• Iryelle

    Vilket sätt att knyta en bärsjal gillar era barn att sova i.

    Hej.
    Jag har lite problem att gå ifrån min snart fyra månader gamla tjej när hon sover. Lyckas jag smyga iväg så vaknar hon oftast inom en kvart. Jag har inga problem med att hon ammar sig till sömns men jag blir väldigt låst eftersom jag absolut måste ligga bredvid efteråt och min kropp börjar ta stryk då jag var sjukskriven nästan hela min graviditet också så jag behöver bygga upp min kropp, inte ligga och vila. Hon avskyr vagnen men är ok ett tag i bärselen och sjalen beroende på humör. Sist så testade jag ett nytt sätt att knyta sjalen och när hon började kinka så vaggade jag henne lite och så hade jag turen att hon hittade tummen (vägrar napp) och då somnade hon faktiskt. Hon satt i princip som i en bärsele men hade ju då lite mer svängrum upptill.
    Min fråga är då, har era barn några favoritsätt att sitta/ligga i sjalen om de ska sova? (tänk på att hon är knappt 4 månader) Eller har ni några knep för hur man kan smita utan att hon vaknar? För jag känner inte att det här funkar längre, jag börjar bli oerhört rastlös och får tidvis ont och det känns som att jag stör hennes sömn mer pga detta.


  • Svar på tråden Vilket sätt att knyta en bärsjal gillar era barn att sova i.
  • Mandy1981

    min älskar att sitta uppe i sjalen vänd mot mig, där sover han oxå och jag kan pösa runt och fixa i huset

  • Iryelle
    bomman skrev 2012-01-07 22:24:42 följande:
    Menar du sova för natten eller på dagen?



    Alltid, det är lite det som är problemet. Hade det bara varit under natten så hade det ju varit lättare. Dock tror jag det är lättare på natten men då är ju inte behovet att komma ifrån heller så då provar jag inte lika ofta :) Lyckades häromdagen, då hade jag redan legat där i två timmar och då sov hon vidare en timme till; det var dagtid med en lite dålig natt bakom sig. Hon sover annars rätt bra på nätterna, vaknar för mat ca två ggr mellan ca 21-07 och somnar om när hon är klar. Hon hade säkert kunnat sova längre men vi renoverar så jag måste upp och då vaknar hon också.
  • emmachristina

    Skulle nog aldrig våga använda en sån där bärsjal.. Tycker det ser väldigt osäkert ut :o

  • Lena

    Vi knöt omslutet kors och dottern satt som en groda mot oss. Hon gnällde och ibland skrek tills hon somnade men sen sov hon gott. Det tog flera år innan hon inte avskydde att somna längre...

  • Iryelle
    Mandy1981 skrev 2012-01-07 22:55:54 följande:
    min älskar att sitta uppe i sjalen vänd mot mig, där sover han oxå och jag kan pösa runt och fixa i huset



    Benen innanför eller utanför?
  • Iryelle
    Lena skrev 2012-01-08 08:47:30 följande:
    Vi knöt omslutet kors och dottern satt som en groda mot oss. Hon gnällde och ibland skrek tills hon somnade men sen sov hon gott. Det tog flera år innan hon inte avskydde att somna längre...



    Det är nog ungefär den jag hade bara att jag tror jag knöt den i annan "ordning" än det jag ser på nätet. Ska prova båda varianterna och se om det är någon skillnad :)
  • Lena
    Iryelle skrev 2012-01-08 09:04:04 följande:
    Det är nog ungefär den jag hade bara att jag tror jag knöt den i annan "ordning" än det jag ser på nätet. Ska prova båda varianterna och se om det är någon skillnad :)
    det blir bara typ fötterna som hamnar utanför då. Knäna är ju över baken.
  • Rockan

    Vår son, 3,5 månad, sover en stor del av sin dagvila i sjal eller sele eftersom han är som din dotter TS. Det går inte att lägga ner honom dagtid, han vaknar direkt. Jag brukar knyta omslutet eller dubbelt kryss (har vävd sjal) och då sover han gott.

  • Dixie
    Mandy1981 skrev 2012-01-07 22:55:54 följande:
    min älskar att sitta uppe i sjalen vänd mot mig, där sover han oxå och jag kan pösa runt och fixa i huset
    så gör vi också till vår 5 mån, hon sover gott där!
Svar på tråden Vilket sätt att knyta en bärsjal gillar era barn att sova i.