Inlägg från: Kyanita |Visa alla inlägg
  • Kyanita

"Nån" - singular eller plural?

Nån timme tolkar jag som ca 2 timmar. Är det en så säger man ju ca 1 timme. Det är ju ett ganska flytande begrepp så om man ska använda det så får man se till att den andre har samma begrepp som en själva.

• Kyanita
    Otäck skrev 2012-01-09 00:46:16 följande:
    Jo, att det är diffust det håller jag med om - men "nån" för mig syftar om än svävande främst till runt ett ental och inte ett flertal oavsett vad det gäller. "Nån timme" för mig uppfattar jag som att det rör sig mellan ungefär 40-90 minuter som någon skrev. Annars säger åtminstone jag "ett par timmar" om det rör sig om över 1½ timme och under tre timmar.

"Hur mycket går bensinen för att ta sig dit tror du?"
    "Nån hundring tror jag."

Det skulle jag tolka som att det kan kosta allt mellan 70-150 kr. Över det skulle jag uttrycka det som "ett par hundra". "Nån" kan inte vara ett plural för mig, även om det är så diffust att det finns utrymme för misstag och att det kan röra sig om ett flertal - men då är det på grund av en mindre felbedömning.

Fast "nån" kan ju vara några också. Kan det vara lokalt vad det betyder?
  • Kyanita
    Otäck skrev 2012-01-09 00:50:18 följande:
    Hundralappen då? Blir den också ett flertal för dig, "nån hundralapp"?
    Primrose skrev 2012-01-09 00:41:21 följande:
    För mig betyder det om ungefär en timme, det vill säga om 45-75 minuter.

Frågan liknar, till viss del, hur man använder mängdbegreppet "ett par". För mig betyder "ett par" två/2, varken mer eller minder. Men min man, till min irritation, anser att det kan betyda 2, 3, 4 stycken! Förvånad Hur kan ett par någonsin bli tre??
    Eller hur!

Nån, ett par, ett par-tre, tre-fyra st osv.

"Ett par-tre timmar" är ca 2-3 timmar. "Ett par timmar" är ca 2 timmar.

Hundralappen blir också ca 2, även om man säger hundralapp i stället för hundralappar.
    Otäck skrev 2012-01-09 00:51:07 följande:
    Fast "nån" är ju talspråk för "någon", "några" har ju ett eget talspråk; "nåra"?
    Nja, de flesta jag känner säger nån om båda, vissa äldre kan säga "nånna" om några dock.

• Kyanita
    Otäck skrev 2012-01-09 00:57:29 följande:
    "Nånna" har jag aldrig hört. Var i landet befinner du dig, kan det vara något dialektalt "fel" kanske? För "nån" är ju ändå talspråk för "någon" och är ju därför ett singular. Personen jag debatterade detta med kommer inte från samma del av landet och jag misstänker att det är där det felar.

Jag är från nordvästra Skåne, Landskrona. Skulle också tippa på att det är så. Nånna är nog väldigt dialektalt misstänker jag också.
  • Kyanita
    Otäck skrev 2012-01-09 01:04:46 följande:
    Hmm, personen jag diskuterade detta med kommer från norra Norrland. ;)

Haha, ja det skiljer ju en liiiiten bit!
  • Kyanita
    Primrose skrev 2012-01-10 16:18:10 följande:
    Ja, men då är nog den allmäna "förbistringen" sprungen från er. Norrländskan har en tendens att krypa in litet här och var. "Jag är på affär'n" sa man absolut inte  i Stockholm för en 15 år sedan. Men nu säger nästan en majoritet så. Jag gillar dialektala påfund, men retar mig när de smyger in där de inte hör hemma.
    Och rika verkar ni också vara - någon hundralapp kan vara 500kr! Och någon mil kan säkert vara 5 mil.

Fast det med på finns på vissa ställen här i Skåne också. Vi säger "Jag bor i Landskrona" medan bara ett par mil härifrån säger de "Jag bor Råå".
Svar på tråden "Nån" - singular eller plural?