• soffanloppan

    Barnvagn?

    Hejsan!

    Nu när man går i "väntans tider" så har man börjat bli lite sugen på att inhandla oss en barnvagn till vårt kommande pyre :) Vi har ett medgivande på 0-24 månader. Det troliga är att barnet är ca 1 år. Vad bör man tänka på när man inhandlar en barnvagn? ligg & sitt kombination har vi tänkt oss. Något bra märke? förslag mottages tacksamt!

    Med Vänlig Hälsning

    Sofia  

  • Svar på tråden Barnvagn?
  • smultronrosa

    Soffanloppan - jag har en teutonia mistral S, den har vändbart handtag, nackdelen är då att de små hjulen hamnar bak och vagnen blir mer svårmanövrerad, men det går ju att vända bara själva sittdelen med :) Det är en bra vagn med gott om lastutrymme osv, den kan jag rekommendera!

  • Hjärtat längtar

    Har ni köpt nån vagn än Soffanloppan?

    Vi har börjat titta lite på vagn nu. Vår son kommer vara ungefär 9 månader när vi får hem honom i höst.
    Efter att ha läst tråden, känner jag mig mest intresserad av Brio Happy eller Emmaljunga city cross! Skrattande 

  • Selma1966

    När vi adopterade så köpte vi en billig barnvagn på blocket direkt när vi kom hem. Sedan hade vi tid att kolla runt och prova bland barnvagnar som passade sonen perfekt. Då kunde vi dumpa den begagnade vagnen (som var riktigt kass ).

  • ekke

    Ni som haft bärsele med er, vilken modell hade ni? Vi behöver en som funkar upp till 2 år. Och ev köpa en vagn på blocket innan vi åker, och om vi inte är supernöjda med den köpa en ny när vi kommer hem.

    Det är underbart att föreställa sig hur det kommer att vara trots att det är ett tag kvar :)

  • Vitsippa
    ekke skrev 2012-06-05 06:59:59 följande:
    Ni som haft bärsele med er, vilken modell hade ni? Vi behöver en som funkar upp till 2 år. Och ev köpa en vagn på blocket innan vi åker, och om vi inte är supernöjda med den köpa en ny när vi kommer hem.

    Det är underbart att föreställa sig hur det kommer att vara trots att det är ett tag kvar :)
    Vi har en Manduca som vi använde lääänge till vår biodotter. Vi var supernöjda med den och kommer att ta med den när vi hämtar lillebror, som då kommer att vara runt 2 år, och hoppas verkligen att han gillar att bli buren.

    Det finns mycket att läsa om olika bärselar om man googlar lite. Något man bör tänka på är att inte bara se till barnets vikt utan även hur man själv ser ut. En del selar passar långa och stora föräldrar medan andra är bättre för den som är liten och nätt. Bifogar ett par länkar för mer info:

    http://www.knyt-an.se/list_varugrupp.asp?varugrupp=193&t=B%E4rselar
    http://edenbaby.se/pages/valjasele.php
  • Fiffi79

    Jag har inte adopterat men kan ge mina erfarenheter av vagn till vår dotter. Vi hade en liggdel som hon låg i ca 4 månader sen ville hon aldrig ligga där så bytte till sittdelen. vi har en emmaljunga ozone city (http://www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_modell/OzoneCity-25.html) så den sittdelen var jättebra för henne att sitta i även när hon var så liten. Den är jätterymlig och hon har en massa plats fortfarande (dock ganska liten tjej 2 år nu). Själva vagnen är oxå super, den är väldigt lättkörd och styrs bra med en hand, känns stabil och inte alls ranglig som vissa andra, sittdelen kan du vända från och mot dig (jag tycker fortfarande bäst om att ha henne mot mig), den har en stor varukorg under (packar en massa matvaror där), handtaget justeras i olika höjder och är i mitt tycke skönt att köra med. så det enda jag kan säga som negativt är att den tar stor plats i bilden ihopfälld men det gör de allra flesta barnvagnar som är ordentliga, alltså inte paraplyvagn eller sulky samt att "bumperbaren" (vad de nu heter) inte går att ta bort så när man lyfter i och ur sovande barn kan den vara i vägen och att när man fäller ner sittdelen så måste man använda två händer, men det vägs tusen gånger upp av alla bra saker med vagnen. Nu har jag förhandsbokat en helt ny vagn som kommer i slutet på juli, Easywalker june (http://www.easywalker.nl/se-SE/product/id=2/june.html). Den verkar ha allt jag vill och gillar med Emmaljungan men även fälls ihop litet. Ska bli spännande att se den live och se hur den känns att köra.Som flera säger testa lite olika vagnar i butik och så innan ni bestämmer er. Vår vagn fick vi på en vecka bara för att vi valde färg som fanns i lager (svart) så ni kan få den fort oxå.

    När ni åker ner kan ni ju alltid bara köpa en paraplyvagn ex chicco att ha på resan då den blir liten och har fullt liggläge så även om det är en bebis så kan ni ha den där den korta stunden. Eller en June som vi ska köpa direkt då den är så liten att ta med oxå. Ni kan ju alltid köpa till en liggdel sen om det skulle bli en helt nyfödd bebis men som sagt är den några månader och uppåt så säger iaf jag att ni inte behöver någon liggdel. Vi väntar nr två inom några veckor och min tanke är att ha denna i liggdel första 2-3 månaderna när pappan är hemma sen använda sittdelen i nya vagnen bara så att jag kan ha lilla bebisen i babybjörn när stora behöver sova middag eller inte orkar gå eller stå på ståbräda - så jag slipper syskonvagn.     

     

  • soffanloppan

    Hej!

    tack för alla svar :) jag har köpt en bärsele patapum toddler som är för barn från ca 1 år - . Den verkar väldigt bra och ergonomisk. Vi har inhandlat oss en Teutonia vagn. Vi hoppas den blir bra. // Sofia 

  • Zabka

    Vi använde en Ergo + en vändbar resevagn (Quinny Zapp Xtra) i landet.
    Här hemma använder vi en vändbar Teutonia Spirit S3. Jag var supernöjd med resevagnen, jag är inte lika nöjd med den "permanenta" vagnen här hemma, men å andra sidan har vi bara varit hemma några få dagar så jag får ge den fler chanser. 

  • ekke

    Zabka: välkomna hem! Så fin Quinny vagnen är

    Hur gammal är ert barn?
    Vi kommer vara borta ett tag så en vagn kanske är bra att ha med, men det är så svårt når vi inte vet åldern.

  • ekke

    Pippi: vi kommer att vara iväg minst 8 veckor, antagligen mer. Jag vill verkligen att vi bär så mycket som möjligt, men det kan vara skönt att ha alternativ.

  • Zabka
    ekke skrev 2012-06-05 11:23:49 följande:
    Zabka: välkomna hem! Så fin Quinny vagnen är

    Hur gammal är ert barn?
    Vi kommer vara borta ett tag så en vagn kanske är bra att ha med, men det är så svårt når vi inte vet åldern.
    Tack! Barnet var några veckor ifrån 10 månader när vi träffades första gången. Vi var supernöjda med Quinny Zapp Xtra i landet  (jag skriver ut hela namnet så inget blandar ihop den med Quinny Zapp, som inte är vändbar och dessutom enbart har sittläge). 

    När man är i väg så länge så är det väldigt bra att ta med en vagn. Ibland åker man iväg på utflykter och då är det extra bra med vagn så att barnen kan sova bekvämt när de blir trötta. Bärsele/sjal i all ära, men i vissa situationer fungerar det helt enkelt bättre med vagn (och vice versa). Vi köpte bägge vagnarna över 1 år före BB  Skrattande Vi tänkte som så att oavsett ålder så är det skönt att få sitta eller vila lite i en vagn. Även om man tex är 3 år så orkar man inte alltid gå så långt.
  • fabbemam
    Zabka skrev 2012-06-05 22:47:38 följande:
    Tack! Barnet var några veckor ifrån 10 månader när vi träffades första gången. Vi var supernöjda med Quinny Zapp Xtra i landet  (jag skriver ut hela namnet så inget blandar ihop den med Quinny Zapp, som inte är vändbar och dessutom enbart har sittläge). 

    När man är i väg så länge så är det väldigt bra att ta med en vagn. Ibland åker man iväg på utflykter och då är det extra bra med vagn så att barnen kan sova bekvämt när de blir trötta. Bärsele/sjal i all ära, men i vissa situationer fungerar det helt enkelt bättre med vagn (och vice versa). Vi köpte bägge vagnarna över 1 år före BB  Skrattande Vi tänkte som så att oavsett ålder så är det skönt att få sitta eller vila lite i en vagn. Även om man tex är 3 år så orkar man inte alltid gå så långt.
    Så tänkte även vi och man kan ju aldrig veta hur mycket barnet fått gå förut i alla fall om det växt upp på barnhem, barnet kan sakna benmuskler och behöva träna dem långsamt. Sen finns det de barn som får totalpanik i bärsele.... och av en vagn... eller inte alls.... eller älskar båda....

    Välkommen hem Zabka och lycka till önskar jag er som är på G! Jag har snart en Brio Nova/Happy till salu för nu är vår kille 3½ o vi har varit hemma över ett år så vi använder i stort sett bara en Brio sulky, för att köra varorna i på shoppingturen, själv vill han SPRINGA eller bärasFlört .
Svar på tråden Barnvagn?