• Äppelpaj80

Lär du dina barn att tacka för maten?

Ja hur gör ni andra med era barn och hur var det när ni växte upp?

Mina barn börjar bli så stora att det är dags att lära sig detta. När vi äter borta så har vi börjat prata med dem om att man alltid ska tacka för maten.
    Känner väl egentligen att det inte är av samma vikt att de tackar hemma, men är lite kluven i frågan.  
    Känner till viss del att det känns lite gammaldags. Som en ettiketregel som så många andra man hade "förr" som egentligen inte fyller något jättestort syfte, även om det givetvis är trevligt.
    Att inte rapa vid matbordet, eller att plocka undan sin egen tallrik tycker jag är bra och nödvändiga saker att lära sina barn. Men vet som sagt inte om jag tycker att man alltid måste tacka sina föräldrar för maten man äter hemma?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?
  • Loreena

Det är klart de ska tacka :) Lika självklart som att man säger "Hej!" när man träffas tex. Jag tycker att man ska lära sina barn att vara artiga, då kommer du att bli bemötta mycket trevligare av sin omgivning också. :)

"Tack för maten den var go, mitt i maten satt en ko."

• Momat

Javisst, de tackar för maten då vi äter hos någon annan, på restauran och ibland också hemma. Stora dottern tackar nog alltid hemma, men lillen är bara 3 så han kommer inte alltid ihåg, och det är inget vi tvingar honom till heller.

Apropå ramsor, så har dottern börjat med en "ful" ramsa: Tack för maten, den var god - hälften spydde, resten dog!

• Maximus01

Jag har inga barn men om jag hade det skulle de få tacka för maten både hemma och borta . Personligen så tackar jag för maten både borta och när min sambo någongång lagar mat .

• Krake

Ja, man tackar för maten. Ser det inte som någon större uppoffring... Karln och jag tackar varandra för maten också.

Moster, inte monster.
  • ekke

Jag har fått lära mig att tacka för maten, oavsett situation. Jag och min man tackar varandra efter maten här hemma, lite respekt kan man ju visa. Hur jobbigt är det förresten att säga "tack för maten"? Det tar varken tid eller energi.

Våra framtida, om vi får några, barn kommer att få höra oss säga det varje dag här hemma och kommer också väntas säga det när de är stora nog.

• Eisa

Nej varför ska de tacka? De känner inte direkt mer tacksamhet bara för det. De förstår ej heller värdet av mat bara för att de lär sig säga tack.

För varje vettig vuxen borde det räcka att se att barnet gillar maten.

När barnet blir stort (16 år) får det lära sig om svält i Etiopien, matindustrin, svensk sillåpotatis-historia och annat som gör att de kan känna tacksamhet.

• Rödnäbba
    Eisa skrev 2012-01-14 09:05:27 följande:
    Nej varför ska de tacka? De känner inte direkt mer tacksamhet bara för det. De förstår ej heller värdet av mat bara för att de lär sig säga tack.

För varje vettig vuxen borde det räcka att se att barnet gillar maten.

När barnet blir stort (16 år) får det lära sig om svält i Etiopien, matindustrin, svensk sillåpotatis-historia och annat som gör att de kan känna tacksamhet.
    Det är väl för att visa tacksamhet snarare än känna. Människor brukar uppskatta ett tack. Det är ett bra sätt att avsluta en måltid också tycker jag.
    Alla människor har en fri vilja vare sig vi vill eller inte
  • CocoC

Mina barn tackar självklart för maten både borta och hemma och tar undan sina tallrikar.

Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?