• Anonym (orolig)

"Köttiga" flikar i slidan efter förlossning

Ledsen att detta blir ganska långt... men någon kanske orkar läsa!

Fick barn för ungefär 4 månader sedan, fick en del bristningar både på insidan av slidan och på utsidan. (Läkare tillkallades för att se så att ändtarmsmuskeln inte hade gått sönder, vilket den inte hade). Iaf, jag blev sydd och allt var frid och fröjd... visst det gjorde ont att stå upp i flera veckor, men när jag var på efterkontrollen kändes det OK och jag gjorde även en gynundersökning då och BM sa att allt såg bra ut.

Jag har haft jätte mycket flytningar ända sedan jag slutade blöda efter förlossningen... känns liksom att avslaget aldrig vill ta slut. Förra helgen fick jag för mig att jag skulle ta en spegel och se hur det såg ut "där nere" (hade inte gjort det efter förlossningen), och jag fick en smärre chock! Det hängde liksom köttiga flikar/slamsor som kom från slidan och liksom nästan hängde ut i slidmynningen, blev jätte orolig och ringde MVC direkt på måndagen och fick då svaret att det är säkert ingen fara, men var jag orolig kunde jag få en tid så att de kunde se hur det såg ut. Så idag fick jag träffa BM och hon konstaterade att det inte såg normalt ut... suck!!! Jag har dels någon hudfärgad flik men även en del mer "köttiga flikar/slamsor som hon inte kunde avgöra var de kommer ifrån. Hennes teori är att antingen blev jag taskigt sydd på förlossningen (BM på förlossningen sa dock flera gånger att hon tog god tid på sig när hon sydde för att hon ville att det skulle bli så fint som möjligt ), eller att styngnen har gått upp i efterhand. Flytningarna har säkerligen något samband med detta också. Tycker dock att det är väldigt konstigt att BM på efterkontrollen (2 mån efter förlossningen) tyckte att allt såg bra ut, så problemet bör ju ha uppkommit efter efterkontrollen...

Är det någon som känner igen sig eller har råkat ut för något liknande? Om det är så att bristningarna har läkt "fult" efter förlossningen, brukar de åtgärda detta även om man troligtvis vill ha fler barn i framtiden? Eller brukar sjukvården anse att det är onödigt att åtgärda när man ändå vill/kommer genomgå fler förlossningar?

• Svar på tråden "Köttiga" flikar i slidan efter förlossning
  • smultronplanta

Jag ser likadan ut, tittade idag Har också besvärats av konstiga/rikliga flytningar sen avslaget upphörde. Skönt att höra att det inte ska vara så här, då ska jag ringa min mvc på måndag och be dem kolla.

• Anonym (orolig)

Jag fick träffa världens bästa gynläkare, som lugnade mig efter att BM hade skrämt upp mig. BM kunde ju inte alls säga vad detta var, utan menade att jag hade blivit dåligt sydd.... hon sa även att hon inte kunde avgöra var flikarna kom ifrån (alltså var de "började") å det kändes ju inge vidare Läkaren däremot förklarade att detta kallas Granulom (osäker på stavningen) och att det inte alls har något att göra med att jag skulle ha blivit dåligt sydd efter förlossningen, utan det kan bildas i ärret ändå.

Jag har fått träffa läkaren vid två tillfällen som har penslat på ett medel som ska göra att flikarna försvinner, i veckan fick jag träffa en BM som penslade på medlet, och ska även träffa BM vid två tillfällen till för att pensla på medlet. Sen hoppas vi att problemet har försvunnit, annars blir det troligtvis operation Men tydligen så är medlet effektivt, men man behöver oftast vara lite envis och pensla ett antal gånger.

Läkaren tror att jag hade detta redan vid efterkontrollen (men troligtvis i mindre skala), för hon anser inte att det är troligt att det har bildats så långt i efterhand efter förlossningen.

Ring MVC på måndag och be att få komma dig, sedan hoppas jag att de hjälper dig med en läkartid så fort som möjligt!

Har du varit på efterkontroll? Gjorde du gynkontroll då?

Läkaren rekommenderade mig att inte googla "Granulom" för hon sa att det troligtvis skulle bli träffar på en massa "otäcka" bilder då, men du gör som du vill Förstår att du vill ha så mycket info som möjligt. Annars kanske det finns info på www.1177.se.

• smultronplanta

Jag var på efterkontroll men BM sa att hon inte behövde gynundersöka mig om jag inte själv ville. Och då kändes allt ok så jag lät bli. Ska iväg och ta cellprov snart så jag ska passa på att fråga då. Kommer inte kunna låta bli att googla granulom nu

• Anonym (Jag med.)

Hej!

Tack för att du skrev detta (för länge sedan.. ). Min förlossning var för 4 mån sedan. Jag tittade redan efter typ 3 dagar. Ojojoj vilken chock. Sen dess har jag följt utvecklingen där nere. Kollat med spegel kanske var tredje vecka.

Nu på senare tid så har jag sett att jag också har en flik. Men den är liksom rund/cylinderformad? Inte så "flikig". Och så är den ganska röd.

Jag tror att jag har känt av den här tidigare men att den då suttit längre in. Men nu har den liksom "trillat ut" och ligger i mynningen.

Jag ska ringa gyn efter påsk..

Om du är inloggad ibland här.. Kan du inte skriva en uppdatering på hur det gått?

• Snow Crash

Anonym(Jag med), precis sådär fick jag med. Allt var bra på efterkontrollen, men ca 6 mån efter fl växte det ut som en 3 cm köttsvans där jag blev sydd. Gick lätt att ta bort den som tur var, lokalbedövning och klart på tre minuter. Min BMs första reaktion när jag kom dit var "Oj då! Ja såhär kan du ju inte ha det."

• Anonym (Jag med.)

Skönt att det tas på allvar ändå. För jag kan inte förstå hur jag skall kunna ha (penetrations)sex med den där i öppningen.. (Har än så länge inte vågat prova ha sex då det är extremt torrt och ömt som det är..).

Men jag får väl vänta tills jag ammat färdigt? Eller?

• Anonym (en till)

Jag har också ngn slags flik fast liksom inuti som blockerar ingången lite. Har ingen aning om vad det är :/ Har också tänkt ringa gyn efter påsk men pga smärta. Har typ som skavsår i öppningen där jag blev sydd. Nån som känner igen det?

• Anonym (Jag med.)
    Anonym (en till) skrev 2015-04-03 22:31:44 följande:

Jag har också ngn slags flik fast liksom inuti som blockerar ingången lite. Har ingen aning om vad det är :/ Har också tänkt ringa gyn efter påsk men pga smärta. Har typ som skavsår i öppningen där jag blev sydd. Nån som känner igen det?

Det är inte din främre slidvägg som hänger ned/för?

Jag känner skav/ngt i vägen/stramar (blandad känsla) när jag reser mig upp från liggande till sittande. Jag trodde först att det var stram ärrvävnad efter att jag blev sydd i mellangården... Men tror nu att det nog är det där granulomet...
  • Anonym (en till)
    Anonym (Jag med.) skrev 2015-04-04 00:08:25 följande:
    Det är inte din främre slidvägg som hänger ned/för?

Jag känner skav/ngt i vägen/stramar (blandad känsla) när jag reser mig upp från liggande till sittande. Jag trodde först att det var stram ärrvävnad efter att jag blev sydd i mellangården... Men tror nu att det nog är det där granulomet...
    Alltså jag vet inte. Det kan vara så. Jag kommer inte ihåg hur det var innan riktigt :P Men jag har inge besvär av det iaf. 

Okej så har inte jag. Men det låter lite som stel ärrvävnad om det stramar. Jag funderar på det i mitt fall men jag vet inte.. Det stramar som sagt inte för mig utan mer som skav. Fattar inte vad det kan vara. Hehe :P 
  • Anonym (Jag med.)
    Anonym (en till) skrev 2015-04-05 13:56:20 följande:

Alltså jag vet inte. Det kan vara så. Jag kommer inte ihåg hur det var innan riktigt :P Men jag har inge besvär av det iaf. 

Okej så har inte jag. Men det låter lite som stel ärrvävnad om det stramar. Jag funderar på det i mitt fall men jag vet inte.. Det stramar som sagt inte för mig utan mer som skav. Fattar inte vad det kan vara. Hehe :P 

Jag vet typ exakt hur jag såg ut innan så därför blir jag kanske extra skärrad nu när jag ser hur annorlunda det ser ut. :(

Har du tittat med spegel? Om du provar att titta när du hukar så brukar det se annorlunda ut. Alltså att det ev. framfallet du har kommer fram/ut mer då. Och om det då kommer ut ngt lite utanför slidmynningen så kan det vara det som skaver.

Hur länge sedan födde du? Ibland kan det vara så att stygnen inte försvunnit helt även efter flera veckor.
  • Anonym (en till)
    Anonym (Jag med.) skrev 2015-04-05 16:05:22 följande:
    Jag vet typ exakt hur jag såg ut innan så därför blir jag kanske extra skärrad nu när jag ser hur annorlunda det ser ut. :(

Har du tittat med spegel? Om du provar att titta när du hukar så brukar det se annorlunda ut. Alltså att det ev. framfallet du har kommer fram/ut mer då. Och om det då kommer ut ngt lite utanför slidmynningen så kan det vara det som skaver.

Hur länge sedan födde du? Ibland kan det vara så att stygnen inte försvunnit helt även efter flera veckor.
    Har kollat nu med spegel. Jag känner ju den där fliken men den täcker inte öppningen utan är längre in och liksom underifrån. Just den tror jag inte är framfall utan en flik. Men när jag hukar så ser jag faktiskt något inne, det ska väl inte vara nåt där? Trodde först det var livmoderhalstappen, men den är mycket längre in. Blir galen på detta. Vill bara att allt är normalt :/ Det kan ju vara den "grejen" som är i vägen lite vid samlag. Fast i mynningen i själva huden är det ömt och skaver och det är rödare där också, och det skaver även om jag tar med fingrarna. Så det borde vara boven i dramat. Kan alltså inte ha sex pga detta. 

Det var hela 18, nästan 19 månader sedan jag födde så allt borde ju vara som vanligt nu känner jag :( Har sån ångest inför att ringa gyn också, har inte gjort det än. Usch. 

Hur går det för dig? Läste att det var ganska nyss du födde, jag tror att det kommer se bättre ut längre fram för dig. När jag kollade efter fl såg jag ut som rena massakern där nere! Har som tur är blivit bättre i alla fall. 

Och under tiden jag ammade var allt mkt värre också, var så skört och ömt överallt. Det blir bättre :) 
  • Anonym (en till)
    Anonym (en till) skrev 2015-04-10 20:31:14 följande:
    Har kollat nu med spegel. Jag känner ju den där fliken men den täcker inte öppningen utan är längre in och liksom underifrån. Just den tror jag inte är framfall utan en flik. Men när jag hukar så ser jag faktiskt något inne, det ska väl inte vara nåt där? Trodde först det var livmoderhalstappen, men den är mycket längre in. Blir galen på detta. Vill bara att allt är normalt :/ Det kan ju vara den "grejen" som är i vägen lite vid samlag. Fast i mynningen i själva huden är det ömt och skaver och det är rödare där också, och det skaver även om jag tar med fingrarna. Så det borde vara boven i dramat. Kan alltså inte ha sex pga detta. 

Det var hela 18, nästan 19 månader sedan jag födde så allt borde ju vara som vanligt nu känner jag :( Har sån ångest inför att ringa gyn också, har inte gjort det än. Usch. 

Hur går det för dig? Läste att det var ganska nyss du födde, jag tror att det kommer se bättre ut längre fram för dig. När jag kollade efter fl såg jag ut som rena massakern där nere! Har som tur är blivit bättre i alla fall. 

Och under tiden jag ammade var allt mkt värre också, var så skört och ömt överallt. Det blir bättre :) 
    Fast nu när jag tänker efter, det är nog livmoderhalstappen ändå! Jag är väldigt dålig på anatomi känner jag :P För när man hukar kommer den väl längre ner...  
  • Anonym (Nyförlöst)

Jag har också fått en hudflik cirka 2cm som hänger ner i slidmynningen. det har gått två månader sedan jag födde och den försvinner inte. En läkare sade att man kunde ta bort den under lokalbedövning. Är så himla rädd för det och läkningsprocessen. Kan du berätta hur det gick till när de tog bort den och fick du som ett hårt ärr efter att ha tagit bort den?

Svar på tråden "Köttiga" flikar i slidan efter förlossning