• rismalt

Vår dotter förstör vår relation!

En trotsig 3åring är inte att leka med och drar orken ur vem som helst.

Om jag ska komma med lite konkreta tips så är de:

1) Rör er mycket tillsammans med barnet. Jag upplever (min 3a är i extrem 3årstrots nu) att ett barn som är fysiskt trött trotsar lite lugnare. Ta en promenad, självklart utan vagn, och ta med en frukt eller nåt, stanna till på en lekplats, mata en fågel, prata om varför löven är borta, ja lite av varje i lugn takt men som ändå innebär att ni rör er lite och gärna under minst 1-2 timmar. Gör detta på helgen men enbart en förälde så hinner den andra föräldern hämta andan. Också kul för barnet att få möjlighet att återge vad som har hänt för den förälder som stannat hemma.

2) Tänk att trotsen är BRA, för det är den. Den är en naturlig utveckling som visar att ditt barn utvecklas normalt. Ta fasta på det när det är tufft.  

3) Håll barnet i handen när det somnar. Det är jobbigt att vara i trotsåldern. Man behöver få vara väldigt liten ibland.

4) Läs minst en saga varje kväll. Ställ frågor om bilderna utöver det som sägs i boken. Ni behöver skapa bra och positiv tid tillsammans. Och det är alltid kul att höra barnens tokroliga små tolkningar av bilder, text och vad som händer.

Det ÄR tufft. Frågan är vad man gör av det. Mina främsta råd är promenader/utevistelse och att hålla i handen när man somnar. Ditt barn har det jobbigare än du. Försök stötta rakt igenom allt det jobbiga. Barnet har bara dig och den andra föräldern, ni är allt i barnets värld så bestäm dig för att plocka fram krafter du inte trodde du hade! Lycka till.

Svar på tråden Vår dotter förstör vår relation!