"Köttiga" flikar i slidan efter förlossning
Ledsen att detta blir ganska långt... men någon kanske orkar läsa!
Fick barn för ungefär 4 månader sedan, fick en del bristningar både på insidan av slidan och på utsidan. (Läkare tillkallades för att se så att ändtarmsmuskeln inte hade gått sönder, vilket den inte hade). Iaf, jag blev sydd och allt var frid och fröjd... visst det gjorde ont att stå upp i flera veckor, men när jag var på efterkontrollen kändes det OK och jag gjorde även en gynundersökning då och BM sa att allt såg bra ut.
Jag har haft jätte mycket flytningar ända sedan jag slutade blöda efter förlossningen... känns liksom att avslaget aldrig vill ta slut. Förra helgen fick jag för mig att jag skulle ta en spegel och se hur det såg ut "där nere" (hade inte gjort det efter förlossningen), och jag fick en smärre chock! Det hängde liksom köttiga flikar/slamsor som kom från slidan och liksom nästan hängde ut i slidmynningen, blev jätte orolig och ringde MVC direkt på måndagen och fick då svaret att det är säkert ingen fara, men var jag orolig kunde jag få en tid så att de kunde se hur det såg ut. Så idag fick jag träffa BM och hon konstaterade att det inte såg normalt ut... suck!!! Jag har dels någon hudfärgad flik men även en del mer "köttiga flikar/slamsor som hon inte kunde avgöra var de kommer ifrån. Hennes teori är att antingen blev jag taskigt sydd på förlossningen (BM på förlossningen sa dock flera gånger att hon tog god tid på sig när hon sydde för att hon ville att det skulle bli så fint som möjligt ), eller att styngnen har gått upp i efterhand. Flytningarna har säkerligen något samband med detta också. Tycker dock att det är väldigt konstigt att BM på efterkontrollen (2 mån efter förlossningen) tyckte att allt såg bra ut, så problemet bör ju ha uppkommit efter efterkontrollen...
Är det någon som känner igen sig eller har råkat ut för något liknande? Om det är så att bristningarna har läkt "fult" efter förlossningen, brukar de åtgärda detta även om man troligtvis vill ha fler barn i framtiden? Eller brukar sjukvården anse att det är onödigt att åtgärda när man ändå vill/kommer genomgå fler förlossningar?