• livhog

    Syskon på väg. Hur gör man?

    Jag har en son på tio månader. Sambon och jag har slarvat och nu är jag med barn igen. Sonen kommer vara 1,5 när bebisen kommer. Abort är inte ett alternativ men jag känner mig inte helt okej med den här graviditeten. Sjalen är självklar, bebis kommer få bo i den så att man kan ägna sig åt lillebror men ändå ha båda barnen nära. Men hur gör man med samsovningen? Jag ammar fortfarande sonen och har bestämt mig för att låta amningen bero, jag är inte främmande för tandemamning. Men hur funkar det rent praktiskt att nattamma två barn? Det känns som att man kommer få minimalt med sömn. Hur kommer sonen reagera? Kommer han att bli svartsjuk om det kommer någon och tar "hans" tuttar? Om han nu vill fortsätta amma förstås, han kommer kanske sluta självmant pga råmjölken. Jag vill inte avvänja honom, känner mig taskig av bara tanken. Han älskar att amma. Sen tycker jag att det känns tråkigt att tiden med bara ett barn snart är över. Och omvänt, så känns det trist att jag inte kommer kunna ägna mig lika mycket åt den nya bebisen som jag kunde göra med sonen när han var nyfödd. Jag är glad över graviditeten, men samtidigt känns det ganska vemodigt, även om det antagligen är fullkomligt normalt.

  • Svar på tråden Syskon på väg. Hur gör man?
  • Koffie

    Antagligen kommer det gå alldeles utmärkt. Jag har fyra barn mellan 1 och 7 år och har syskonammat och burit osv. Det är bärandet som blir största skillnaden - jag vet att de finns de som bär två barn, men det fixar inte jag. Å andra sidan händer rätt mycket mellan 10 mån och 1,5 år, så jag tror att din son kommer fixa det också.

    Amningen har inte gett upphov till svartsjuka hos oss. Tvärtom, den ger upphov till extra anknytning till det andra ammande syskonet och det äldre barnet brukar förstå att det lilla måste ha mjölk eftersom det inte kan äta annat. Mina barn har legat och klappat varandra när de ammats samtidigt, och efter en stund urartar det ofta och blir en busstund.

    Vår säng är inte tillräckligt stor för samsovning med hela familjen. Vår minsting sover nästan alltid i vår säng, och de gånger som vår näst yngsta kommer in till oss på natten så brukar jag (eller min man) ta med honom till gästrummet och så sover vi där. I början nattammade jag honom också, men från ca 2-2,5 år så började jag med att berätta att mammas bröst också behövde sova på natten. Det var helt OK för honom och inte något dramatiskt - och det gjorde att jag sov lite bättre.

    Som sagt, din son kan komma att sova rätt annorlunda på nätterna innan bebisen har kommit, så ta det lite "organiskt", det kommer att ge sig, och annars är det bara en förhållandevis kort period innan äldsta barnet blir så stort att han sover hela nätterna och inte vill nattammas alls.

  • vargaa

    Jag gjorde så att jag ammade sålänge jag kände att jag ville. Slutade dock under graviditete. Kändes naturligt, dottern var 15 mån och det gick jättebra. Tog bort nattamningen först, sen dagamningen. Samsova komner vi göra alla 4 om det går. Har en juniorsäng intill våran säng som ger lite extra utrymme. Tror det kommer att funka bra. 15 dgr kvar till bf nu. Lycka till med syskobet. :)


    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Syskon på väg. Hur gör man?