Anonym (angeläget) skrev 2012-01-12 23:29:38 följande:
Det kanske är så enkelt som du skriver och i så fall spelar det ju ingen roll. Jag tänker mer o mer att det är boendet som behövs, kanske inte vårdnaden precis som du skriver.
Jag skulle vilja ta ifrån honom VETO-rätten, eller möjligheten att grusa varenda jävla grej hela jävla tiden. DET är det jag vill, men men man får väl fortsätta harva på med samarbetet från helvetet.
Tack för alla svar!
det enda du vinner med ensam vårdnad är att du ensam kan bestämma skola, pass och vart barnet ska vara folkbokfört om du flyttar.
Du får dessutom ett mycket större ansvar att infomrera den andra föräldern om allt eftersom denna inte får efterfråga journalen, delta i utvecklignssamtal etc.
och jo jag har själv ex och varit i rätten ett flertal gånger ang vårdnaden och det är alltjämt gememsam vårdnad. och vv boende.
Då den vetorätt du vinner är som sagt folkbokföring, skolval och passfrågan.
vad gäller sommarumgänge kan ni bråka om i all oändlighet ända tills ni får avtal på detta.
ta då fasta veckor för att ni inte ska tjafsa om det.
Man vill helst inte ge emsan vårdnad om ett barn, däremot ligger det under förslag att en vårdndsahavre ensam kan bestämma äver vissa enskillda saker men får ett stort ansvar om informationen.
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/85819
allt för att gemesam vårdnad ska bestå.
har du inte mer grunder så kan det vara så att rätten beslutar om gemesan vårdnad men umgänge efter barets vilja om barnet är så stort att det får säga nåt om det och man förutsätter att ett barn inte med vilja väljer bort en föärlder utan anser det ka vara påtryckningar från den andra.
fördu kan inte neka att ditt barn bir påverkat av dig och din inställning till barnets andra förälder och barnet är lojalt och vill därför göra dig nöjd och vill inte åka dit längre...
bara så du vet, jag säger inte emot dig för att vara elak, utan detta är den bistra sanningen.
lägg ner tankarna på tvist och koncentrera dig på lösningar där samarbetet kan förbättrras tex hur kan du ändr adig för att få det attt funka bättre?
för den enda du kan ändra är dig själv och gör du det kanske det hjälper lite i alla fall.