• tifakatt

Fläskfärs, inte bra?

Har lite i frysen som behövs göra vid, kan man göra biffar av det..Vet att det är rätt så fett, men har inget och blanda med just nu..Eller kan man göra något annat av det? Har hört någonstans att det måste verkligen bli tillagat annars kan man få mask, måste det inte finnas synliga maskar i redan från början?

• Svar på tråden Fläskfärs, inte bra?
  • Twiist3d

Eftersom fläsk är gris så måste det vara genomstekt som med allt annat griskött.

If someone's trying to bring you down, it only means that you're above them.
  • tifakatt

Men mask är att överdriv då?

• Twiist3d
    tifakatt skrev 2012-01-09 14:01:06 följande:
    Men mask är att överdriv då?
    Har aldrig hört att man kan få mask av rått griskött!
  • Twiist3d

Alltså, så länge man lagar köttet så som det ska vara lagat så behöver man inte oroa sig för mask och liknande.

• tifakatt

Mmm, okej. Men som sagt jag tycker det vore konstigt hur maskar kan uppstå från ingenstans..Dem kan ju inte leva i all kött och sen dö vid tillagning, man måste ju kunna se dem...

• Svanflikkan85

Jag använder rätt ofta fläskfärs (tycker gris e smaskens)
     Jag gör både köttfärssås, bullar, biffar limpor etc på de.

Se till så de är ordentligt genomstekt bara! 

• Kjell2
    Twiist3d skrev 2012-01-09 14:02:01 följande:
    Har aldrig hört att man kan få mask av rått griskött!
    Trikiner, en ca 4 mm lång rundmask, kan finnas i bl a fäskkött. Ovanligt i svensk griskött då det testas vid slakt. Dör och blir ofarligt vid upphettning.

För säkerhets skull bör alltså endast genomstek, genomkokt fläskkött ätas.
  • Linda1976
    Kjell2 skrev 2012-01-09 14:09:10 följande:
    Trikiner, en ca 4 mm lång rundmask, kan finnas i bl a fäskkött. Ovanligt i svensk griskött då det testas vid slakt. Dör och blir ofarligt vid upphettning.

fasen, du var 30 sekunder före mig
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • tifakatt

"trikiner kan finnas i bland annat fläskkött, i Sverige mycket ovanligt. Dock så 4-5 personer påträffas smittade sedan 1990 med trikiner, dock så hade alla smittats utomlands. Alla griskroppar besikas för trikiner och senast trikiner påträffades i slaktkropp i Sverige var för 15 år sedan. Sådeles inget man behöver oroa sig för.

I Sverige så är det brunbjörn, råttor, bäver och räven som är de främsta bärarna av trikiner." Hittade detta någonstans... Okej, men det är väl som all färs, man tillagar den väl då!

• Twiist3d
    tifakatt skrev 2012-01-09 14:20:13 följande:
    "trikiner kan finnas i bland annat fläskkött, i Sverige mycket ovanligt. Dock så 4-5 personer påträffas smittade sedan 1990 med trikiner, dock så hade alla smittats utomlands. Alla griskroppar besikas för trikiner och senast trikiner påträffades i slaktkropp i Sverige var för 15 år sedan. Sådeles inget man behöver oroa sig för.

I Sverige så är det brunbjörn, råttor, bäver och räven som är de främsta bärarna av trikiner." Hittade detta någonstans... Okej, men det är väl som all färs, man tillagar den väl då!
    Nötfärs kan vara lite rått, men det är nötfärs det.
    Allt som kommer från gris ska lagas så det är genomstekt. Då behöver man inte oroa sig för något. Samma sak som med kyckling.
  • tifakatt

Ja nötfärs kan man väl göra råbiff av, inget jag känner så stor frestelse över dock.

Och ja kyckling de vet jag att man måste verkligen tillaga väl, kan bli ens död eller vad det var en kompis sa till mig en gång..

• K med lilla E

Min mamma lagade jättegoda fläskfärsrullader när jag var liten. Antagligen som köttbullesmet men hon tryckte in katrinplommon och rullade dem till rullader och stekte.

• tifakatt
    K med lilla E skrev 2012-01-09 14:26:37 följande:
    Min mamma lagade jättegoda fläskfärsrullader när jag var liten. Antagligen som köttbullesmet men hon tryckte in katrinplommon och rullade dem till rullader och stekte.
    Okej, det lät gott! Jag har ibland använt katrinplommon till älgstek och det är suuper gott verkligen :)
  • stabil grund
    Kjell2 skrev 2012-01-09 14:09:10 följande:

Vi inte haft trikin testat svinkött på evigheter.
    Så vi kan nog säga det är obefintlig risk med trikiner, vildsvin är en annan fråga.

Nötfärs, är ju annan sa har vi EHEC, men risken är liten men existerande.
    Och gör jag råbiff, då maler jag själv.
Svar på tråden Fläskfärs, inte bra?