• Eliotts mama

Det piper när han andas...RS-virus???

Min son på 5 månader har fått en jätte jobbig förkylning!!! Han hostar tills han kräks, det rosslar och piper i bröstet när han andas och näsan är så snorig och tjock- plus att han har feber....

Ringde vårdguiden men hon sa att jag skulle vänta tills imorgon bitti och gå till vårdcentralen då!? Jag frågade hur länga man skulle vänta innan det är akut och vi ska åka in... hon sa : "när han är blå om läpparna"!!!!!!!!!!!!!!!!!???????????????? VA??!! Ska jag åka in när han får syrebrist eller??!!!

Han kan skratta lite och pratar ibland men är inte alls som han brukar vara

Ni som har barn som haft RS-viruset, började det så här???

Tack...

• Svar på tråden Det piper när han andas...RS-virus???
  • annamadde

Vi fick åka med ambulans i går till sjukhuset med våran 1 åring. Han hade fått falsk krupp. När han hostade lät det nästan som en huns skällde, låter det så när han hostar???

Jag förståe om är orolig jag flippade ut totalt igår, när han inte kunde andas.

• setareh

när min tjej fick rs så började det så,,,,,,hon blev oerhört snabbt sämre o i bilen till akuten så blev hennes läppar blå o när vi kom till sjukhuset så var hon mkt illa däran... jag vill inte skrämma dig,,,,men är du orolig så åk in ..

Sen brukar inte de som är 5 mån bli så dålig så det kanske bara är en vanlig förkylning..... pipa kan det ju göra i bröstet då oxå.......

kram kram

• Eliotts mama

Nä.... vill inte att han ska ha viruset blir det värre i natt så åker vi in!!! Stackars min prins!!!

• annamadde

åk bara in om ni är oroliga!!!

• Nosan83

Jag tycker att om du e orolig så ska du åka in.
    Vi kom hem i förrgår efter att ha legat inne med min son pga RS-virus.
    Det började med hosta och förkylning och det piper oxå i han bröst. Dom sa oxå att vi skule vänta men vi åkte in och då var det RS!!!!
    Det behöver ju inte vara det din bebis har fått men e du orolig så åk in.

Lycka till och hoppas att det inte är RS och att din lilla son snart blir frisk.

• Eliotts mama

Tack för alla svar, nu fick vi honom att somna men jösses va det rosslar i både bröst och näsa!!! Min lilla bebis....

• Makaroner

Få honom att sova i högläge. Svalt i rummet kan underlätta andningen. Det som jag fick reda på när Anton var en månad och fick RS var att se där revbenen tar slut och magen börjar. Om barnet har svårt att få luft blir det grop där vid varje andetag och inte som vanligt att magen åker upp och ner. Min son (1 år) är jätteförkyld nu och vi var på akuten igår för han rosslar och hostar tills han kräks + han fick falsk krupp.

• Eliin

Så började det för min dotter.. Hon va så igentäppt i luftvägarna så hon kunde inte ens hosta. Sen gick det snabbt och det blev ambulans i ilfart in till sjukhuset.

• kirsikka

Nu blev jag också orolig....
    Dottern som är 8 månader ligger med 39,4 graders feber och låter hemsk..piper och rosslar. Hon har ingen röst kvar dessutom. Hade tänkt att avvakta, vill inte släpa henne till läkare i onödan när hon har feber, men funderar nu om jag ändå ska göra det. Sjuksköterskan på Vårdguiden som jag ringde till tyckte att jag ska åka om jag tycker att hon har svårt att andas.

Finns det någon med "positiva" berättelser? Hur går det med dig Eliotts mama?

• Eliin

Så här började det för min dotter: Feber på dag 1. Snorig med tjockt grönt snor, hostig m.m Dag 2: feber, snorig och hostig.

Dag 3: HES, feber, rosslig, hostig, pipig andning och väldigt rosslig. Rosslar det när de andas när man håller handen mot bröstet eller ryggen så ska man inte tveka. Det kan gå fort. Från det att vår dotter fick dåligt att andas så tog det bara några timmar tills hon inte fick luft alls och det blev akut in till sjukhuset och fick adrenalinbehandlas för andningen.

• Eliin

tecken på RS enligt läkaren jag pratade med på barnsjukhuset är: feber, rosslig andning, bajsar slem eller kräks slem, pipig andning och andningssvårigheter, hosta och att de är hängiga.

• anne h

TS
    hur har det gått? Är han lika eller bättre/sämre?

Piper och rosslar kan barn göra oavsett RS eller annat. Min minsting fick RS plus bakteriell lunginflammation samt en bakterie till som jag inte minns namnet på (tre saker samtidigt alltså) när han var 4 månader, han blev inlagd med CPAP i 2 veckor på prematuravdelningen eftersom barn inte klarade av honom.
    Här började det med att han hade svårt att andas, när de kollade saturationen låg den på 60.

• Eliotts mama

Vi va på närakuten imorse, han har INTE RS-viruset men en rejäl förkylning som satt sig på lungorna... Nu kan man pusta ut lite i alla fall!!! Fick medicin som är luftrörsvidgande för att hjälpa honom att andas.

Men fy va natten blev jobbig, han kunde inte sova pga allt snor o gegg i luftvägarna så vi vaggade o sjöng tills vi båda somnade av utmattning vid 5 tiden imorse....

En positiv sak som detta har gett mig är att i allt elände så kände jag hur mycket man verkligen gör för sitt barn, jag ville ta över allt det onda för att hjälpa min son... Jag struntade i om jag inte fick sova eller om jag fick ont i ryggen av allt vaggande-bara han hade det bra!!!!

• femman

Min son på 5½ mån är också dunderförkyld men på bättringsvägen nu. Hade en febertopp med 39,5 i onsdags kväll och jag GRÄT av hjälplöshet för att han mådde så dåligt och jag inget kunde göra.

Nu är han bättre men fortfarande snorig och rosslig när han andas. Tur att han är glad och pigg i alla fall.

• SandraJ

Det behöver inte vara RS. Min stora dotter var likadan. Hon hade inte Rs utan förkyldningsastma.

Efter nån vecka försvann förkyldningen men hostan var kvar i ca 6 veckor. Hon kunde börja 19.00 hosta i 2 minuter vara tyst i 1 och hosta igen ända fram tills det hon kräktes upp en massa slem eller till långt in på natten. Hon pep när hon andades osv. Det var hemskt!! Gick till läkaren och hon fick andas Bricanyl. Det hjälpte jättebra! Fick en inhalationsmanick och Pulmicort puff och Bricanyl flytande.

Så fort hon blir förkyld så är det bara att börja andas Pulmicort med henne annars börja hon pipa och hosta igen.

Men tycker du ska ta kontakt med läkaren efter som den lille piper. Det betyder ju att luftvägarna är svulla....

• Naimiez

Fick ni Airomir? Det fick jag och hon har andats det ett par gånger vid ett åar förkylningar....nu tycker jag inte hon har problem längre när hon är förkyld. Luftören blir ju större och svullnar inte ihop så med tiden de växer sig större.

Svar på tråden Det piper när han andas...RS-virus???