• MammaAmy

Någon med tips inför operation (barn) ??

Hej!
    Vår snart ett årige son ska operera sina händer rättare tummarna man har upptäckt att han har något som kallas trigger tumme, och enda lösningen var operation.
    så nu har vi fått hem tiden för operationen, rättare dagen.. man skulle ringa till avdelningen dagen innan för att ta reda på tiden (alltså hur dags) lite konstigt enl. mig men aja...

jag tänkte fråga om det är någon som kan tipsa oss, om vi bör tänka på något under operationen, före, efter??...

han får inte äta fast föda efter midnatt (kvällen innan operationen) så skulle vi duscha med något speciellt som man kunde köpa på apoteket..?!... får han ha egna kläder under operationen eller hur funkar det? han kommer ju vara jättehungrig , hur ska jag  göra liksom? vad ska jag ge honom för mat så han känner sig mätt?? 

vi är tacksamma för alla möjliga tips...verkligen!! 

• Svar på tråden Någon med tips inför operation (barn) ??
  • MammaAmy
    Amarillo skrev 2012-01-18 12:55:29 följande:
    OK, själva ska vi in på tisdag för operation nr "många-i-raden" och kanske set vi slutet nu. 

Det kommer gå alldeles lysande !! 
    Jaha, håller tummarna ,! och önskar er myycket lycka!! 
  • Venna

Jag håller med i allt som JA77 skriver, mycket bra info!

Nu är ju jag också sjuksköterska, så jag hade möjlighet att ta hem en liknande mask som de skulle söva dottern med, så hon fick bekanta sig lite med den innan hennes operation.

Jag vill bara inflika att det är (som du ju redan vet) jättejobbigt att se sitt barn sövas. Det tyckte jag var värre än själva ingreppet faktiskt.

Nu vet jag inte hur det funkar på alla ställen förstås, men när dottern skulle sövas så fick jag vara med inne i rummet tills hon var sövd, och det var skönt både för henne och mig. Hon var ganska orolig av sig och ville inte ligga på britsen, så hon fick sitta i mitt knä och bli sövd, så lyfte vi över henne sedan, och efter det gick jag ut och bröt ihop fullständigt. Och jag vill bara tala om för dig att det är HELT ok att bryta ihop.
    Man får bli ledsen och orolig som förälder!

Även om jag är med och söver patienter inom mitt yrke så är det en helt annan sak när man är med som förälder. Personalen som finns där kommer att ta hand om både dig och ditt barn, och för dem är det inte alls konstigt att en förälder tycker att det är jobbigt, så släpp ut gråten bara!

En till sak är att uppvaknandet kan se lite olika ut. En del barn vaknar och är lite dåsiga, medan en del barn kan vara ganska rejält oroliga och ryckiga i kroppen. Det kan se lite otäckt ut när en del barn vaknar, men det är alltså inte heller något konstigt.

Lycka till, för både barnet och föräldrarna!

• MammaAmy
    Venna skrev 2012-01-18 13:15:15 följande:
    Jag håller med i allt som JA77 skriver, mycket bra info!

Nu är ju jag också sjuksköterska, så jag hade möjlighet att ta hem en liknande mask som de skulle söva dottern med, så hon fick bekanta sig lite med den innan hennes operation.

Jag vill bara inflika att det är (som du ju redan vet) jättejobbigt att se sitt barn sövas. Det tyckte jag var värre än själva ingreppet faktiskt.

Nu vet jag inte hur det funkar på alla ställen förstås, men när dottern skulle sövas så fick jag vara med inne i rummet tills hon var sövd, och det var skönt både för henne och mig. Hon var ganska orolig av sig och ville inte ligga på britsen, så hon fick sitta i mitt knä och bli sövd, så lyfte vi över henne sedan, och efter det gick jag ut och bröt ihop fullständigt. Och jag vill bara tala om för dig att det är HELT ok att bryta ihop.
    Man får bli ledsen och orolig som förälder!

Även om jag är med och söver patienter inom mitt yrke så är det en helt annan sak när man är med som förälder. Personalen som finns där kommer att ta hand om både dig och ditt barn, och för dem är det inte alls konstigt att en förälder tycker att det är jobbigt, så släpp ut gråten bara!

En till sak är att uppvaknandet kan se lite olika ut. En del barn vaknar och är lite dåsiga, medan en del barn kan vara ganska rejält oroliga och ryckiga i kroppen. Det kan se lite otäckt ut när en del barn vaknar, men det är alltså inte heller något konstigt.

Lycka till, för både barnet och föräldrarna!
    Jag vill tacka dig så mycket för ditt inlägg, det känns helt enkelt BRA att få stöd och råd från alla, speciellt er som har erfarenhet och jobbar med det, så tusen tack!

Jag försöker förbereda mig på vad som kommer hända, men det känns precis som vid en förlossning hur mycket jag än vet så händer det alltid något jag inte väntat mig.. 

Det där om uppvakandet tänkte jag inte ens på, rättare visste jag ingenting om.. Guud! Hoppas det inte händer Lucas för jag tror att jag skulle bli helt vansinnig och rädd och usch.. men tack för att du berättade..då kan jag åtminstone vänta mig det.. oh, måste det vara så jobbigt!

Än en gång tack , jag uppskattar er svar mycket!
  • JA77
    MammaAmy skrev 2012-01-18 15:23:09 följande:
    Jag vill tacka dig så mycket för ditt inlägg, det känns helt enkelt BRA att få stöd och råd från alla, speciellt er som har erfarenhet och jobbar med det, så tusen tack!

Jag försöker förbereda mig på vad som kommer hända, men det känns precis som vid en förlossning hur mycket jag än vet så händer det alltid något jag inte väntat mig.. 

Det där om uppvakandet tänkte jag inte ens på, rättare visste jag ingenting om.. Guud! Hoppas det inte händer Lucas för jag tror att jag skulle bli helt vansinnig och rädd och usch.. men tack för att du berättade..då kan jag åtminstone vänta mig det.. oh, måste det vara så jobbigt!

Än en gång tack , jag uppskattar er svar mycket!

Roligt att vara till hjälp!

Vill bara lägga till att alla barn (och vuxna) väcks alltid inne på operationsrummet. Man räknas som "vaken" när man svarar på tilltal eller kan följa uppmaningar. Alla måste kunna andas själva. Anledningen till att jag skriver detta är att många tror att personen vaknar på uppvaket. Så är det INTE. Vi som personal har redan kollat att personen är vaken, protesterar vid överflytt till sin säng osv. Att barnet sedan sover/är stökig på uppvaket, beror på att alla narkosmedel ska ur kroppen. Alla måste övervakas då man lätt "somnar om" när det är lugnare, och då kan tappa sin fria luftväg. Men de är vakna!  
  • MammaAmy
    JA77 skrev 2012-01-18 15:57:34 följande:
    Roligt att vara till hjälp!

Vill bara lägga till att alla barn (och vuxna) väcks alltid inne på operationsrummet. Man räknas som "vaken" när man svarar på tilltal eller kan följa uppmaningar. Alla måste kunna andas själva. Anledningen till att jag skriver detta är att många tror att personen vaknar på uppvaket. Så är det INTE. Vi som personal har redan kollat att personen är vaken, protesterar vid överflytt till sin säng osv. Att barnet sedan sover/är stökig på uppvaket, beror på att alla narkosmedel ska ur kroppen. Alla måste övervakas då man lätt "somnar om" när det är lugnare, och då kan tappa sin fria luftväg. Men de är vakna!  
    Jaha, så om jag förstod rätt, så kommer Lucas "vakna" i operations salen , och jag kommer då inte vara närvarande?? sen ropar dem på mig / tar ut honom? 

• JA77
    MammaAmy skrev 2012-01-18 16:02:35 följande:
    Jaha, så om jag förstod rätt, så kommer Lucas "vakna" i operations salen , och jag kommer då inte vara närvarande?? sen ropar dem på mig / tar ut honom? 

MammaAmy skrev 2012-01-18 16:02:35 följande:

Ja, personalen väcker honom, ser till att han svarar på tilltal/protesterar vid överflytt, sedan körs han ut till uppvaket. Då brukar barnen ha hunnit somna om. Sedan hämtas föräldrarna, antingen om de redan väntar på uppvaket eller om man hämtas när sängen redan står där. Det görs lite olika. Inga anhöriga får vara med inne på operationssalen vid väckning, då väckningen är ett kritiskt moment. Grejen i halsen som man har som andningshjälp ska tas bort, vilket ibland kan göra att barnen en stund får problem med andningen. Det avhjälps med att narkospersonalen stöttar med extra syrgas.

Patienter minns sällan själva "uppvaknandet" då vi drar tuben i halsen, så det är liksom ingen idé att ha anhöriga där. De är inte till hjälp. Snarare kan det uppfattas otäckt när patienten hostar och stånkar.   
  • MammaAmy
    JA77 skrev 2012-01-18 16:13:18 följande:
    Ja, personalen väcker honom, ser till att han svarar på tilltal/protesterar vid överflytt, sedan körs han ut till uppvaket. Då brukar barnen ha hunnit somna om. Sedan hämtas föräldrarna, antingen om de redan väntar på uppvaket eller om man hämtas när sängen redan står där. Det görs lite olika. Inga anhöriga får vara med inne på operationssalen vid väckning, då väckningen är ett kritiskt moment. Grejen i halsen som man har som andningshjälp ska tas bort, vilket ibland kan göra att barnen en stund får problem med andningen. Det avhjälps med att narkospersonalen stöttar med extra syrgas.

Patienter minns sällan själva "uppvaknandet" då vi drar tuben i halsen, så det är liksom ingen idé att ha anhöriga där. De är inte till hjälp. Snarare kan det uppfattas otäckt när patienten hostar och stånkar.   
    Oh Gud! jag tackar dig så hemskt mycket för att du berättar allt detta till mig, 
    oh mitt hjärta vill bara explodera.. jag vill explodera.. vad min Lucas ska få gå igenom... =*(

Tack än en gång, det hjälper oerhört att veta allt detta! 
  • MammaAmy

Jag ville bara passa på och tacka alla med hela hjärtat för alla tips, ni anar inte hur mycket det betyder , hur mycket jag har lärt mig av allt ni sagt...jag suger åt mig allt som en levande svamp nuförtiden...

Imorgon ska jag ringa till avdelningen för att få reda på den exakta tiden då vi ska vara där , på onsdag sker det...Min Lucas ska opereras! MItt hjärta skärs i bitar.. 

• MammaAmy
    Hej
    ville bara berätta att allt gick jättebra med Lucas operation imorse, det var  super jobbigt att se honom bli sövd, att vänta på att vi skulle in i det stora kalla rummet överhuvudtaget... jag kan säga, att jag var tvungen att tvätta mig med "kallt" vatten och andas ut och in flera gånger för att "orka med" allt... jag har lovat mig själv att vara stark idag, att Lucas mamma skulle vara glad och jag tror jag klarade det, jag klarade att låtsas väldigt bra framför honom i alla fall, även om mitt hjärta brast, den är nog söndersliten nu...

Väntan på att han skulle komma ut, jag tror jag frågade " ÄR DET FÄRDIGT NU?" minst tio gånger, en och samma sköterska, och jag gillar inte att störa , att vara jobbig... det skulle ta 1 timma som max, och det tog 2 hela timmar... ni anar hur LÅNGSAMT den andra timmen gick, jag bara glodde genom den halv suddiga fönstret på dörren och väntade på att  läkaren skulle komma ut och berätta att allt är bra med Lucas..

MEN... DET ÄR ÖVER!!  Och Min Lucas mår bra, han vaknade ur narkosen och var lite ledsen, eller vad man nu ska kalla det, han visste inte riktigt vad som hade hänt... men nu är vi hemma och han är GLAD!

Tack allihopa än en gång för allt! 

• missnea

Åh va skönt att det gått bra.. Söt han är din lilla kille:)
    Min dotter gjorde en "lätt" operation när hon va ca 5v och det va "bara" under lokalbedövning.. Men det va det värsta jag vart me om o grät o va så himla orolig!! Men det gick bättre än förväntat.. Så vet hur du har känt det o är så glad för eran skull nu.. Nu är det gjort och över! Skönt:)

• MammaAmy
    missnea skrev 2012-02-08 22:34:10 följande:
    Åh va skönt att det gått bra.. Söt han är din lilla kille:)
    Min dotter gjorde en "lätt" operation när hon va ca 5v och det va "bara" under lokalbedövning.. Men det va det värsta jag vart me om o grät o va så himla orolig!! Men det gick bättre än förväntat.. Så vet hur du har känt det o är så glad för eran skull nu.. Nu är det gjort och över! Skönt:)
    Tack! Joodå, verkligen skönt att det är över...den här dagen var LÅNG!
Svar på tråden Någon med tips inför operation (barn) ??