• MammaAmy

Någon med tips inför operation (barn) ??

Hej!
    Vår snart ett årige son ska operera sina händer rättare tummarna man har upptäckt att han har något som kallas trigger tumme, och enda lösningen var operation.
    så nu har vi fått hem tiden för operationen, rättare dagen.. man skulle ringa till avdelningen dagen innan för att ta reda på tiden (alltså hur dags) lite konstigt enl. mig men aja...

jag tänkte fråga om det är någon som kan tipsa oss, om vi bör tänka på något under operationen, före, efter??...

han får inte äta fast föda efter midnatt (kvällen innan operationen) så skulle vi duscha med något speciellt som man kunde köpa på apoteket..?!... får han ha egna kläder under operationen eller hur funkar det? han kommer ju vara jättehungrig , hur ska jag  göra liksom? vad ska jag ge honom för mat så han känner sig mätt?? 

vi är tacksamma för alla möjliga tips...verkligen!! 

• Svar på tråden Någon med tips inför operation (barn) ??
  • Hultis

Man behöver ringa avd för att kolla tid, för att den går inte att säga i förskott då det kan komma andra som behöver opereras akut.
    Man får självklart inte ha på sig egna kläder på op, det är en steril miljö.
    Man ska duscha med Hibiscrub, minst en gång, olika för olika typ av op.
    Det är jätteviktigt att inte ge mat och dryck efter det att han ska fasta, detta ifall han kräks under eller efter narkos och kan få ner det i lungerna. Alltså JÄTTEVIKTIGT. Låt honom äta lite fullkornspasta kanske och något form av protein (typ korv/köttbullar osv).

• MammaAmy
    Hultis skrev 2012-01-12 23:25:43 följande:
    Man behöver ringa avd för att kolla tid, för att den går inte att säga i förskott då det kan komma andra som behöver opereras akut.
    Man får självklart inte ha på sig egna kläder på op, det är en steril miljö.
    Man ska duscha med Hibiscrub, minst en gång, olika för olika typ av op.
    Det är jätteviktigt att inte ge mat och dryck efter det att han ska fasta, detta ifall han kräks under eller efter narkos och kan få ner det i lungerna. Alltså JÄTTEVIKTIGT. Låt honom äta lite fullkornspasta kanske och något form av protein (typ korv/köttbullar osv).
    takc så jättemycket för alla dem värdefulla tipsen...det behövs mycket just nu! tusen tack!
  • JA77

Jag är narkossjuksköterska och håller med i det som Skruttan83 skrev, men vill tillägga några saker:

Tiden ni får från sjukhuset är sannolikt INTE operationstiden, utan den tid ni ska komma till sjukhuset. Operationsordning är ett evigt pusslande, ofta blir pusslet inte klart förrän dagen innan. Man ger aldrig operationstiden då det kan komma annat emellan. Det är dessutom förberedelser,. t,ex, att ditt barn ska få byta om, få smärtlindring innan (för att vara bättre smärtlindrad efteråt), kanske nål och dropp. Ibland sätts droppet på operationsavdelningen istället, det görs lite olika.

Tvålen ni ska tvätta er med kan också heta Descutan. Det är samma sak som Hibiscrub. Det ena är väl billigare, tror jag.

Fasta är jätteviktigt! Annars kommer frukosten hamna i lungorna när barnet blir medvetslöst (vilket man blir när man sövs). För enkelhetens skull brukar man sätta "fasta från midnatt", men fasteregler för sövning är sex timmar innan operationsstart.   Vatten/klar saft går bra att dricka två timmar innan sövning. Att jag skriver detta är för att du ska veta att det inte är någon fara på taket om barnet vaknar fyra på morgonen och vill dricka något! Andra funderingar?

• 071001

Mitt tips blir till er föräldrar att ställa er in på att det kan kännas jobbigt att se sitt barn sövas ner och föras bort. Jag var inte med men maken var det och han var nästan gråtfärdig efteråt.

• JA77
    071001 skrev 2012-01-13 10:18:04 följande:

Mitt tips blir till er föräldrar att ställa er in på att det kan kännas jobbigt att se sitt barn sövas ner och föras bort. Jag var inte med men maken var det och han var nästan gråtfärdig efteråt.

Det stämmer. Jag brukar alltid berätta det för föräldrarna; att man kommer att se sitt barn sakta stänga ögonen, sedan bli slappt, ibland blekt. Om barnet sövs ner via narkosgas (andas narkosgas) tar det längre tid än om de får sömnsprutan i armen (=direkt i blodet). Då somnar barnet inom 10 sekunder.

OBS! Vid de flesta sövningar får man en mask för ansiktet ändå, fastän man får sömnmedel i blodet. Då är det bara syrgas i masken, ges för att fylla lungornas syrereserver. Man ger inte både narkosgas och sömnmedel!  
  • MammaAmy
    JA77 skrev 2012-01-13 10:05:03 följande:
    Jag är narkossjuksköterska och håller med i det som Skruttan83 skrev, men vill tillägga några saker:

Tiden ni får från sjukhuset är sannolikt INTE operationstiden, utan den tid ni ska komma till sjukhuset. Operationsordning är ett evigt pusslande, ofta blir pusslet inte klart förrän dagen innan. Man ger aldrig operationstiden då det kan komma annat emellan. Det är dessutom förberedelser,. t,ex, att ditt barn ska få byta om, få smärtlindring innan (för att vara bättre smärtlindrad efteråt), kanske nål och dropp. Ibland sätts droppet på operationsavdelningen istället, det görs lite olika.

Tvålen ni ska tvätta er med kan också heta Descutan. Det är samma sak som Hibiscrub. Det ena är väl billigare, tror jag.

Fasta är jätteviktigt! Annars kommer frukosten hamna i lungorna när barnet blir medvetslöst (vilket man blir när man sövs). För enkelhetens skull brukar man sätta "fasta från midnatt", men fasteregler för sövning är sex timmar innan operationsstart.   Vatten/klar saft går bra att dricka två timmar innan sövning. Att jag skriver detta är för att du ska veta att det inte är någon fara på taket om barnet vaknar fyra på morgonen och vill dricka något! Andra funderingar?

JAG TACKAR så hjärtligt för ditt svar, specielt eftersom du kan ditt jobb, så det känns bättre nu.

Jag har en gång upplevt det där med att se sitt barn sövas, då vår äldre son stoppade in en pärla i näsan på dagis, men det var ingen direkt operation utan mer att han skulle sövas (eftersom han grät och var så rädd, rörde på sig mycket) så dem kunde ta ut pärlan. 

Han sövdes med någon spruta i armen och läkaren sa att det skulle vara väldigt obehagligt och gå väldigt fort...och jag hann inte ens säga ett ord , då Teo bara kändes tung i mina armar och jag vågade  inte ens se på honom utan vände huvudet och gav honom till läkaren..
    Det var den VÄRSTA dagen i mitt liv.. jag bad till Gud att jag aldrig mer skulle uppleva detta... och nu .. ännu värre..

Jag vill gråta, lägga mig ner och dö .. hellre att dem skar av min hand än att dem ska skära i hans små små fingrar.. men vi försöker tänka att det är för hans bästa och att det kommer gå över FORT!

Jag tackar än en gång för era svar, ni anar inte hur mycket det betyder !!!

=)
  • Amarillo

Hej 

Har en dotter som har blivit opererad 16 ggr och sövd min 47 ggr.

Son narkos ssk säger, Hibiskrub/Descutan (finns på apoteket), 22 ggr på kvällen innan op och 1 gg på morgonen samma dag som op. Fastande från midnatt och flytande fram till 6 timmar innan och genomskinliga vätskor, saft, vatten, thé, 2 timmar innan. Du som mamma måste var lugn för är du orolig blir barnet också oroligt. Man får bita sig i läppen MÅNGA ggr. 

Se till att ha med sådant han tycker är kul att pilla med som sysselsättning och använd lekterapin. Att bara åka ned och kika på leksakerna gör att barnen glömmer sina egna problem och barn är fantastiska på att träna omedvetet.

Gillar du att sy/sticka/brodera så ta med det så att du också har sysslesättning, tidning/bok att läsa. Du kommer att få ta mycket av vården av ditt barn på sjukhuset men du måste även få komma därifrån en stund VARJE dag, gå en lång promenad osv.

Vi har legat inne i snitt 4-5 dag per gång, förutom första gången då vi låg 8 dagar, för jag anser att man mår bättre hemma. Normal sjukhustid vid dessa operationer brukar var 8-10 dagar.

Mitt råd är; se till att ha så mycket info som du bara kan få, leta på nätet osv, komma ut från sjukhuset minst en gång om dagen om så bara för 20 min,  sysselsättning till dig och barnet, ha med dig mat till föräldrakylen och ta även med sådan  mat som barnet gillar, lätta kläder att ta på och av som kan ge plats för eventuellt gips. 

Har ni fått inskrivningstid ?
    Tänk på att du kan få tillfällig föräldra penning när han ligger på sjukhus och även ersättning från ev försäkringsbolag samt även från resam.

Kommer jag på något mer så skriver jag, nanars frå du gärna inboxa med frågor.
    Lycka Till 

• JA77
    Amarillo skrev 2012-01-13 16:22:18 följande:
    op. Fastande från midnatt och flytande fram till 6 timmar innan och genomskinliga vätskor, saft, vatten, thé, 2 timmar innan. Du

Måste  bara betona att dryckesmässigt är mjölkprodukter (inte ens en skvätt i tet!) och juicer med fruktkött, absolut förbjudet!! Mjölk slammar upp och gör magtömningen långsammare, vilket leder till att man kräks vid sövningen. Kräket hamnar i lungorna, och då måste man ligga på intensiven i veckor för att få bukt med inflammationen i lungorna,
  • Amarillo
    JA77 skrev 2012-01-13 16:32:09 följande:
    Måste  bara betona att dryckesmässigt är mjölkprodukter (inte ens en skvätt i tet!) och juicer med fruktkött, absolut förbjudet!! Mjölk slammar upp och gör magtömningen långsammare, vilket leder till att man kräks vid sövningen. Kräket hamnar i lungorna, och då måste man ligga på intensiven i veckor för att få bukt med inflammationen i lungorna,
    Helt rätt !!! 

Och det ska vara 2 ggr och inte 22 ggr med Hibiscrub/Descutan som jag råkade skriva i mitt förra inlägg. 
  • EN11

Har lite tips att tillägga. Ni lär få träffa kirurgen innan och kanske får en tid för hur lång tid operationen kommer att ta lita inte på den tiden helt, det tar alltid längre tid så bli inte oroliga när det gör det. Sitt inte i väntrummet då går tiden alldeles för sakta, gå en promenad ta en fika, personalen tar era  mobil nummer och ringer när det är klart. Sen är det som cayuga skriver jätteviktigt att ni håller er lugna inför barnet!! Se till att den av er som känner sig starkast är den som följer med in i operationssalen, kom ihåg att de vet vad de gör och barnet är väl övervakat både under operationen och efter. 

Svar på tråden Någon med tips inför operation (barn) ??