JA77 skrev 2012-01-13 10:05:03 följande:
Jag är narkossjuksköterska och håller med i det som Skruttan83 skrev, men vill tillägga några saker:
Tiden ni får från sjukhuset är sannolikt INTE operationstiden, utan den tid ni ska komma till sjukhuset. Operationsordning är ett evigt pusslande, ofta blir pusslet inte klart förrän dagen innan. Man ger aldrig operationstiden då det kan komma annat emellan. Det är dessutom förberedelser,. t,ex, att ditt barn ska få byta om, få smärtlindring innan (för att vara bättre smärtlindrad efteråt), kanske nål och dropp. Ibland sätts droppet på operationsavdelningen istället, det görs lite olika.
Tvålen ni ska tvätta er med kan också heta Descutan. Det är samma sak som Hibiscrub. Det ena är väl billigare, tror jag.
Fasta är jätteviktigt! Annars kommer frukosten hamna i lungorna när barnet blir medvetslöst (vilket man blir när man sövs). För enkelhetens skull brukar man sätta "fasta från midnatt", men fasteregler för sövning är sex timmar innan operationsstart. Vatten/klar saft går bra att dricka två timmar innan sövning. Att jag skriver detta är för att du ska veta att det inte är någon fara på taket om barnet vaknar fyra på morgonen och vill dricka något! Andra funderingar?
JAG TACKAR så hjärtligt för ditt svar, specielt eftersom du kan ditt jobb, så det känns bättre nu.
Jag har en gång upplevt det där med att se sitt barn sövas, då vår äldre son stoppade in en pärla i näsan på dagis, men det var ingen direkt operation utan mer att han skulle sövas (eftersom han grät och var så rädd, rörde på sig mycket) så dem kunde ta ut pärlan.
Han sövdes med någon spruta i armen och läkaren sa att det skulle vara väldigt obehagligt och gå väldigt fort...och jag hann inte ens säga ett ord , då Teo bara kändes tung i mina armar och jag vågade inte ens se på honom utan vände huvudet och gav honom till läkaren..
Det var den VÄRSTA dagen i mitt liv.. jag bad till Gud att jag aldrig mer skulle uppleva detta... och nu .. ännu värre..
Jag vill gråta, lägga mig ner och dö .. hellre att dem skar av min hand än att dem ska skära i hans små små fingrar.. men vi försöker tänka att det är för hans bästa och att det kommer gå över FORT!
Jag tackar än en gång för era svar, ni anar inte hur mycket det betyder !!!
=)