• Pajama

Tyr sig mest till ena föräldern

Ett vanligt problem har jag förstått.
    Vår pojk på 3 år tyr sig mest till mig, det är jag som har ägnat mig mest åt honom och träffar honom mest. 
    Men ibland när pappa ska byta blöja eller lägga honom blir det vilda protester, gråt och han vill hålla fast i mig som om jag vore en livboj.
    Jag känner mig hemsk som inte "räddar" honom, samtidigt är det nödvändigt att pappa också hjälper till med honom. Det går hur bra som helst när de är ensamma. När det finns en valmöjlighet blir det så här.

Jag brukar försöka låta lätt på rösten, ger godnattkram men uppmuntrar honom att gå med pappa. Eller stänger för öronen när det är blöjbyte. Jag verkar nog som om jag inte bryr mig så mycket. Känner mig hjärtlös, men tror inte att det hjälper att tycka synd om, eller alltid ta över. Pappa får bära med sig honom vilt skrikande och gråtande. Pappa försöker vara lugn och glad.

Det känns som ett trauma för pojken varje gång när det är som värst.
    Vi insisterar ändå på att pappa ska göra det ibland, men av praktiska skäl blir det kanske 1 gång på 10. Hjälper vi vår pojk bäst genom att låta pappa hjälpa honom oftare eller tvärt om?
    Vi väntar ett barn till, så det är viktigt att pappa kan göra en del.

Jag förstår orsaken till detta, tror jag, men kan vi hantera det på ett bättre sätt?
    Tacksam för svar!  

• Svar på tråden Tyr sig mest till ena föräldern
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Precis som du säger är detta en vanlig reaktion. Däremot tror jag på intet sätt att det är något trauma för honom att pappa lägger honom ibland. Alldeles särskilt som det går bra när du är borta.
    Jag tror att det bästa är att inte göra för stor affär av detta. Om ni vill att han ska bli van vid att pappa lägger honom oftare så kanske du kan passa på att ta en promenad eller vara borta en liten stund just när pappa ska lägga honom.  Gör det så enkelt för er alla som möjligt. Ni kan ju också pröva att lägga honom tillsammans.
    När det nya barnet kommer kanske pappa så småningom ska vara föräldraledig och då kommer han ganska snart att föredra pappa i stället.
    Att ni som föräldrar bestämmer vem som ska lägga honom och när han ska läggas ger honom trygghet på sikt. Men saker som kommer med utvecklingen och situationen behöver inte tränas fram till varje pris.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Tyr sig mest till ena föräldern