Någon med tips inför operation (barn) ??
Jag är narkossjuksköterska och håller med i det som Skruttan83 skrev, men vill tillägga några saker:
Tiden ni får från sjukhuset är sannolikt INTE operationstiden, utan den tid ni ska komma till sjukhuset. Operationsordning är ett evigt pusslande, ofta blir pusslet inte klart förrän dagen innan. Man ger aldrig operationstiden då det kan komma annat emellan. Det är dessutom förberedelser,. t,ex, att ditt barn ska få byta om, få smärtlindring innan (för att vara bättre smärtlindrad efteråt), kanske nål och dropp. Ibland sätts droppet på operationsavdelningen istället, det görs lite olika.
Tvålen ni ska tvätta er med kan också heta Descutan. Det är samma sak som Hibiscrub. Det ena är väl billigare, tror jag.
Fasta är jätteviktigt! Annars kommer frukosten hamna i lungorna när barnet blir medvetslöst (vilket man blir när man sövs). För enkelhetens skull brukar man sätta "fasta från midnatt", men fasteregler för sövning är sex timmar innan operationsstart. Vatten/klar saft går bra att dricka två timmar innan sövning. Att jag skriver detta är för att du ska veta att det inte är någon fara på taket om barnet vaknar fyra på morgonen och vill dricka något! Andra funderingar?