Inlägg från: mosterYster |Visa alla inlägg
  • mosterYster

Vad ska ni äta till middag ikväll? part 8!

En av våra favorätter blev det idag:

gratinerad chèvre på toast med tryffelhonung och hallonvinaigrette på ruccolabädd

Lammstek med potatisgtatäng med MASSOR av vitlök och rosmarin och timjan och en grym sallad till - ruccola, sallad, körsbärtomater rödlök, svamp, gurka och paprika

rödvin - ett Saint Emilion

• mosterYster

Idag ska vi städa ut julen (brukar egenligen alltid göra det på tjugondag knut, men i år hinner vi inte så det får bli dagen före) och därmed blir det lite julinspirerad mat: kalkon, kalvsylta med rödbetssallad, janssons frestelse, sill. Och sen måste resten av julbaket ätas upp - fast det lät roligare än vad det är, det finns 2 hembakta pepparkakor kvar

• mosterYster

elims - kan man få receptet på den pajen... lät ju läskigt gott!!!

Här blev det gåslever med toast och päron samt hummer med smördegsknyten med räkost/ädelost/parmesanfyllning och en massa mousserande vin... vi firade att våran birmafröken (fru???) nu är hemma igen efter att ha varit hos en hane och fått små frön i magen!

bf 20 mars!!!

• mosterYster

Marinerad skaldjursmix (bläckfiskringar, räkor, crabfish och hela små bläckfiskar marinerade i vitlök, chili, vitvinsvinäger, citronolja och salt&peppar)

Grillad lax

Grillad sparris

Strips (gjorda hemma i ugnen)

Hemgjord aioli

Hemgjord guacamole

Massor av nyskurna grönsaker

Färsk baguette

mmmmmmmmmmmm

• mosterYster

Salt, peppar, pressad citron på och så in i ugnen på 250 grader så att de får fin grillyta. Enkelt och gott och man framhäver laxens egen smak.

Ett annat gott recept jag fick av en kompis: Hacka en röd paprika, lägg ut laxfiléerna på ett fat. Bred på pesto blandat med lite smör på laxen och lägg på paprikan. In i ugnen en kvart eller så på 225 grader. Blir både vackert och gott!

• mosterYster

Vi ska köpa sniglar och gratinera i vitlökssmör (mummmmmms!!) och till huvudrätt serveras min härliga lammstek med massor av rosmarin, timjan och VITLÖK. Tillbehören blir små toasts med gratinerad chèvre med tryffelhonung samt en gratäng på zucchini, tomat och lök (och vitlök ). Och förstås det sedvanliga fatet med olika grönsallader, körsbärstomater, lök, gurka, paprika och färska champinjoner... och - dare I say - ett gott rött i glasen!

• mosterYster

Du är så välkommen

Konsistensen på sniglar... tja, i och med att de inte smakar något i sig själva så kan du föreställa dig att du äter något som konsistensmässigt är som... ehhh... en skalad kärnfri vindruva (???) MEN smakar vitlök och saltat smör (två av de mest himmelska smaker som finns!) Svårt att beskriva dock, sniglar känns som sniglar och om det fanns något annat som kändes likadant så vore det ju inte lika speciellt med de där escargottsen

• mosterYster

Sånglärkan Ja, fredagar måste man ju ta ut svängarna litegrann... Maken satt och dreglade när jag föreslog denna meny. Lax var det längesen vi åt förresten, du och Danbala inspirerade mig just att grilla lax nån dag här... jag tycker att det är så svårt med tillbehör, dock! Kanske pepparrotsvisp, eller varför inte wasabi utrört i lite gräddfil eller crème fraîche? *funderar* Nån som har tips på roliga tillbehör till grillad lax?

• mosterYster

Mmmm, ja det är ju gott - varför kom jag inte på det? Man kanske skulle göra två såser, det blir ju alltid lite roligare med fler tillbehör! Skulle nog kunna tänka mig att blanda ner några matskedar finhackad rödlök i den där kaviarröran också... Kanske en varm citronsås och kaviarröra? Sen skulle jag vilja ha nåt annat än potatis till, typ en ljummen sallad med sparris, paprika, rädisor och lite annat smått och gott, med lite dill och balsamvinäger som smaksättare. Hm. Låter som något som kommer att hända i ett kök nära mig!

Svar på tråden Vad ska ni äta till middag ikväll? part 8!