52:16 följande:
    skriv sånna saker om dom är viktiga för dig.

På dom flesta ställen är det rutin men ändå

Jag har förlossningen för mitt andra barn inom "räckhåll" och så här ser mitt brev ut

----------------------------

Under förlossningen

Så lite medicinsk smärtlindring som möjligt under förlossningen.

Vid förra förlossningen använde jag lite lustgas och denna gång är mina tankar att vara utan så länge som jag känner att jag orkar.

Vill gärna bada då det gjorde mycket för mig förra gången.

Har vetekudde med som jag gärna testar.

Öppen för akupunktur.

Då jag under förra förlossningen ”fastnade” i sängen så vill jag gärna försöka vara uppe mer denna gång för att låta kroppen jobba själv och kanske kunna undvika ev. värkstimulerande samt smärtstillande.

Att barnmorskan utför perinealskydd är viktigt för mig, så länge möjligheten finns, är medveten om att gynställning är den bästa då, men vill ändå ha möjlighet att testa andra ställningar, t.ex. på knä i sängen.

Vill gärna ha hjälp att ”komma ihåg” detta.

Efter förlossningen

Vi vill att André klipper navelsträngen samt att sen avnavling tillämpas.

Vi vill själva se efter om det är en flicka eller pojke.

Amningen är väldigt viktig för mig och jag vill få barnet på bröstet direkt för att låta det leta och suga tag själv, medveten om att detta kan ta tid.
    Att så mycket eftervård som är möjlig utförs medan barnet ligger hos mig.

Har ett myom i övre delen av livmodern som jag gått hos spec-mvc för kontroll av under graviditeten, har pga detta ett ärr som ser ut som ett kejsarsnittsärr men är dock aldrig snittad i livmodern.

Vi är medvetna om att alla förlossningar är olika och detta är enbart önskemål.Vi litar till fullo på att ni gör det som är bäst för mamma och barn.

Åh tack jätte mycket!
    Ska sätta mig nu och skriva lite grann, får ändra det eftersom då jag är duktig på antingen skriva för lite eller för mycket :P
  • mfe

Under förlossningen

Jag vill enbart ha lustgas då jag känner att jag har lite rädsla inför epidural då jag hört att man kan förlora krystvärkarna och även för bäckenbottenbedövningen så har därför valt att bara köra på lustgas.

Jag vill inte ha några studenter eller manliga barnmorskor som kollar mig då jag känner att det blir alltför privat och vill helst ha så lite koll som möjligt, jag vill ha så mycket privat som möjligt då jag kan gå omkring om jag känner för det och själv känna mig trygg. Självklart kommer jag vilja bli kollad när det behövs, men helst inte i onödan.

Efter förlossningen

När hon kommer ut så vill jag ha bebisen på magen och navelsträngen ska få sitta kvar några minuter innan pappan klipper den.

Jag vill helst ha lugn och ro efteråt då jag har väldigt lätt att bli stressad. Jag vill även att bebisen ska få leta igen bröstet själv då jag tycker amningen är viktig.

är det här någonting som skulle kunna kallas förlossningsbrev? Kan det misstolkas eller är det för mycket krav?

• mfe
    whitetrach86 skrev 2012-01-07 21:21:24 följande:
    låter helt okey tycker jag
    Min sambo tror att där jag skrev att jag ville ha så lite koll som möjligt kunde misstolkas, är det verkligen så?
  • mfe
    whitetrach86 skrev 2012-01-07 21:25:11 följande:
    kan ju skriva hälsokoll som möjligt...
    Ah smart, tack :)
  • mfe
    Mysanochmimer skrev 2012-01-07 22:05:44 följande:
    Eller skriva att det görs så lite vaginala undersökningar som möjligt.
    Om jag tolkar dig rätt att det är det du menar
    Kanske är smartare att skriva så så dom inte tror att de får komma in i rummet alls :P
  • mfe
    Mysanochmimer skrev 2012-01-07 22:26:59 följande:
    det görs ju andra koller också, tex ctg kurva, så bättre att vara så tydligsom möjligt

Såg nu att det var en arg gubbe på mitt förra inlägg, var inte alls tänkt så...
    ctg kurva är när de sätter som ett bälte runt magen så man kan höra bebis hjärtljud va?

nej, förstod det av texten du skrev Glad
  • mfe
    Mysanochmimer skrev 2012-01-07 22:51:10 följande:
    jag hörde aldrig men man såg på en skärm hela tiden både hjärtligt och när värkarna stegrades, sen satte dom skalpelektrod på sonen för dosan och bandet på magen ville inte riktigt.
    Då är det nog en sån jag fick när jag var in pga onda sammandragningar :) dock så tyckte inte lillan om den så hon sparkade som iväg den och inte ville va med riktigt :P
  • mfe
    vargaa skrev 2012-01-07 22:54:42 följande:
    När du skriver "koll". Menar du vaginala kobtroller? Isf hade jag skrivit det så missförstår ingen. :) Det önskemålet har jag i mitt brev också. Tyckte de ville in o rota alldeles för ofta vid första förlossningen.
    Ja, vaginala kontroller!
    Är så pass blyg och har alltid ångest inför gynundersökningar och sånt, och att de ska va där flera gånger och gräva känns som jag kommer få panik då man ändå ska flasha upp sig senare då man ska föda liksom, ska inte behöva visa sig mer än nödvändigt tycker jag!
  • mfe
    vargaa skrev 2012-01-09 21:17:24 följande:
    Jag tkr absolut att du ska skriva då att du känner just blyghet och ångest i allmänhet när det kommer till vaginala undersökningar så att de förstår att detta inte har med förlossningen att göra utan är ngt du tycker är väldigt jobbigt annars också. De undersöker ju regelbundet under förlossningen för att se om det går framåt men du kan absolut neka till det. Jag tror inte att det finns ngn anledning till vaginala undersökningar sålänge allt går som det ska. Däremot måste du kanske acceptera det om du begär bedövning som eda eller liknande, då de kan behöva bedömma om det är läge eller ej.
    Vill ju att de ska som hålla koll men att göra vissa saker i onödan känns jättejobbiga.

Det är det där med EDA:n som jag inte vet än om jag vill ha, min syster sa att jag borde ta det medans andra sagt att jag bara borde ta lustgas, så nu sitter jag och har ångest över det istället :P
  • mfe
    BelAir1 skrev 2012-01-09 23:24:49 följande:
    Men vad tror du att det är dom gör i onödan?
    Att de kollar för ofta eller någonting. Jag vill helst ha lugn och ro och att de inte springer ut och in flera gånger vilket det känns som att det kan hända!
  • mfe

Självklart kommer jag inte neka att dom kollar men jag vill inte att de ska göra det för ofta om man säger så. Svårt att förklara hur jag menar på något bra sätt..

• mfe
    BelAir1 skrev 2012-01-09 23:59:33 följande:
    Nä men jag förstår vad du menar men jag tror inte att någon undersöker i onödan.

Tyckte att ditt brev i inlägg 2 var bra. Lätt att läsa, överskådligt!

Jag hade en patient som skrivit ett förlossningsbrev på 11 sidor. Hur ska man minnas allt?   
    Får hoppas det!

Funderar på att göra allting i punktform sådär, utan någon flytande text faktiskt, dels för att jag inte får ihop det riktigt men också för att någon ska orka läsa det!

Oj! Hur ska man hinna läsa det ens? Nej, en uppsats på 11 sidor kommer det då inte bli, max ett A4a isånafall!
    Förstår inte hur hon fick ihop det på 11 sidor då man aldrig kan förutbestämma exakt vad som händer :O
  • mfe
    BelAir1 skrev 2012-01-10 00:16:06 följande:
    Ja punktform är bra. Tycker inte att man behöver "linda in" saker och förklara sig utan bara skriva sina önskemål rakt av. Sen om det är något barnmorskan vill diskutera eller fråga om så hinner man ju det. Så fort går det oftast inte.

Sedan kan man alltid ändra sig om ex smärtlindring under resans gång. Skriver du att du vill klara sig på lustgas men sedan upptäcker att du vill ha EDA så är det ju bara att säga till. Det är inget konstigt, har ju hänt förr om man säger så!  Stort lycka till!
    Det är sant, och min sambo skriver ju det med mig lite grann så han vet ju vad som gäller också så han kan säga till.

Det är sant, man kan ju skriva att man vill ha det om det om jag ber om det men annars inte, saken är ju bara att det inte får tas så sent så man måste ju va rätt snabb med det.

Tack så mycket :)
    Linyana skrev 2012-01-10 00:32:24 följande:
    Jag har också förlossningsrädsla och haft mardrömmar och gråtit och nästan fått panik. 

Jag VILL göra planerat snitt,  men har hört att man själv inte får bestämma utan läkare bedömt. 

Kan man bli TVINGAD till vaginal förlossning ??? 
    Du kan ju prata med barnmorskan och även få träffa en läkare och tala om rädslan så kanske du kan få det men det är ju alltid bäst att föda vaginalt för barnet. Men du kan ju alltid prata med barnmorskan så hon får säga vart du ska vända dig!
  • mfe
    Linyana skrev 2012-01-10 00:52:13 följande:
    tack! förstår ju smärtan och allt, men att riskera att KLIPPAS där nere utan bedövning och allting.... NEJ! Tyst
    Du har inte blivit tillfrågad att få komma på förlossningen och prata med de som jobbar där?

Det är inte säkert du behöver klippas eller ens spricker och OM du gör det så tror jag faktiskt inte att du känner det så mycket, du har så mycket tankar på annat och när du sedan får upp ditt barn på bröstet så kommer du bara koncentrera dig på barnet och när de ska sy så får du ju bedövning.

Be om ett samtal så kanske det kan lugna dig :)
  • mfe
    Linyana skrev 2012-01-10 01:09:49 följande:
    jag är i vecka 20 nu nästa tid till barnmorska är 6:e Februari så, nej... 

Nej tanken är ju också "jag kanske inte spricker eller klippas" men sen är det ju också
    "tänk om jag spricker eller klippas" en tjej fick klippas och hon skrek utav i h*lvete....
    så nej, du tänker inte bara på barnet på bröstet när huvudet är påväg ut och dom måste klippa,
    sen måste man ju säkert krysta också där dom klippt...

Nej, kejsarsnitt, det ska jag be om. har sån rädsla för nålar och kanyler också.
    jag vågar knappt undersköka tänderna hos tandläkaren! och då jag var yngre fick
    dom  söva ner mig för att borra en tand =/ 

klarar jag inte föda vaginalt så klarar jag inte, vågar jag inte, vågar jag inte... 
    Prata med barnmorskan då, förklara din rädsla och att du mår väldigt dåligt av det och verkligen vill ha snitt!
    Om du säger att du vet att du inte kommer klara en vanlig förlossning så måste de ju lyssna på dig. De borde inte kunna tvinga dig att föda vaginalt om du verkligen, verkligen inte vill!
    Så kämpa för snitt tycker jag!

Men usch! Förstår att du inte kan ta någon bedövning då heller då epiduralen är en stor spruta tydligen!

Men prata med barnmorskan så fort som möjligt, jag gjorde det vid första besöket faktiskt.

Dock har jag läst om både kejsarsnitt och vaginalt och vill hellre föda vaginalt, men det är ju så olika för alla.
    Du kan inte söka på google och se om du hittar någonting om hur man ansöker om snitt?
  • mfe

Kollade runt lite och jag hittade det här:

De medicinska riskerna vid kejsarsnitt är större än vid vaginal förlossning [6]. Trots det finns en växande grupp som önskar kejsarsnitt utan obstetrisk orsak [4]. Hänsyn till kvinnans autonomi kräver att man tar deras önskan på största allvar [14]. Med mer kunskap om varför kvinnan önskar kejsarsnitt kan man förhoppningsvis bemöta henne på ett bättre sätt och ha större förståelse för hennes önskemål.

Strunta i början, läs bara det feta :)

• mfe

JAG HITTADE SVARET TILL SLUT Skrattande

Har jag rätt att kräva kejsarsnitt?
    Alla patienter har enligt lag rätt att vägra en åtgärd som ordinerats av läkare men man har enligt samma lag inte rätt att kräva en behandling som går emot läkarens övertygelse. Sjukvårdpersonalen ska om möjligt planera vården i samråd med patienten. Det går alltså inte att kräva att föda med kejsarsnitt om läkaren anser att det är bättre för kvinnan och barnet med en vaginal förlossning, däremot måste läkaren samråda med kvinnan och försöka hitta sätt som gör att båda kan acceptera lösningen. Det finns flera etiska principer som ligger till grund när man planerar vård där läkarens och kvinnans önskemål kolliderar.

autonomiprincipen: informerat samtycke från kvinnan inför valet av förlossningsväg nyttoprincipen: medicinska och psykologiska risker för mor och barn ska vägas mot fördelarna rättviseprincipen: olika villkor och vård på olika sjukhus kan göra att det blir orättvisa skillnader i vården kostnadseffektivitetsprincipen, om resultaten är lika bra bör den billigaste behandlingen väljas

Där har du det bästa svaret tror jag, du kan inte kräva det men du ska inte behöva bli tvingad till någonting du inte vill! Så alltså ska du prata med en läkare och samråda med h*n :)
Svar på tråden Förlossningsbrev?