• Anonym

    Inskolning, under hur lång/kort tid?

    Ni med barn från fjärran länder hur gamla var era barn vid inskolning, hur länge hade ni haft varandra och hur lång/kort tid tog inskolningen?

    Skolade ni in i förskola eller hos dagbarnvårdare? Var valet ert?
    Gav ni någon speciell information om anknytning osv?

    Anledningen till att jag frågar är för att redan dag två på inskolning vinkades det direkt. Första dagen (igår) var jag & sonen där en timma. Jag/vi har inte sagt något om anknytningen blev mycket annat prat & info igår. Idag lämnade maken och han sa ingenting till pedagogen utan vinkade och åkte hem.

    Vårt barn är nöjd så länge det finns leksaker, framförallt bilar eller saker som låter/blinkar/rör sig oavsett vart han befinner sig. Han är 2½ år och vi fick honom då han var 5 månader.

    Det känns inte bra i magen med en sådan här snabb start. Bland det första pedagogen sa var att "åh jag tycker adoption är så häftigt det är något jag alltid har velat göra faktiskt" som om att det bara att bestämma sig och så får man sitt barn. Eller som att få ett kvitto från henne att hon tycker adoption är ok, så kändes det.

    Vår son skolas in hos dagbarnvårdare, inte vårt val och en dag i veckan ska han vara på en förskola en km bort från dagbarnvårdaren. Vilket inte heller känns ok att han ska behöva vara på två olika ställen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-10 10:01
    Vi står fortfarande kvar i barnomsorgskön för en plats på förskola där vi bor. I dagsläget är det 5 minuters bilfärd.
  • Svar på tråden Inskolning, under hur lång/kort tid?
  • Anonym (a-mamma)

    Om ni fick sonen när han var så liten och ni har varit hemma så länge som två år tillsammans tänker jag att ni kanske inte behöver vara så oroliga när det gäller just anknytningen. Däremot låter det ju som att inskolningen har gått väldigt fort och jag förstår om du inte känner dig trygg med det. Har sonen uttryckt oro eller varit ledsen? Det är ju helt normalt vid lämning i början, men jag tänker om han t ex har varit ledsen under dagen eller om ni har upplevt att han har varit orolig hemma, sovit dåligt eller något annat?

    Det kan också vara så att man vid snabb inskolning får en reaktion senare från barnet, eftersom det går så fort i början att barnet inte riktigt hinner förstå att det blir lämnat och att det ska vara så framöver. Men jag tänker spontant att du kanske känner mer oro kring inskolningsformen och att sonen ska vara på två ställen och att du heller inte är nöjd med barnomsorgsformen.

    Om jag var du skulle jag be om ett samtal för att tala om hur inskolningen har gått, första tiden, hur sonen har det på dagarna. Det är nog viktigt för att du ska kunna känna dig trygg framöver. Pedagogerna på mitt barns förskola är väldigt tydliga med att det är minst lika viktigt att föräldrarna är trygga och känner förtroende. Det är en förutsättning för att det ska fungera bra för barnet och att man ska kunna ha en bra dialog mellan förskola och familj. Lycka till!

  • Anonym (A-mamma)
    Anonym skrev 2012-01-10 09:54:16 följande:
    Ni med barn från fjärran länder hur gamla var era barn vid inskolning, hur länge hade ni haft varandra och hur lång/kort tid tog inskolningen?

    Skolade ni in i förskola eller hos dagbarnvårdare? Var valet ert?
    Gav ni någon speciell information om anknytning osv?

    Anledningen till att jag frågar är för att redan dag två på inskolning vinkades det direkt. Första dagen (igår) var jag & sonen där en timma. Jag/vi har inte sagt något om anknytningen blev mycket annat prat & info igår. Idag lämnade maken och han sa ingenting till pedagogen utan vinkade och åkte hem.

    Vårt barn är nöjd så länge det finns leksaker, framförallt bilar eller saker som låter/blinkar/rör sig oavsett vart han befinner sig. Han är 2½ år och vi fick honom då han var 5 månader.

    Det känns inte bra i magen med en sådan här snabb start. Bland det första pedagogen sa var att "åh jag tycker adoption är så häftigt det är något jag alltid har velat göra faktiskt" som om att det bara att bestämma sig och så får man sitt barn. Eller som att få ett kvitto från henne att hon tycker adoption är ok, så kändes det.

    Vår son skolas in hos dagbarnvårdare, inte vårt val och en dag i veckan ska han vara på en förskola en km bort från dagbarnvårdaren. Vilket inte heller känns ok att han ska behöva vara på två olika ställen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-10 10:01
    Vi står fortfarande kvar i barnomsorgskön för en plats på förskola där vi bor. I dagsläget är det 5 minuters bilfärd.
    Hej TS!

    Vi var hemma med vårt barn i nästan 2 år innan vi började inskolningen. Vi valde förskola själva. Vi hade i förväg talat om att vi ville ha en långsam inskolning, just pga av adoptionen och att vårt barn är separationskänsligt. Vi gav också en skrift om adopterade barn till pedagogerna innan och pratade lite om just detta med anknytning.

    När så inskolningen började, fick vi direkt ett enskilt samtal med pedagogerna där vi berättade en del om vårt barns bakgrund (inte allt förstås, men sånt som är relevant att veta) samt även en del generalla saker som är viktiga att komma ihåg när det gäller adopterade barn.

    Jag tycker ni ska dra i handbromsen och be om ett introduktionssamtal med dagbarnvårdaren - det är ju jätteviktigt att det blir rätt från början och att de få information från er. Det är ju inte säkert att hon har erfarenhet av adopterade barn alls, och så kan det ju vara förstås, men då är det viktigt att ni ger henne förutsättningarna för att det ska bli bra.

    Det låter lite upphackat att vara delvis hos dagbarnvårdaren vissa dagar och sedan även på en förskola andra dagar. Det hade nog inte fungerat för vårt barn tror jag, som är ganska känsligt för förändringar.

    Gå på din/er magkänsla! Känns det inte bra - så försök att byta förskola.
    Lycka till!
  • Anonym

    Åh äntligen lite svar =) Tack!

    Vi försökte redan från start vid besked om plats att få en annan plats i förskola, men de gick inte då det var/är fullt.

    Detta är alltså dag två på inskolningen & han blev lämnad redan i morse! Av maken som inte tänkte längre än att pedagogen väl har kunskap i det hon gör, suck.

    Imorgon ska det dessutom vara gymnastik då ska det gås till skolan som ligger en liten bit ifrån dagbarnvårdaren, vilket heller inte känns ok, hans första dag var igår med nya barn & helt ny vuxen jag behöver få in rutiner och trygghet där på plats & utanför innan något annat sker anser jag.

    Ska jag ringa i eftermiddag eller ta detta imorgon? Har egentligen verkligen ingen tid att ringa idag har examination efter lunch, som jag förbereder nu. 

  • Anonym
    Anonym (a-mamma) skrev 2012-01-10 10:50:43 följande:
    Om ni fick sonen när han var så liten och ni har varit hemma så länge som två år tillsammans tänker jag att ni kanske inte behöver vara så oroliga när det gäller just anknytningen. Däremot låter det ju som att inskolningen har gått väldigt fort och jag förstår om du inte känner dig trygg med det. Har sonen uttryckt oro eller varit ledsen? Det är ju helt normalt vid lämning i början, men jag tänker om han t ex har varit ledsen under dagen eller om ni har upplevt att han har varit orolig hemma, sovit dåligt eller något annat?

    Det kan också vara så att man vid snabb inskolning får en reaktion senare från barnet, eftersom det går så fort i början att barnet inte riktigt hinner förstå att det blir lämnat och att det ska vara så framöver. Men jag tänker spontant att du kanske känner mer oro kring inskolningsformen och att sonen ska vara på två ställen och att du heller inte är nöjd med barnomsorgsformen.

    Om jag var du skulle jag be om ett samtal för att tala om hur inskolningen har gått, första tiden, hur sonen har det på dagarna. Det är nog viktigt för att du ska kunna känna dig trygg framöver. Pedagogerna på mitt barns förskola är väldigt tydliga med att det är minst lika viktigt att föräldrarna är trygga och känner förtroende. Det är en förutsättning för att det ska fungera bra för barnet och att man ska kunna ha en bra dialog mellan förskola och familj. Lycka till!
    Första inskolningsdagen var ju igår, detta är dag två!

    Jag är absolut inte nöjd med denna plats vilket jag även har meddelat och även påpekat varför.
  • Anonym

    Vi har inte ens fått ett inskolningsschema, inte en beskrivning av verksamheten förutom "gymnastik" på onsdagar utedag/promenad om vädret tillåter, inte en pedagogisk tanke bakom verksamheten =(, man ska inte behöva be om sådant. Ingen information alls om ex sjukanmälan eller annat viktigt.

  • Anonym (Dag 2)

    Min unge skolades in när hon var två år. Hon var så himla redo och på dag två sa förskolepersonalen att vi kan gå hem. Så vi satt hemma och väntade om de skulle ringa om något blev knas. Men nej, det gick så otroligt smidigt så det var inte klokt. Ett annat barn på samma förskola grät i ett halvår varje dag. Barn är så olika, man får helt enkelt se till vad ens egna barn klarar av.

  • Anonym
    Anonym (Dag 2) skrev 2012-01-10 11:53:51 följande:
    Min unge skolades in när hon var två år. Hon var så himla redo och på dag två sa förskolepersonalen att vi kan gå hem. Så vi satt hemma och väntade om de skulle ringa om något blev knas. Men nej, det gick så otroligt smidigt så det var inte klokt. Ett annat barn på samma förskola grät i ett halvår varje dag. Barn är så olika, man får helt enkelt se till vad ens egna barn klarar av.
    samma här, mitt barn klarade sig utan oss dag 2. andra barn hade invänjning i 2 veckor. En liten pojke gråter varje dag en mamma kommer till förskolan o han har varit där i 1 år...Så alla barn e olika.
  • Anonym
    Anonym (Dag 2) skrev 2012-01-10 11:53:51 följande:
    Min unge skolades in när hon var två år. Hon var så himla redo och på dag två sa förskolepersonalen att vi kan gå hem. Så vi satt hemma och väntade om de skulle ringa om något blev knas. Men nej, det gick så otroligt smidigt så det var inte klokt. Ett annat barn på samma förskola grät i ett halvår varje dag. Barn är så olika, man får helt enkelt se till vad ens egna barn klarar av.
    Är ditt barn biologiskt eller adopterat?

    Tre dagars inskolning är inget jag förespråkar oavsett hur barnet  kommit till världen och definitivt inte då barnet inte är biologiskt fött. Jag skulle aldrig ha mitt barn i förskola om jag visste att han var ledsen varje dag, då hade jag varit hemma
  • Anonym (A-mamma)
    Anonym skrev 2012-01-10 11:46:41 följande:
    Vi har inte ens fått ett inskolningsschema, inte en beskrivning av verksamheten förutom "gymnastik" på onsdagar utedag/promenad om vädret tillåter, inte en pedagogisk tanke bakom verksamheten =(, man ska inte behöva be om sådant. Ingen information alls om ex sjukanmälan eller annat viktigt.
    Hej igen!

    Ser att vi är två som skriver med nästan samma nick . Vi gjorde våra inlägg nästan exakt samtidigt, så därför hann jag inte se att det fanns en till a-mamma i tråden. Men jag är alltså "A-mamma".

    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg - gå på din magkänsla! Känns det inte bra i magen, så ta tag i detta direkt.

    Det låter märkligt att börja med gymnastik innan barnen som är nya verkligen har landat i den nya miljön, med alla nya barn och nya vuxna.

    Jag tycker absolut du ska kräva ett introduktionssamtal nu,  vänta inte med det. Sen är det ju upp till er föräldrar att vara tydliga med hur ni tänker er att inskolningen ska gå till - att ni vill ha en långsam inskolning. Det är ju pedagogernas skyldighet att vara lyhörda mot föräldrarna och vara öppna för deras önskemål.

    Kram o lycka till!
Svar på tråden Inskolning, under hur lång/kort tid?