tänkertill skrev 2012-01-16 21:59:34 följande:
Om syftet med flytten delvis är att vara närmare pappan och hans släktingar skulle jag nog bosätta mig på samma sida om stan som de bor. Det behöver ändå inte betyda att det är supernära (London är ju rätt stort) men ni kommer spara mycket restid.
Att inte välja område efter skola/skolor (och efter att ha tagot reda på vilka antagningskriterier ju den skolan/de skolorna har) låter "osmart" tycker jag. Bra skolor är populära. Har fått intrycket att primary schools finns det fler bra av än secondary schools, så det är de 2 äldres skola som jag främst skulle fokusera på (men snälla någon annan, rätta mig om jag tänker fel!).
Att bo i zon 2-3 som barnfamilj räknas nog som "relativt centralt" och är det bra skolor där så kostar det. Vi bor i zon 2/3 och skulle inte kalla det billigt här. Nu vet jag iofs inte din budget. Har du bra med kapital kanske allt prat om pengar är onödigt

Dock är det smidigare att bo nära skolan hursomhelst. Bra privatskolor har väntelista.
Om du redan har jobb fixat här så skulle jag föreslå att ni flyttar någonstans som gör det lätt för dig att ta dig till jobbet och som samtidigt har bra skolor.
Har man ett okej jobb/skola och boende så är London toppen.
Lycka till!
Det är ju självklart att jag vill bo nära barnens skolor och jag tycker det är väldigt viktigt att dom kommer till bra skolor. Nu vet jag ju inte så mycket om skolornas standard i London,ska se om jag kan hitta någon bra info om det på nätet.
Jag har tittat en hel del på lägenheter från Luton till Milton Keynes och tycker det är bra priser inom min budget.Men vet ej om dessa områden är bra att bo i med barn kontra skolor osv.
Kommer att ha med mig pengar till hyra+deposit , mat och andra räkningar så vi klarar oss första månaden utan att gå på knä och hoppas att det ska räcka.