• vargaa

Förlossningsbrev?

När du skriver "koll". Menar du vaginala kobtroller? Isf hade jag skrivit det så missförstår ingen. :) Det önskemålet har jag i mitt brev också. Tyckte de ville in o rota alldeles för ofta vid första förlossningen.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa
    mfe skrev 2012-01-07 22:59:04 följande:
    Ja, vaginala kontroller! Är så pass blyg och har alltid ångest inför gynundersökningar och sånt, och att de ska va där flera gånger och gräva känns som jag kommer få panik då man ändå ska flasha upp sig senare då man ska föda liksom, ska inte behöva visa sig mer än nödvändigt tycker jag!

Jag tkr absolut att du ska skriva då att du känner just blyghet och ångest i allmänhet när det kommer till vaginala undersökningar så att de förstår att detta inte har med förlossningen att göra utan är ngt du tycker är väldigt jobbigt annars också. De undersöker ju regelbundet under förlossningen för att se om det går framåt men du kan absolut neka till det. Jag tror inte att det finns ngn anledning till vaginala undersökningar sålänge allt går som det ska. Däremot måste du kanske acceptera det om du begär bedövning som eda eller liknande, då de kan behöva bedömma om det är läge eller ej.
  • vargaa
    mfe skrev 2012-01-09 21:31:57 följande:
    Vill ju att de ska som hålla koll men att göra vissa saker i onödan känns jättejobbiga. Det är det där med EDA:n som jag inte vet än om jag vill ha, min syster sa att jag borde ta det medans andra sagt att jag bara borde ta lustgas, så nu sitter jag och har ångest över det istället :P

Hur du ska göra med eda kan du bestämma när du väl ska föda, känn efter själv då. Min erfarenhet är att de som fött med eda rekomenderar det och de som fött utan rekomenderar att inte ta eda. Jag födde utan och rekomenderar att man ger det en chans utan eda om man känner att man kan och vill. Min rädsla under förlossningen var att det skulle bli värre, dvs jag var räd attsmärtan skulle bli ohanterbar när det väl blev dags att krysta. Hur ont kommer det göta om det gör såhär ont nu? Jag kan hantera detta men kan jag det om det blir värre? Eftrr som att jag lyckades hålla ut utan eda så vet jag nu att det inte blir värre än att jag kunde hantera det och jag vet att för mig var inte utdrivningsskedet värre än värkarbetet. Så klarar jag värkarna så klarar jag krystarbetet. Jag kände inte heller ngn smärta när hon kom ut så jag är inte heller rätt för den biten nu. Och jag vet att det inte berodde på bedövning eller en ovanligt lätt förlossning för jag hade inte eda och dottern kom vidöppet så jag krystade i 3 timmar efter 1,5 dygn av värkarbete på förlossningen.
Svar på tråden Förlossningsbrev?