• Otäck

"Nån" - singular eller plural?

Efter att denna diskussion återigen kommit upp här hemma för hundraelfte gången så frågar jag er;

Om någon säger "Nån timme" uppfattar du det då som "någon timme" och därmed uppskattar tiden som runt en timme? Mindre än två timmar men inte under en halvtimme typ? Ja, ni hajjar.

Jag anser att ordet "nån" är talspråk för ordet "någon" och är alltså ett singular. Menar man fler timmar än en så säger man "nåra timmar" (alltså "några timmar"), enligt mig.

Alltså; nån timme, ett par timmar, nåra timmar osv...

(debatten ikväll handlade om uttrycket "nån hundralapp". Tydligen ska det betyda flera hundralappar. Jag anser att det är t.o.m två singular i det uttrycket och betyder alltså "en hundralapp" i mina öron, annars ska det uttryckas som "nåra hundralappar".)

Så - vad betyder "nån timme"/"nån hundralapp" för dig?

• Svar på tråden "Nån" - singular eller plural?
  • knisse

Jag använder det som förkortning av någon timme eller kanske två alltså det handlar inte om 5-6 timmar men det kan bli. Två och en halv om det vill sig ila

• Otäck
    knisse skrev 2012-01-09 00:32:28 följande:
    Jag använder det som förkortning av någon timme eller kanske två alltså det handlar inte om 5-6 timmar men det kan bli. Två och en halv om det vill sig ila
    Om någon säger "nån hundralapp" - hade du tolkat det som en hundralapp (och kanske lite mer eller lite mindre, men däromkring) eller hade tolkat det som flera hundralappar?
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Nån = någon

men om nån säger "nån timme" så tolkar jag det som allt mellan 40-90 minuter

• knisse

Man tror att priset ligger runt hundralappen men vill det sig illa kostar den kanske 210,35 det är en flytande gräns och jag använder det när jag bara har en vag aning om hur mycke något kostar

• MrsMommy
    Minifer skrev 2012-01-09 00:34:07 följande:
    för mig är det samma sak som att säga "en timme eller två" eller "en hundring eller två". I runda slängar, cirka. Etc.
    Ungefär så.
  • Primrose

För mig betyder det om ungefär en timme, det vill säga om 45-75 minuter.

Frågan liknar, till viss del, hur man använder mängdbegreppet "ett par". För mig betyder "ett par" två/2, varken mer eller minder. Men min man, till min irritation, anser att det kan betyda 2, 3, 4 stycken! Förvånad Hur kan ett par någonsin bli tre??

• Millan83

Nån timme är för mig aldrig mindre än en timme. Heller aldrig mer än tre. Om jag ska dra nån gräns.

Några timmar är två och uppåt!

Det är dock aldrig mindre än en respektive två!  

I'm a singer, not a player!
  • BuoBä

"nån" betyder ca 1 men det kan bli upp till strax under 2. Om någon sa "det blir väl nån hundralapp" skulle jag tänka ca 80-150 kr.

• Kyanita

Nån timme tolkar jag som ca 2 timmar. Är det en så säger man ju ca 1 timme. Det är ju ett ganska flytande begrepp så om man ska använda det så får man se till att den andre har samma begrepp som en själva.

Svar på tråden "Nån" - singular eller plural?