• Anonym (luradsomfan)

Ångra en uppsägning? (hyresrätt)

Jag är otroligt rasande på mitt ex som sade att han ville göra slut idag. Bara för 3 dagar sedan sa jag upp min lägenhet för att vi skulle flytta tillsammans. Den dagen jag sa upp lägenheten sa han att han ville såå gärna leva med mig och att han älskade mig.

Nu är jag panikslagen för att vi har ett barn tillsammans och lägenheten står på honom.
    Ska jag och barnet sova ute? Det är svårt att få en lägenhet här. Bor i en storstad.
    Vad fan ska jag göra nu då?
    Finns det någon chans att jag kan behålla min lägenhet?

Efter det här kommer jag aldrig någonsin flytta tillsammans med någon. Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle bli lurad.
    Fyfan för honom..

• Svar på tråden Ångra en uppsägning? (hyresrätt)
  • Anonym (luradsomfan)

Vi var särbos och bestämde att flytta tillsammans. Vi hittade en lägenhet och sa upp våra gamla lägenheter. Men han gjorde slut och nu står jag här med en uppsagd lägenhet.

• Liljeblomman
    Anonym (luradsomfan) skrev 2012-01-14 15:19:49 följande:
    Vi var särbos och bestämde att flytta tillsammans. Vi hittade en lägenhet och sa upp våra gamla lägenheter. Men han gjorde slut och nu står jag här med en uppsagd lägenhet.
    OK, så det är den nya lägenheten han står på?
    Varför står bara han själv på den? Ni skulle ju bo i den tillsammans?

Ring och prata med din hyresvärd och förklara läget, så tror jag nog att det kan lösa sig och att du får bo kvar.
  • Anonym (luradsomfan)

Han står på lägenheten för att han har stått i kön flera år. Lättare att få en lägenhet.

• Anonym (h)

Oj, vad jobbigt! Jag håller tummarna för att de inte satt igång processen att få en ny hyresgäst, för i så fall tror jag att du har goda chanser att få uppsägningen hävd. Inte för att du har rätt till det men för att det är människor med hjärtan som fattar besluten, och dessutom kostar det en del för en hyresvärd när folk flyttar in och ut så de är nog glada att ha dig kvar.

Skulle du inte få ha kvar lägenheten så antar jag att det är du som kommer att anses ha störst behov av den nya lägenheten och då blir den din. Om den är för dyr för dig så kan du byta mot en mindre. Inte den lugn och ro man önskar under graviditet och spädbarnstid, men tak över huvudet borde ni få i alla fall.

• Anonym
    Anonym (luradsomfan) skrev 2012-01-14 15:30:21 följande:
    Han står på lägenheten för att han har stått i kön flera år. Lättare att få en lägenhet.
    Det spelar ingen roll, ni skaffade den för att den skulle brukas gemensamt!
  • Anonym (h)
    Anonym (luradsomfan) skrev 2012-01-14 15:30:21 följande:

Ja, då blir det nog svårt för dig att få den, men det kan vara värt ett försök ifall du inte får behålla den du har nu.
  • Anonym (h)
    Anonym skrev 2012-01-14 15:34:00 följande:
    Det spelar ingen roll, ni skaffade den för att den skulle brukas gemensamt!

Gäller det verkligen hyreslägenheter? Jag har bara läst att det gäller villor och bostadsrätter.
  • Anonym
    Anonym (h) skrev 2012-01-14 15:36:33 följande:
    Gäller det verkligen hyreslägenheter? Jag har bara läst att det gäller villor och bostadsrätter.
    Ja, det gäller även hyreslägenheter. Den som har störst behov har rätt att behålla bostaden.
  • Anonym (var i samma)

Jag var i samma sits för nått år sen.
    Jag pratade med mitt bostadsbolag och eftersom folk sökt lägenheten så var dom tvungen att låta dom titta och ville dom ha den fick dom den.
    Hade alla sagt nej hade jag fått chans att behålla min lägenhet.
    Bodde i en storstad och svårt att finna lägenheter där och hade även ett barn med mannen som sa att han ville leva med mig men sen när jag sagt upp lägenheten ångrade han sig.

Jag fick inte behålla min lägenhet då en sa ja till den. Jag fick heller inte gå före i kön utan dom beklagade bara.
    RIng så fort du bara kan. och lycka till.

Svar på tråden Ångra en uppsägning? (hyresrätt)