• Äppelpaj80

Lär du dina barn att tacka för maten?

Ja hur gör ni andra med era barn och hur var det när ni växte upp?

Mina barn börjar bli så stora att det är dags att lära sig detta. När vi äter borta så har vi börjat prata med dem om att man alltid ska tacka för maten.
    Känner väl egentligen att det inte är av samma vikt att de tackar hemma, men är lite kluven i frågan.  
    Känner till viss del att det känns lite gammaldags. Som en ettiketregel som så många andra man hade "förr" som egentligen inte fyller något jättestort syfte, även om det givetvis är trevligt.
    Att inte rapa vid matbordet, eller att plocka undan sin egen tallrik tycker jag är bra och nödvändiga saker att lära sina barn. Men vet som sagt inte om jag tycker att man alltid måste tacka sina föräldrar för maten man äter hemma?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?
  • Äppelpaj80
    Queenie70 skrev 2012-01-13 20:02:23 följande:
    Så sjukt.

Jo, dessa föräldrar vet jag är rädd stränga men de är kärleksfulla och snälla. Så jag blev faktiskt extremt paff? Men det förklarar kanske varför deras barn är extremt väluppfostrade och inte rör en pryl hemma. :-/
  • Jennilie
    Esmiso skrev 2012-01-13 19:55:28 följande:
    jag har aldrig lärt mina barn det, men de säger faktiskt alltid tack för maten efter middagen
    Samma här, antar att de lärde sig det tidigt på förskolan.. mina tackar för frukost, middag, kvällsmat, mellanmål osv både borta och hemma.
  • smultronrosa

Innan vi fick barn har vi alltid sagt tack för maten hemma hos oss ;) bara är så :p vår dotter är snart 14 mån och tackar givetvis inte, men brukar säga till henne när jag ser att hon är mätt, 'är det tack för maten nu?' 'varsågod för maten' aldrig tänkt på det för ens nu men skulle aldrig bli arg om inte hon tackade för maten när hon blir äldre sen har väl blivit mer av en grej för oss. Faktum är att jag inte kan minnas att jag tackade för maten varje dag när jag bodde hemma heller men har alltid varit noga med att göra det när jag blir bortbjuden samt att erbjuda mig att ta bort min egen tallrik..

• plutteluddelutt

Tycker detta är en trixig fråga.... Vill att mitt barn (när han är tillräckligt stor) ska tacka men avskyr när föräldrar även mina egna säger " vad säger man?" och liknande, då är det inte ett riktigt tack längre. Men att föregå med gott ex verkar ju funka

• Lenora

Just att tacka för maten är inte något vi pushar för men då jag och maken ofta säger något i stil med "tack, det var väldigt gott" så har vår tre-åring börjat göra det också, men inte slaviskt varje gång eller för att hon måste.

Vi är mer noga med att hon till exempel ber om saker på ett trevligt sätt och säger "please" och där uppmuntrar vi henne aktivt. 

• Queenie70
    Äppelpaj80 skrev 2012-01-13 20:13:40 följande:
    Jo, dessa föräldrar vet jag är rädd stränga men de är kärleksfulla och snälla. Så jag blev faktiskt extremt paff? Men det förklarar kanske varför deras barn är extremt väluppfostrade och inte rör en pryl hemma. :-/
    Låter sjukt att man inte kan röra sig fritt hemma också på nåt vis. Hur påfrestande trots och bus än kan vara så ser jag hellre det än att ha små robotliknande "stepfordwifeungar" hemma. Huvva.
  • Lillys

När jag var barn fick jag lära mig att man sa "Tack för maten" både hemma och borta.

Jag har lärt mina barn det också ( 1 1/2 år och 3år) för att jag tycker det tillhör vanlig hyfs att man säger det.

• Rödnäbba

Ska och ska men jag lär dom att tacka för maten hemma och borta.

Alla människor har en fri vilja vare sig vi vill eller inte
  • Jävelunge

Mina barn tackar för allt de får. Även mat. Det gör även jag. Tycket det hör till god uppfostran att visa uppskattning om någon lagar mat/ håller upp dörren/ räcker dig något osv

Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?