• Primrose

Rostbiff i ugn - utan köttermometer?

Jag har fått en rostbiff i min matkasseleverans. Enligt receptet ska jag ta ut steken vid en innertemperatur på 60 grader och sedan låta köttet vila i minst 10 minuter. Det står ingen ungefärlig tidsangivelse i receptet, utan bara innertemperaturen. Ugnen ska vara på 150 grader och köttet väger ett knappt kilo. Det står också att om man har bråttom eller inte har en termometer kan man skiva och steka köttet. Men det känns tjafsigare, tycker jag.
    Så min fråga är: kan jag tillaga köttet utan termometer, eller måste jag springa ut och köpa en?

Tacksam för snabbt svar från någon köttexpert.Drömmer

• Svar på tråden Rostbiff i ugn - utan köttermometer?
  • Pappa G

Ja, utan termometer så riskerar du ju att antingen får dåligt färdig eller överfärdig rostbiff.
    Så det är ju upp till din bedömning..

• Frontline

Ungefär 1 timma per kilo kött om du kör på 175 grader, det är vad jag kör på...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Primrose
    Pappa G skrev 2012-01-10 16:25:37 följande:
    Ja, utan termometer så riskerar du ju att antingen får dåligt färdig eller överfärdig rostbiff.
    Så det är ju upp till din bedömning..
    Ja, jag är ingen stor köttätare (eller lagare) och därför har jag ingen termometer. Och jag kan absolut inte "bedöma" en stek.
  • Frontline
    Frontline skrev 2012-01-10 16:26:26 följande:
    Det gäller om du vill ha det lite rött så vill du inte ha det kanske du får köra på 1½ timma per kg
  • Primrose
    Frontline skrev 2012-01-10 16:26:26 följande:
    Ok - det låter bra. Jag kan ju testa. Maken är just nu och hämtar sonen från dagis och skulle gå in någon affär och se om han kunde hitta en termometer, på hemvägen. Men det känns inte kul att lägga ut flera hundra på den, bara för en ynka steks skull, om man säger så.
  • Primrose
    Frontline skrev 2012-01-10 16:29:23 följande:
    Det gäller om du vill ha det lite rött så vill du inte ha det kanske du får köra på 1½ timma per kg
    Jag ser nu att på framsidan, av veckomenyn, har de skrivit 25-35 minuter (aktiv tid) och >45 min (total) tid. Så litet tidsoptimistiska ( i alla fall om man inte steker på spisen). Drömmer
  • Pappa G

Fast en tillagningstermometer är faktiskt väldigt bra att ha i många matlagningssammanhang.
    Förutom vid stekning av olika slags kött (ger ett betydligt bättre resultat) använder jag vår ex. till kycklingfilé (blir inte lika torr som när man kör på känn bara för att inte riskera campylobacter), när man kokar julgodis/knäck (perfekt resultat varje gång).

• Frontline
    Primrose skrev 2012-01-10 16:30:44 följande:
    Ok - det låter bra. Jag kan ju testa. Maken är just nu och hämtar sonen från dagis och skulle gå in någon affär och se om han kunde hitta en termometer, på hemvägen. Men det känns inte kul att lägga ut flera hundra på den, bara för en ynka steks skull, om man säger så.
    Tror vi gav 29:- för en vanlig köttermometer så det är inga dyrbarheter.
    Perfekt till julskinka och andra stekar man gör i ugnen..
  • Pappa G

Jag kan rekommendera en digital med löstagbar sladd (så kan du följa temperaturen på utsidan av ugnen och t.o.m. sätta larm). Såldes på ex. COOP nu före jul för 59:-..

• Primrose
    Pappa G skrev 2012-01-10 16:35:44 följande:
    Fast en tillagningstermometer är faktiskt väldigt bra att ha i många matlagningssammanhang.
    Förutom vid stekning av olika slags kött (ger ett betydligt bättre resultat) använder jag vår ex. till kycklingfilé (blir inte lika torr som när man kör på känn bara för att inte riskera campylobacter), när man kokar julgodis/knäck (perfekt resultat varje gång).
    Ja, vi har alla olika vanor. Kött äter vi väldigt litet, som sagt. Mycket vegetariskt samt kyckling och fisk. Men eftersom jag ville testa den här ekologiska matkassen får jag acceptera att det blir litet kött också (den finns visserligen som helvegetarisk också). Jag stekte, dock, två PERFEKTA bitar oxfilé till min man och mig häromdagen och följde då ett tips, som jag googlade fram, att jag skulle steka lika många minuter på varje sida som köttet var tjockt. 2,5 cm blev alltså 2,5 mintuer på varje sida. Kycklingfilé steker jag alltid ovanpå spisen (och gillar att det är lite torrt) och så gör jag underbara långkok, med olika kycklingdelar, där köttet blir otroligt saftigt och gott. Och knäck kommer jag aldrig att göra i mitt liv igen.

Men tack för tipsen ändå.

Nu ringde maken och sa att han köper en termometer
Svar på tråden Rostbiff i ugn - utan köttermometer?