mfe skrev 2012-01-07 20:48:58 följande:
Haha kanske det, kanske bara jag som vill få till det "fint" :P
Kanske är lite andra smågrejer, men det största är ju dom där,
vill t.ex få upp min dotter på magen direkt och vill inte klippa navelsträngen direkt utan när allt är borta ur den ska den klippas, och det ska pappan göra..
Ska sånt skrivas in också eller är det någonting de redan förstår?
skriv sånna saker om dom är viktiga för dig.
På dom flesta ställen är det rutin men ändå
Jag har förlossningen för mitt andra barn inom "räckhåll" och så här ser mitt brev ut
----------------------------
Under förlossningen
Så lite medicinsk smärtlindring som möjligt under förlossningen.
Vid förra förlossningen använde jag lite lustgas och denna gång är mina tankar att vara utan så länge som jag känner att jag orkar.
Vill gärna bada då det gjorde mycket för mig förra gången.
Har vetekudde med som jag gärna testar.
Öppen för akupunktur.
Då jag under förra förlossningen ”fastnade” i sängen så vill jag gärna försöka vara uppe mer denna gång för att låta kroppen jobba själv och kanske kunna undvika ev. värkstimulerande samt smärtstillande.
Att barnmorskan utför perinealskydd är viktigt för mig, så länge möjligheten finns, är medveten om att gynställning är den bästa då, men vill ändå ha möjlighet att testa andra ställningar, t.ex. på knä i sängen.
Vill gärna ha hjälp att ”komma ihåg” detta.
Efter förlossningen
Vi vill att André klipper navelsträngen samt att sen avnavling tillämpas.
Vi vill själva se efter om det är en flicka eller pojke.
Amningen är väldigt viktig för mig och jag vill få barnet på bröstet direkt för att låta det leta och suga tag själv, medveten om att detta kan ta tid.
Att så mycket eftervård som är möjlig utförs medan barnet ligger hos mig.
Har ett myom i övre delen av livmodern som jag gått hos spec-mvc för kontroll av under graviditeten, har pga detta ett ärr som ser ut som ett kejsarsnittsärr men är dock aldrig snittad i livmodern.
Vi är medvetna om att alla förlossningar är olika och detta är enbart önskemål.Vi litar till fullo på att ni gör det som är bäst för mamma och barn.