Venna skrev 2012-01-18 13:15:15 följande:
Jag håller med i allt som JA77 skriver, mycket bra info!
Nu är ju jag också sjuksköterska, så jag hade möjlighet att ta hem en liknande mask som de skulle söva dottern med, så hon fick bekanta sig lite med den innan hennes operation.
Jag vill bara inflika att det är (som du ju redan vet) jättejobbigt att se sitt barn sövas. Det tyckte jag var värre än själva ingreppet faktiskt.
Nu vet jag inte hur det funkar på alla ställen förstås, men när dottern skulle sövas så fick jag vara med inne i rummet tills hon var sövd, och det var skönt både för henne och mig. Hon var ganska orolig av sig och ville inte ligga på britsen, så hon fick sitta i mitt knä och bli sövd, så lyfte vi över henne sedan, och efter det gick jag ut och bröt ihop fullständigt. Och jag vill bara tala om för dig att det är HELT ok att bryta ihop.
Man får bli ledsen och orolig som förälder!
Även om jag är med och söver patienter inom mitt yrke så är det en helt annan sak när man är med som förälder. Personalen som finns där kommer att ta hand om både dig och ditt barn, och för dem är det inte alls konstigt att en förälder tycker att det är jobbigt, så släpp ut gråten bara!
En till sak är att uppvaknandet kan se lite olika ut. En del barn vaknar och är lite dåsiga, medan en del barn kan vara ganska rejält oroliga och ryckiga i kroppen. Det kan se lite otäckt ut när en del barn vaknar, men det är alltså inte heller något konstigt.
Lycka till, för både barnet och föräldrarna!

Jag vill tacka dig så mycket för ditt inlägg, det känns helt enkelt BRA att få stöd och råd från alla, speciellt er som har erfarenhet och jobbar med det, så tusen tack!
Jag försöker förbereda mig på vad som kommer hända, men det känns precis som vid en förlossning hur mycket jag än vet så händer det alltid något jag inte väntat mig..
Det där om uppvakandet tänkte jag inte ens på, rättare visste jag ingenting om.. Guud! Hoppas det inte händer Lucas för jag tror att jag skulle bli helt vansinnig och rädd och usch.. men tack för att du berättade..då kan jag åtminstone vänta mig det.. oh, måste det vara så jobbigt!
Än en gång tack , jag uppskattar er svar mycket!