• valkyrie

Vi unga med PCO nr 3

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 3 
    här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs
    här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.
    finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.
    vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in 
    VI SKA Plus tjejer!!!!

2012 är fårt år!!!   

våra gamla tråder:
    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m53917688.html

• Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3
  • rosalack

LiveHappy

Inte alls ovanligt att pco kommer och går. när man blir gravid så blir pco-äggstockarna oftast nästan normala och kan stanna så även efter att bebisen är född. det kan också vara så att man inte har pco innan och får det efter en graviditet. inget ovanligt. bara otur att du fick tillbaka det efter ditt andra barn.   
    Nästan bäst att tala med din bm eller gynläkare om p-medel, alla reagerar så olika och det finns väldigt många piller att ta. så dom kan säkert tipsa om något annat som kanske funkar. 

• rosalack

det har enligt min gyns beräkning gått ca 3 dagar sen jag hade äl. har idag haft ont i höger äggstock/äggledare (där äggen fanns).. det liksom ömmar, "drar"och känns. någon mer som haft så strax efter ägglossning? har även litelite ömma bröstvårtor. tror ni det är progesteronnivåerna jag känner? http://www.clearblue.com/se/cykel-och-agglossning.php    hoppas på att det tar sig... man ska ju ha sex innan ägglossningen, det är ju bäst... men kommer inte ihåg när vi hade sex riktigt... vet att det var i söndags kväll, tisdags kväll, onsdags, torsdags. men i måndags kom han inte i mig. är orolig för att vi missade så det inte fanns några spermier till ägget om ägget släppte i tisdags morse..    alla dagar från och med tisdag har jag legat kvar i sängen ett tag, till och med haft benen uppåt för att det inte ska rinna ut, och inte heller tryckt ut något när jag gått upp sen, liksom bara sköljt bort det som runnit ut av sig själv. Hur brukar ni göra efter sex? KRAM

• LiveHappy
    rosalack skrev 2012-02-01 19:50:13 följande:
    LiveHappy

Inte alls ovanligt att pco kommer och går. när man blir gravid så blir pco-äggstockarna oftast nästan normala och kan stanna så även efter att bebisen är född. det kan också vara så att man inte har pco innan och får det efter en graviditet. inget ovanligt. bara otur att du fick tillbaka det efter ditt andra barn.   
    Nästan bäst att tala med din bm eller gynläkare om p-medel, alla reagerar så olika och det finns väldigt många piller att ta. så dom kan säkert tipsa om något annat som kanske funkar. 
    Jasså, då lärde jag mig något nytt. Trodde pco var något man föddes med och som aldrig försvinner. Men att p-piller kan höja östrogenhalten så pass att man ändå slipper alla "biverkningar" som pco ger. Vi har som sagt tänkt ett tredje barn om några år, får se om min pco kanske försvinner då igen då.
  • Matilda03

Uppdatering från mig: mens för två dar sen efter första pergokuren. Ska börja med en ny kur i övermorgon och hoppas på bättre lycka då.

• rosalack

Okej, nya tag, Lycka till matilda03, hejjar på dig! 

När har ni andra BIM? Jag har runt 14 feb. ...tror ni det är dubbel chans att man blir gravid om två ägg släpper? Kan inte tänka på annat än de där två äggen som kanske släppte.. har viskat åt dom att stanna kvar inne i magen nu så hoppas att dom lyssnar....

• walkyrie

Här är menar försuninen skulle fått för 8 dagar sen. Har tele tid med gyn i morgon. Får se vad han säger.

• rosalack
    walkyrie skrev 2012-02-06 18:14:55 följande:
    Här är menar försuninen skulle fått för 8 dagar sen. Har tele tid med gyn i morgon. Får se vad han säger.
    har du ätit provera för att få mens eller? jag hade också så en gång efter primolutkuren.. tror det tog 2 v innan mensen kom. så frustrerande...
    du har inte testat dig då? det kankse bor ngn i din mage? kram 
  • Junior10
    rosalack skrev 2012-01-26 15:02:04 följande:
    Grattis! hur länge försökte ni för att det skulle bli ett plus? grattis grattis igen! :)
    Tackar.
    Vi försökte i somras med mediciner (Pergotime) men det funkade inte.
    Sen nu i december blev jag tydligen gravid. Har inte haft mens sen i höstas så jag förstår inte riktigt.
    Men har kommit fram till att jag inte ska grubbla, och bara njuta istället.
    Var på MVC förra veckan och var i fredags i vecka 6+4. Så är sju fullgångna idag.
    Det är ungefär beräknad runt den 23 september. Så svårt att veta mer exakt när man inte riktigt vet när man blev gravid.
    Så fick göra ett VUL för att mäta det lilla livet, som endast var 6 millimeter, men som hade ett friskt hjärna och en stor skalle. Åh, att man kan se barnet när det är så litet. Jag blev kär.

• Vattenliljan

Hej på er! Jag skrev någon gång i förra tråden, men det var ett tag sedan. Känner ibland att barnlöshetsångesten bara blir värre när jag sitter och läser och skriver på FL, så jag "kommer och går" lite som passar mig. Nu är jag i alla fall kär i FL igen, för jag fick sånt härligt stöd och peppande igår när jag skulle ta min första Puregon-spruta. Är så spruträdd och först gick det faktiskt inte. Bara grät och grät kvällen till igår och fick ge upp tillslut. Men nytt försöker igår alltså, och då lyckades jag efter många ångestfyllda tårar. Tänk vad man kan hetsa upp sig och skapa panik i onödan!

Är det någon mer här i tråden som kör med Puregon-sprutor, eller är det mest Pergo? Jag har kört med Pergo innan men fick aldrig någon ÄL, så jag blev remitterad till Sophiahemmet. Detta är min första Puregon-kur.

• rosalack

vattenlilja*: ne jag kör med pergo. har antagligen fått äl av min kur. väntar på bim nu bara, i veckan. kram

duktig du var som lyckades med sprutorna!!! belöna dig själv med något riktigt fint när kuren är klar =) håller tummarna för att du ska varaa lika stark o modig med alla sprutor! KRAM  

Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3