• valkyrie

Vi unga med PCO nr 3

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 3 
    här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs
    här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.
    finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.
    vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in 
    VI SKA Plus tjejer!!!!

2012 är fårt år!!!   

våra gamla tråder:
    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m53917688.html

• Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3
  • walkyrie

Systeryster3
    Förstår att du är närvös hade jag med varit. Men det är titthål dom går in eller?
    Ja nu om inte denna dubbelkur funkar ska vi bli skickade på ivf.

• systeryster3
    walkyrie skrev 2012-03-06 12:40:21 följande:
    Systeryster3

Förstår att du är närvös hade jag med varit. Men det är titthål dom går in eller?

Ja nu om inte denna dubbelkur funkar ska vi bli skickade på ivf.

Ja, det blir titthål, men om myomet ligger Lite konstigt får de ändra till öppen bukoperation, och då blir det ett snitt vid bikinilinjen. Hoppas att dubbelkuren hjälper så ni slipper ivf
  • walkyrie

Systeryster3
    Okej usch låter inte kul om dom behöver öppna så mycket. Tack. Ja det hade varit skönt och slippa den resan men kan det hjälpa så är jag överlycklig.

• systeryster3
    walkyrie skrev 2012-03-06 17:24:37 följande:
    Systeryster3
    Okej usch låter inte kul om dom behöver öppna så mycket. Tack. Ja det hade varit skönt och slippa den resan men kan det hjälpa så är jag överlycklig.
    Nej, men det löser sig. Jag ser det bara som ett steg på vägen nu :)
    Ja, det är klart men jag ska hålla tummarna för dig!
  • walkyrie

Systeryster3
    Jo visst är det ett steg på vägen
    Tack känns som det behövs. Håller tummar och tår för er med.

• stw89

Jag hoppar också gärna med här! :) Fyller 23 i början av juni. Fick diagnosen PCOS när jag var 18, hade då troligtvis haft det sedan jag var 16 (sjukt oregelbunden mens och troligtvis ingen ägglossning heller). Min gyn tyckte att jag skulle börja äta p-piller då för att i alla fall få igång en regelbunden blödning varje månad. Min menscykel varierade då från allt mellan 3 veckor till att oftast komma med 7-12 veckors mellanrum. Men jag är ganska anti att sätta in hormoner utifrån i kroppen, så jag sa nej. Är också ganska säker på att det var just en sorts hormontabletter som utlöste min PCOS (åt en kur Primolut Nor för att skjuta upp mensen två veckor när jag åkte till Danmark med familjen, efter det blev min mens oregelbunden från att ha kommit som en klocka exakt var fjärde vecka från 12 års ålder... Surt liksom!)

När jag var 20 träffade jag min nuvarande make och när vi varit tillsammans cirka tre månader bestämde jag mig för att testa p-piller. Min mens var fortfarande så otroligt oregelbunden och det var jobbigt att aldrig veta när eller om jag skulle få mens. Jobbigt att ständigt hålla på med kondomer hit och dit också. Så jag började med Yasmine men fick efter tre månader stora problem med svampinfektioner. Hade svamp MINST en gång varje månad och rejäla infektioner var det också. Dock hävdade min gyn att dessa inte berodde på p-pillrena (men det stod ju som VANLIG biverkning...) så jag fortsatte ändå ett par månader. Men eftersom problemen hela tiden återkom så bestämde jag mig själv för att sluta med p-pillren. Det var sommaren 2010.

Som ett brev på posten så blev ju mensen oregelbunden igen - jobbigt! Ända fram till hösten 2011 gick jag med min oregelbundna mens, troligtvis också utan ägglossning, och funderade på vad jag skulle ta mig till. Men en dag när jag satt och sökte information om PCO och PCOS på internet, så halkade jag över ett par sidor där det stod att kolhydraterna i maten kan blockera ägglossning hos oss med PCOS. Det stod att man kunde tesa LCHF för att se om man kunde få igång ägglossning.

Så sedan september (med undantag för jul och nyår då vi inte var så "hårda" på maten) har jag och min man ätit LCHF. Och sedan julen så har jag faktiskt fått mens ganska regelbundet! Skrattande Cirka var fjärde - var femte vecka! Och jag antar att jag fått igång ägglossning med eftersom min man säger att jag fått ett himla humör innan mens. Woohoo liksom! Det känns ju underbart att det verkar fungera med LCHF eftersom att vi planerar att starta bebisverkstaden i september. Hoppas hoppas att det håller i sig!

Nån mer här som äter LCHF som det fungerar för? 

• stw89
    stw89 skrev 2012-03-07 10:06:15 följande:
    Jag hoppar också gärna med här! :) Fyller 23 i början av juni. Fick diagnosen PCOS när jag var 18, hade då troligtvis haft det sedan jag var 16 (sjukt oregelbunden mens och troligtvis ingen ägglossning heller). Min gyn tyckte att jag skulle börja äta p-piller då för att i alla fall få igång en regelbunden blödning varje månad. Min menscykel varierade då från allt mellan 3 veckor till att oftast komma med 7-12 veckors mellanrum. Men jag är ganska anti att sätta in hormoner utifrån i kroppen, så jag sa nej. Är också ganska säker på att det var just en sorts hormontabletter som utlöste min PCOS (åt en kur Primolut Nor för att skjuta upp mensen två veckor när jag åkte till Danmark med familjen, efter det blev min mens oregelbunden från att ha kommit som en klocka exakt var fjärde vecka från 12 års ålder... Surt liksom!)

När jag var 20 träffade jag min nuvarande make och när vi varit tillsammans cirka tre månader bestämde jag mig för att testa p-piller. Min mens var fortfarande så otroligt oregelbunden och det var jobbigt att aldrig veta när eller om jag skulle få mens. Jobbigt att ständigt hålla på med kondomer hit och dit också. Så jag började med Yasmine men fick efter tre månader stora problem med svampinfektioner. Hade svamp MINST en gång varje månad och rejäla infektioner var det också. Dock hävdade min gyn att dessa inte berodde på p-pillrena (men det stod ju som VANLIG biverkning...) så jag fortsatte ändå ett par månader. Men eftersom problemen hela tiden återkom så bestämde jag mig själv för att sluta med p-pillren. Det var sommaren 2010.

Som ett brev på posten så blev ju mensen oregelbunden igen - jobbigt! Ända fram till hösten 2011 gick jag med min oregelbundna mens, troligtvis också utan ägglossning, och funderade på vad jag skulle ta mig till. Men en dag när jag satt och sökte information om PCO och PCOS på internet, så halkade jag över ett par sidor där det stod att kolhydraterna i maten kan blockera ägglossning hos oss med PCOS. Det stod att man kunde tesa LCHF för att se om man kunde få igång ägglossning.

Så sedan september (med undantag för jul och nyår då vi inte var så "hårda" på maten) har jag och min man ätit LCHF. Och sedan julen så har jag faktiskt fått mens ganska regelbundet! Skrattande Cirka var fjärde - var femte vecka! Och jag antar att jag fått igång ägglossning med eftersom min man säger att jag fått ett himla humör innan mens. Woohoo liksom! Det känns ju underbart att det verkar fungera med LCHF eftersom att vi planerar att starta bebisverkstaden i september. Hoppas hoppas att det håller i sig!

Nån mer här som äter LCHF som det fungerar för? 
    Just ja! Har fått tid till min nya gyn den 26/3 för att ställa frågor och göra nya tester på hormonvärdena. Ska bli så himla spännande. Tjejen i receptionen som jag pratade med när jag bokade tid hade inte hört talas om det där med LCHF vid PCOS, men min gyn kanske har? Hoppas det!
  • Victrix

Nu har vi samlat mod till oss och börjat på igen :) Mycket tidigare än vi trodde. När vi hade smält vårt första besök inom landstinget så sökte till en privatklinik istället då vi kände oss ej önskade inom landstinget. Var på första besöket idag och det kändes jättebra, mer effektivt, tryggare och inte så dömande för att vi är unga. Börjar med provera imorgon för att sedan köra en kur pergotime. Nästa vecka hydrosonografi för att kolla att det finns passage, annars blir det laparoskopi (hoppas inte att det ska behövas för tydligen måste man vänta två månader på en operationstid). Så nu är vi igång. Hoppas inte att jag ska behöva må så dåligt av tabletterna bara. Min oro för att inte bli tagen på allvar och att de skulle tjafsa om BMI är alltså helt borta. Det var inte tal om att väga mig ens, vilket kändes skönt. Då ser man alltså på min kroppsform att det mesta är muskler. Känns väldigt skönt att vara igång i alla fall, sen får vi ta det som det kommer.

• Matilda03

Orkar inte med att andra blir gravida i min närhet!! Jag vet att andra skrivit om det här också och att jag inte är ensam om att känna så men jag måste bara skriva av mig. Det är roligt för dom och jag är på sätt o vis glad för deras skull men just att följa en graviditet när man själv vill uppleva det NU NU NU är så jobbigt! Vad ska man göra? Träffas o försöka stå ut, säga att man tycker det är jobbigt när man ses eller undvika att träffa personerna?

Jag vet inte, ena stunden vill man ju inte ens gå utanför dörren för att man ser folk man inte ens känner med gravidmagar på stan och nästa stund kan man vara glad för den man känner o tänka att det blir säkert min tur snart också. O så alla känslor däremellan! Ibland undrar jag hur man ska stå ut med allt, att ha svårt att bli gravid, PCO, väntan, ovisshet, rädslan för att aldrig kunna bli gravid, andras graviditeter mm. Vad blir kvar av ens liv när det här är upptar så mycket av ens tankar!?

Sorry, babbligt inlägg!

• stw89
    Matilda03 skrev 2012-03-08 14:03:34 följande:
    Orkar inte med att andra blir gravida i min närhet!! Jag vet att andra skrivit om det här också och att jag inte är ensam om att känna så men jag måste bara skriva av mig. Det är roligt för dom och jag är på sätt o vis glad för deras skull men just att följa en graviditet när man själv vill uppleva det NU NU NU är så jobbigt! Vad ska man göra? Träffas o försöka stå ut, säga att man tycker det är jobbigt när man ses eller undvika att träffa personerna?

Jag vet inte, ena stunden vill man ju inte ens gå utanför dörren för att man ser folk man inte ens känner med gravidmagar på stan och nästa stund kan man vara glad för den man känner o tänka att det blir säkert min tur snart också. O så alla känslor däremellan! Ibland undrar jag hur man ska stå ut med allt, att ha svårt att bli gravid, PCO, väntan, ovisshet, rädslan för att aldrig kunna bli gravid, andras graviditeter mm. Vad blir kvar av ens liv när det här är upptar så mycket av ens tankar!?

Sorry, babbligt inlägg!

Känner igen mig precis i det du skriver! Min allra bästa vän som inte ens hade tänk skaffa sig en pojkvän på flera år, träffade sin nuvarande man en månad efter att jag träffade min. När dom hade varit tillsammans i typ 3 månader så blev hon med barn men hon talade inte ens om det för mig! Alla andra fick veta det utom jag. Hon visste ju att jag så otroligt gärna vill ha barn och att jag är sjukt rädd för att inte kunna få det. Säkert så va det ju därför som hon inte vågade säga något till mig. Rädd över min reaktion eller nåt i den stilen. Vad hon försvarade sig med var att: "jag trodde du hade hört ryktet." Visst förstår jag att det kan ha varit svårt för henne att tala om det för mig, men det hade ju ändå känts bättre om hon berättade det för mig istället för att få höra det på ryktesvägen... Slag i magen liksom.

Jag pendlade precis sådär som du beskriver det. Och gör det ibland fortfarande också. Gick från att vara superglad för hennes skull till att HATA henne för att hon gick igenom det jag helst av allt vill få vara med om. Och alla känslor där emellan. Ibland var jag helt likgiltig, ibland förhoppningsfull och tänkte att snart är det nog min tur. Sjukt jobbigt... Sedan blev hon dessutom gravid IGEN tre månader efter att hon fått sitt barn, samma procedur igen, förutom att den här gången berättade hon det för mig face to face. Tack och lov. Men ändå så kommer ju alla känslor hos en själv upp... Ibland, ibland inte.
Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3