• Anonym (angeläget)

Samarbetsproblem som leder till förlorad vårdnad?

Hej
    Samarbetssvårigheter är något som verkligen inte gynnar barnets utveckling och därför är det något som KAN leda till att man får enskild vårdnad (allt enligt jurist). Jag undrar om det är någon som har varit med om detta eller har erfarenheter av det på något vis. Man undrar ju om det någonsin skett....

Jag befinner mig i en sådan situation där min son far illa pga att vi verkligen inte kan samarbeta. Dessa svårigheter beror på att vi i grund och botten ser så oerhört olika på vad som är "barnets bästa". De behov jag ser att barnet har och försöker agera utifrån är definitivt ingenting han tycker har betydelse.... en kamp, jämt, och om allt!

Alla svar mottages tacksamt!

• Svar på tråden Samarbetsproblem som leder till förlorad vårdnad?
  • MajaVira

Även om du får enskild vårdnad slipper du ju inte strulet med umgänget. Det enda du vinner är att den andra föräldern inte behöver skriva på papper eller på annat sätt godkänna angående folkbokföring, vård, skola, passansökan etc.

• Anonym (x)
    Anonym (angeläget) skrev 2012-01-12 14:39:04 följande:
    Hej
    Samarbetssvårigheter är något som verkligen inte gynnar barnets utveckling och därför är det något som KAN leda till att man får enskild vårdnad (allt enligt jurist). Jag undrar om det är någon som har varit med om detta eller har erfarenheter av det på något vis. Man undrar ju om det någonsin skett....

Jag befinner mig i en sådan situation där min son far illa pga att vi verkligen inte kan samarbeta. Dessa svårigheter beror på att vi i grund och botten ser så oerhört olika på vad som är "barnets bästa". De behov jag ser att barnet har och försöker agera utifrån är definitivt ingenting han tycker har betydelse.... en kamp, jämt, och om allt!

Alla svar mottages tacksamt!
    Det är kanske så att du måste låta barnes andra förälder göra det som den anser är 'barnets bästa' då den har ansvaret för barnet.

Du sköter ditt och den andre sköter sitt - så länge barnet inte far illa behöver inte barnet ha det som är 'barnets bästa' i varje ögonblick. Tillräckligt bra är bra nog. Skadlig är inte Ok.

På så sätt får barnet det bästa från er båda -  så länge ni brottas om att ha rätt öevr den andr så ger ni båda tyvärr erat sämsta till barnet. det är definitivt inte barnets bästa.

Har en lång histora om den andre föräldern som i åratal ifrågasatte allt och oavsett hur jag skulle göra var det inte gott nog. I korthet handlade det om att den andre föräldern inte klarade av att släppa greppet och ansvaret - vilket var mycket märkligt eftersom jag varit mer eller mindre ensamstående med vårat barn och hennes barn sen tidigare i en massa år medans hon krisade och levde sitt eget liv parallellt med familjens.

Familjerätten styrde till sist upp det och hon kände sig riktigt riktigt dumförklarad, precis som hon hade gjort på familjerådgivningen.

Så fråga dig själv vad du kan göra för att bråken ska sluta, vilken är din insats och ditt bidrag. Det behövs alltid en som vill lsuta bråka för att det ska bli slut på bråken.

Oavsett vad ditt ex vill så kan du påverka geneom ditt agerande, du kan bara förändra dig själv - och med det eran situation, Du kan inte ändra ditt ex. Det måste extet själv göra.

Var rädd om barnet nu och ge det 'ditt bästa'
  • Anonym

Hur vårdnaden skulle minska samarbetssvårigheterna förstår jag inte.

Det du borde ansöka om är isåfall att boendet fastslåss och att ni har ett umgängesavtal på alla årets dagar, så att det lättare går att planera semestrar osv. Då kan han ju iaf inte grusa era planer utan att bryta mot domen.

• h8him
    Anonym (angeläget) skrev 2012-01-12 23:17:39 följande:
    Vårdnaden och merparten av boendet vill jag ha, därmed skulle det underlätta. Den medicinering jag skrivit om är ordinerad av läkare.

Med planering menar jag t ex semester. Våra planer har grusats ett antal ggr bara för att det går. Min tanke är att om samarbetet verkligen är uruselt är det bättre att den ena har bestämmanderätten.

Det stora problemet för oss är egentligen att barnet blivit så stort att han förstår hur det ligger till och har börjat ta ställning och avstånd från sinn pappa. Därmed kommer också oviljan att åka dit.

Ni som har så mycket att anmärka på och ifrågasätta... en fråga till er; har ni erfarenhet av att vara tvingade att samarbeta med någon som inte vill? I så fall kanske ni vet hur psykiskt nedbrytande det är att leva så. Det kan inte anses bra för barnet att se sin mamma vingklippt och överkörd gång på gång på gång.

Jag kan ju ha helt fel men jag hoppas att domstolen i alla fall överväger frågan och ser till sonens bästa. Tro mig, hans tillvaro skulle bli mycket lugnare om jag fick vårdnad och merpart av boendet.
    Semester och umgänge i övrigt kan ni lösa genom att skriva avtal i familjerätten. Hur gammal är sonen?

Vad gäller umgänge har man inte mer rätt att bestämma för att man har enskild vårdnad. Barnet har rätt till umgänge...

Ja du, många har erfarenheter av att tvingas samarbeta med omöjliga personer. Det enda man kan göra är sitt eget bästa och att se till att barnen alltid får det de har rätt till.
  • Anonym (angeläget)
    MajaVira skrev 2012-01-12 23:20:39 följande:
    Även om du får enskild vårdnad slipper du ju inte strulet med umgänget. Det enda du vinner är att den andra föräldern inte behöver skriva på papper eller på annat sätt godkänna angående folkbokföring, vård, skola, passansökan etc.
    Det kanske är så enkelt som du skriver och i så fall spelar det ju ingen roll. Jag tänker mer o mer att det är boendet som behövs, kanske inte vårdnaden precis som du skriver.

Jag skulle vilja ta ifrån honom VETO-rätten, eller möjligheten att grusa varenda jävla grej hela jävla tiden. DET är det jag vill, men men man får väl fortsätta harva på med samarbetet från helvetet.

Tack för alla svar!
  • Anonym (A)

Men det är

Anonym (x) skrev 2012-01-12 23:22:07 följande:
    Det är kanske så att du måste låta barnes andra förälder göra det som den anser är 'barnets bästa' då den har ansvaret för barnet.

Du sköter ditt och den andre sköter sitt - så länge barnet inte far illa behöver inte barnet ha det som är 'barnets bästa' i varje ögonblick. Tillräckligt bra är bra nog. Skadlig är inte Ok.

Så fråga dig själv vad du kan göra för att bråken ska sluta, vilken är din insats och ditt bidrag. Det behövs alltid en som vill lsuta bråka för att det ska bli slut på bråken.

Oavsett vad ditt ex vill så kan du påverka geneom ditt agerande, du kan bara förändra dig själv - och med det eran situation, Du kan inte ändra ditt ex. Det måste extet själv göra.
    Men det är ju detta som TS har problem med, hon försöker ju men det är fanken inte lätt när den andra föräldern har bestämt sig för att sura.
    Döm henne inte utifrån dina egna erfarenheter av ett (möjligen?) kontrollerande ex.
    Det är stor skillnad på att lägga sig i hur barnet sköts hos den andra föräldern jämfört med att vilja samarbeta och ha en dialog om barnet där båda kan ge och ta. Vägrar den ena så kan man vara hur god och rar som helst utan att det funkar. 
    Att vara frustrerad för att man inte bestämma semesterveckor ens utan måste ställa in semesterresor o dylikt bara för att den andra föräldern inte har lust att bestämma nåt till exempel - det är inte att vara kontrollerande.

Visst ska man försöka unvika bråka och göra vad man kan, det gör säkert TS och nu behöver hon kanske pepp istället för att höra att hon försöker kontrollera hur hennes ex sköter sonen? 
  • MajaVira

Nu beror det på hur planeringen strular, men även om ni får en fastställd dom i tingsrätten som reglerar umgänget så kan du ju ändå inte tvinga honom att ha barnen på hans helger/veckor. Det enda du vinner är då att du vet vilka helger/veckor som är dina, men då tillkommer ju de gånger han inte har barnen som planerat.

• Ia 2011
    Anonym skrev 2012-01-12 23:27:15 följande:

Hur vårdnaden skulle minska samarbetssvårigheterna förstår jag inte.

Det du borde ansöka om är isåfall att boendet fastslåss och att ni har ett umgängesavtal på alla årets dagar, så att det lättare går att planera semestrar osv. Då kan han ju iaf inte grusa era planer utan att bryta mot domen.

Kan man gå till tingsrätten och be om att endast få boendet fastslaget? Jag trodde att man var tvungen att begära enskild vårdnad (eller ändringar i vårdnaden) för att det skulle tas upp till domslut?
  • Anonym
    Ia 2011 skrev 2012-01-12 23:35:14 följande:
    Kan man gå till tingsrätten och be om att endast få boendet fastslaget? Jag trodde att man var tvungen att begära enskild vårdnad (eller ändringar i vårdnaden) för att det skulle tas upp till domslut?
    Ja, man kan gå till tingsrätten för att få bara boendet och umgänget fastslaget och att den gemensamma vårdnaden kvarstår.
    Det ska mycket till för att en dom om enskild vårdnad ska gå igenom.
  • Anonym (angeläget)

Jag har inga som helst förhoppningar om att någonsin kunna ändra pappans syn på vad som är bäst för barnet på sin tid. Det jag efterlyser är större flexibilitet när jag har honom. Själv har jag alltså visat massor av välvilja och bytt dagar till höger och vänster för att tillmötesgå semesterplaner o dyl. INGET får jag tillbaka och jag kan bevisa detta med div mail.

Maktförhållandet mig och pappan emellan är skevt och har alltid varit så. Däri ligger problemet. Jag lämnade mannen pga detta och att jag inte ville att sonen skulle få en märklig syn på förhållanden osv osv men jag tycker problemet finns kvar. Anledningen till att det blivit så akut är just att han, pojken, tar ställning och jag tycker det känns olustigt och osunt.

Svar på tråden Samarbetsproblem som leder till förlorad vårdnad?