• Karla79

Är det svårare att bli gravid efter kejsarsnitt?

Jag bara funderar rent logiskt, så har man ju ett snitt i livmodern så den är ju på ett ställe lite "skadad" även om den växer ihop normalt. Är det då svårare för ett ägg att fästa? Kanske inte finns någon forskning om det i och för sig?

• Svar på tråden Är det svårare att bli gravid efter kejsarsnitt?
  • pokonis

Dom säger så. (dom som vet) jag har gjort ett snitt. Men inte försökt efte det

• Mashenjka

Strunt. Barn nr 2 och 3 blev till på första respektive andra försöket, jämfört med ettan som tog ett år.

• Ellikapellika

Ja, som föregående talare sa så påstås det så, men jag är snittad tre gånger och har således tre barn och detta är min femte graviditet.
    Den fjärde var en ofostrig graviditet så inte ens den kan räknas som ett missfall pga snitten.

De läkare jag träffat under graviditeterna har alla berättat att de snittat flera kvinnor med tre eller fler barn under sin karriär så jag tror inte det är så himla svårt att bli gravid och få behålla fostret.
    Det skulle vara om ägget försöker fästa just på ärret då.

• yodi

jag har hört att det kan vara svårare att bli gravid, men inget jag har märkt av. alla tre har kommit ut med hjälp av kejsarsnitt.

barn nr ett blev till på första försöket.

barn nr två blev till på andra.

och trean blev till på första.

mellan tvåan och trean blev jag gravid på första försöket men det slutade i mf.          

• Thinner

Urakut snittad med första pojken. Blev gravid med andra barnet på 3:e försöket 2,5 år senare. Blev egentligen gravid direkt efter uttag av spiral men det slutade i tidigt MF. Så för min del har det inte varit några större problem :)

• 3 barns mamma84

planeradsnitt andra barnet tog 5 försök efter ett vaginalt förlossning innan.
    tredje barnet tog det 6 försök efter planeradsnitt tyvärr ma v 8+5 blev gravid på 1:a försöket efter MA och plneradsnitt.

inga problev alls  

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • goabarn77

För mig var det snarare svårt innan jag snittades. =)

• jeji

Vet inte. Är snittad med mina två första och jag har inte haft ngr problem att bli gravid.
    Men jag har hört att det kan vara svårare att bli gravid pga att ärrar livmodern på insidan och det kan göra det svårare för ägget att fästa... men om det stämmer vet jag inte.

• IVFmamma

Jag fick ta till IVF för att bli gravid med barn nr 1,dock lyckades vi på första försöket. Hon kom med akut snitt. Gjorde en återföring med fryst embryo, blev gravid med MA.

Gjorde en ny åerföring och blev gravid igen och en dotter föddes i juli med urakut snitt. När hon var 10 mån blev jag spontant gravid och ska ha ett plan.snitt på måndag

Svar på tråden Är det svårare att bli gravid efter kejsarsnitt?