Inlägg från: JA77 |Visa alla inlägg
  • JA77

Någon med tips inför operation (barn) ??

Jag är narkossjuksköterska och håller med i det som Skruttan83 skrev, men vill tillägga några saker:

Tiden ni får från sjukhuset är sannolikt INTE operationstiden, utan den tid ni ska komma till sjukhuset. Operationsordning är ett evigt pusslande, ofta blir pusslet inte klart förrän dagen innan. Man ger aldrig operationstiden då det kan komma annat emellan. Det är dessutom förberedelser,. t,ex, att ditt barn ska få byta om, få smärtlindring innan (för att vara bättre smärtlindrad efteråt), kanske nål och dropp. Ibland sätts droppet på operationsavdelningen istället, det görs lite olika.

Tvålen ni ska tvätta er med kan också heta Descutan. Det är samma sak som Hibiscrub. Det ena är väl billigare, tror jag.

Fasta är jätteviktigt! Annars kommer frukosten hamna i lungorna när barnet blir medvetslöst (vilket man blir när man sövs). För enkelhetens skull brukar man sätta "fasta från midnatt", men fasteregler för sövning är sex timmar innan operationsstart.   Vatten/klar saft går bra att dricka två timmar innan sövning. Att jag skriver detta är för att du ska veta att det inte är någon fara på taket om barnet vaknar fyra på morgonen och vill dricka något! Andra funderingar?

• JA77
    071001 skrev 2012-01-13 10:18:04 följande:

Mitt tips blir till er föräldrar att ställa er in på att det kan kännas jobbigt att se sitt barn sövas ner och föras bort. Jag var inte med men maken var det och han var nästan gråtfärdig efteråt.

Det stämmer. Jag brukar alltid berätta det för föräldrarna; att man kommer att se sitt barn sakta stänga ögonen, sedan bli slappt, ibland blekt. Om barnet sövs ner via narkosgas (andas narkosgas) tar det längre tid än om de får sömnsprutan i armen (=direkt i blodet). Då somnar barnet inom 10 sekunder.

OBS! Vid de flesta sövningar får man en mask för ansiktet ändå, fastän man får sömnmedel i blodet. Då är det bara syrgas i masken, ges för att fylla lungornas syrereserver. Man ger inte både narkosgas och sömnmedel!  
  • JA77
    Amarillo skrev 2012-01-13 16:22:18 följande:
    op. Fastande från midnatt och flytande fram till 6 timmar innan och genomskinliga vätskor, saft, vatten, thé, 2 timmar innan. Du

Måste  bara betona att dryckesmässigt är mjölkprodukter (inte ens en skvätt i tet!) och juicer med fruktkött, absolut förbjudet!! Mjölk slammar upp och gör magtömningen långsammare, vilket leder till att man kräks vid sövningen. Kräket hamnar i lungorna, och då måste man ligga på intensiven i veckor för att få bukt med inflammationen i lungorna,
  • JA77
    EN11 skrev 2012-01-13 16:46:43 följande:
    Har lite tips att tillägga. Ni lär få träffa kirurgen innan och kanske får en tid för hur lång tid operationen kommer att ta lita inte på den tiden helt, det tar alltid längre tid så bli inte oroliga när det gör det. Sitt inte i väntrummet då går tiden alldeles för sakta, gå en promenad ta en fika, personalen tar era  mobil nummer och ringer när det är klart. Sen är det som cayuga skriver jätteviktigt att ni håller er lugna inför barnet!! Se till att den av er som känner sig starkast är den som följer med in i operationssalen, kom ihåg att de vet vad de gör och barnet är väl övervakat både under operationen och efter. 

Precis. Den op som TS barn ska genomgå brukar ta en timme, men det är bara operationen i sig! Sedan tillkommer ju tid för att söva, opsköterskan ska steriltvätta, man ska ringa på ortopeden (det brukar alltid ta tid...). Ibland fattas instrument som måste väntas på. Efter operationen ska det sys ihop, plåstras om och väckas. All kringtid tar olika lång tid, så bli inte orolig om operationen inte är klar på en timme!
  • JA77
    MammaAmy skrev 2012-01-13 17:03:39 följande:
    hej
    tack för tipset om tiden.. säger dem en halvtimme och det blir 40 min skulle jag bli vansinnig och tro att nåt händer usch.... men nu vet jag att det kan hända.. =) tack! 

Ja, och nu vet du varför kirurgen säger en halvtimme och jag något annat - han räknar bara sin tid, inte allt annat som måste förberedas och avslutas!
  • JA77
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-13 17:09:41 följande:
    När det gäller ett så litet barn så är det nog inte säkert att de kräver Hibiscrub. Det gjorde de inte med min son när han var 7 månader.
    Det har nog snarare med ingrepp att göra än ålder!
  • JA77
    MammaAmy skrev 2012-01-18 15:23:09 följande:
    Jag vill tacka dig så mycket för ditt inlägg, det känns helt enkelt BRA att få stöd och råd från alla, speciellt er som har erfarenhet och jobbar med det, så tusen tack!

Jag försöker förbereda mig på vad som kommer hända, men det känns precis som vid en förlossning hur mycket jag än vet så händer det alltid något jag inte väntat mig.. 

Det där om uppvakandet tänkte jag inte ens på, rättare visste jag ingenting om.. Guud! Hoppas det inte händer Lucas för jag tror att jag skulle bli helt vansinnig och rädd och usch.. men tack för att du berättade..då kan jag åtminstone vänta mig det.. oh, måste det vara så jobbigt!

Än en gång tack , jag uppskattar er svar mycket!

Roligt att vara till hjälp!

Vill bara lägga till att alla barn (och vuxna) väcks alltid inne på operationsrummet. Man räknas som "vaken" när man svarar på tilltal eller kan följa uppmaningar. Alla måste kunna andas själva. Anledningen till att jag skriver detta är att många tror att personen vaknar på uppvaket. Så är det INTE. Vi som personal har redan kollat att personen är vaken, protesterar vid överflytt till sin säng osv. Att barnet sedan sover/är stökig på uppvaket, beror på att alla narkosmedel ska ur kroppen. Alla måste övervakas då man lätt "somnar om" när det är lugnare, och då kan tappa sin fria luftväg. Men de är vakna!  
  • JA77
    MammaAmy skrev 2012-01-18 16:02:35 följande:
    Jaha, så om jag förstod rätt, så kommer Lucas "vakna" i operations salen , och jag kommer då inte vara närvarande?? sen ropar dem på mig / tar ut honom? 

MammaAmy skrev 2012-01-18 16:02:35 följande:
    Jaha, så om jag förstod rätt, så kommer Lucas "vakna" i operations salen , och jag kommer då inte vara närvarande?? sen ropar dem på mig / tar ut honom? 

Ja, personalen väcker honom, ser till att han svarar på tilltal/protesterar vid överflytt, sedan körs han ut till uppvaket. Då brukar barnen ha hunnit somna om. Sedan hämtas föräldrarna, antingen om de redan väntar på uppvaket eller om man hämtas när sängen redan står där. Det görs lite olika. Inga anhöriga får vara med inne på operationssalen vid väckning, då väckningen är ett kritiskt moment. Grejen i halsen som man har som andningshjälp ska tas bort, vilket ibland kan göra att barnen en stund får problem med andningen. Det avhjälps med att narkospersonalen stöttar med extra syrgas.

Patienter minns sällan själva "uppvaknandet" då vi drar tuben i halsen, så det är liksom ingen idé att ha anhöriga där. De är inte till hjälp. Snarare kan det uppfattas otäckt när patienten hostar och stånkar.   
Svar på tråden Någon med tips inför operation (barn) ??