Inlägg från: Amarillo |Visa alla inlägg
  • Amarillo

Någon med tips inför operation (barn) ??

Hej 

Har en dotter som har blivit opererad 16 ggr och sövd min 47 ggr.

Son narkos ssk säger, Hibiskrub/Descutan (finns på apoteket), 22 ggr på kvällen innan op och 1 gg på morgonen samma dag som op. Fastande från midnatt och flytande fram till 6 timmar innan och genomskinliga vätskor, saft, vatten, thé, 2 timmar innan. Du som mamma måste var lugn för är du orolig blir barnet också oroligt. Man får bita sig i läppen MÅNGA ggr. 

Se till att ha med sådant han tycker är kul att pilla med som sysselsättning och använd lekterapin. Att bara åka ned och kika på leksakerna gör att barnen glömmer sina egna problem och barn är fantastiska på att träna omedvetet.

Gillar du att sy/sticka/brodera så ta med det så att du också har sysslesättning, tidning/bok att läsa. Du kommer att få ta mycket av vården av ditt barn på sjukhuset men du måste även få komma därifrån en stund VARJE dag, gå en lång promenad osv.

Vi har legat inne i snitt 4-5 dag per gång, förutom första gången då vi låg 8 dagar, för jag anser att man mår bättre hemma. Normal sjukhustid vid dessa operationer brukar var 8-10 dagar.

Mitt råd är; se till att ha så mycket info som du bara kan få, leta på nätet osv, komma ut från sjukhuset minst en gång om dagen om så bara för 20 min,  sysselsättning till dig och barnet, ha med dig mat till föräldrakylen och ta även med sådan  mat som barnet gillar, lätta kläder att ta på och av som kan ge plats för eventuellt gips. 

Har ni fått inskrivningstid ?
    Tänk på att du kan få tillfällig föräldra penning när han ligger på sjukhus och även ersättning från ev försäkringsbolag samt även från resam.

Kommer jag på något mer så skriver jag, nanars frå du gärna inboxa med frågor.
    Lycka Till 

• Amarillo
    JA77 skrev 2012-01-13 16:32:09 följande:
    Måste  bara betona att dryckesmässigt är mjölkprodukter (inte ens en skvätt i tet!) och juicer med fruktkött, absolut förbjudet!! Mjölk slammar upp och gör magtömningen långsammare, vilket leder till att man kräks vid sövningen. Kräket hamnar i lungorna, och då måste man ligga på intensiven i veckor för att få bukt med inflammationen i lungorna,
    Helt rätt !!! 

Och det ska vara 2 ggr och inte 22 ggr med Hibiscrub/Descutan som jag råkade skriva i mitt förra inlägg. 
  • Amarillo

OK, själva ska vi in på tisdag för operation nr "många-i-raden" och kanske set vi slutet nu. 

Det kommer gå alldeles lysande !! 

Svar på tråden Någon med tips inför operation (barn) ??