Vad ska ni äta till middag ikväll? part 8!
Hahaha (nu spammar vi tråden, hörrö!  
 )
Hahaha (nu spammar vi tråden, hörrö!  
 )
Ca 15 minuter tycker jag blir bäst, men vill man ha den HELT genomstekt så låter man den vara inne i 20.
Haha, nä, jag jobbar inte med mat men jag är jättekräsen samt har en man som ääääälskar mat... så det har väl blivit nån slags hobby att laga goda middagar. Trevligt är det i alla fall!  

Jag har lagat couscous, bovete och bulgur vid några tillfällen och gjort olika blandningar av den typ du föreslog - men aldrig till lax. Kan iofs bero på att vi äter lax ca 5 ggr/år, dvs inte så ofta! Ska försöka ändra på det nu!  

Här blir det oftast klyftpotatis. Kanske 4 dagar av 7. Men det ääääär ju så enkelt och gott och alldeles extra smarrigt med min specialkryddning!  
  Nu bara måste jag börja variera det! 
mumu - min specialare är att klyfta potatisen rå, lägga i teflonform och strössla över timjan, rosmarin, salvia, oregano, salt och peppar. Sedan ringlar jag över lite (ca 1-2 msk) olja och in i ugnen på högsta värme, nästan längst upp, ca 15 minuter, tar ut och vänder runt potatisklyftorna 1-2 ggr under tiden. Potatisen smakar nära nog som på en liten vitlöksdoftande fransk kvarterskrog i St Michelkvarteren i Paris... dvs ljuvligt!  

Igår var vi bortbjudna och fick allsköns härligheter...
Idag blev det grönsaker och tortillachips med guacamoledipp samt ostdipp och ajvar för den som ville (jag! jag! jag!) - så att han hade något att göra medan jag lagade maten...  
  ... fast idag var ha jätteduktig och fixade potatisen! Och det blev den bästa hasselbackspotatis jag någonsin smakat!! Dolda talanger?!?
Toasts med tryffeltapenade och gratinerad camembert
Strutsfilé - tämligen blodig - med hasselbackspotatis och sallad
Kladdkaka med grädde - faktiskt en smal kladdkaka (i princip fettfri). Tyckte ärligt talat att smal kladdkaka lät ungefär lika intressant som smal ost (örk) eller smalt smör, dvs lätt o lagom osv (dubbelörk) men kakan var helt OK - eller mer än helt OK om jag ska vara ärlig! 
Det är kul att laga mat!!!  

Vi ska ha grillad glaserad karré med "nån potatis" och auberginesallad (tror jag det blir, annars grillar jag auberginen). Och sallad såklart.
Strömmingslåda är ju en klassiker - och äggfritt!
Rulla/vik (beroende på storlek) ihop strömmingarna med lite dill, salt och vitpeppar inuti. Skinnsidan utåt såklart. Blanda chilisås och grädde (eller smalare alternativ, men det rör sig ändå inte om mer än kanske 1 dl/4 personer) och häll över. In i ugnen på ca 200 grader "tills det är klart" - när fiskköttet är vitt - kanske 15-20 minuter? MUMS!
Jugoslavisk köttgryta - långkok (ska få stå och småsjuda minst 3 timmar och sprida ljuvliga vitlöks- och paprikadofter i helt vår lägenhet...)  

Här bir det jugoslavisk mat: pita (dvs jugoslavisk paj, inte pitabröd) samt kött kokt med surkål och potatis. Dock finns inte kajmak (fyllningen till pitan) att få tag på i Sverige, så jag får väl exprimentera med... ehhh, keso, ägg och crème fraîche/gräddfil...
Här åts det... håll i er nu...
Gåslever med tunnskivat päron
Ostron
Färsk pilgrimsmussla
Svensk färsk hummer med saffrans-/tomatcrème fraîche
Genomgående till detta fanns ett fat med citronklyftor, toast samt obegränsade mängder av champagne.
Ska det va' så ska det va'!  

Pst - förutom gåslever så är no ostron det godaste som finns i världen! Sushi är gott, men det är som att jämföra pyttipanna med oxfilé...
Mmmm... jag tyckte att det var "sådär" första gången, men när man väl har fått upp smaken så... den salta havssmaken med lite citron och sen en klunk champagne
ren njutning...
Sannispannisen - fiskgrytan lät ju inte så dum heller  

Var den lika god som den såg ut?
Mumu - vadan denna sexiga gourmétkväll? Firas något särskilt?  

Här inleder vi kvällen med gåslever och champagne ute på stan, sen går vi hem och äter rimmad kyckling överbakad med pesto. Tillbehör blir en lyxig sallad med ruccola, avocado, babyplommontomater, rödlök, stora söta oliver samt rostad paprika. Dessutom goda ostar och pinfärsk baguette och ett härligt Saint-Emilionvin!. Får väl se ifall jag blir inspirerad till att sätta ihop nån efterrätt, annars kanske jag slår på och köper en bakelse eller nåt annat trevligt för att fira att VÅREN verkar vara på väg!!!! 
Här åts det: 
Prosciutto med ruccola och tryffelolja (vin: Michel Laurent - franskt rött)
Helstekt biff av nöt med potatisgratäng och balsamicoreduktion, samt sallad och bröd och några olika Crème Bonjour (vin: Robertson Shiraz - australiensiskt rött & mustigt)
Chokladmousse och vispgrädde (Bristol cream - söt sherry) 
chicken korma med basmatiris och hemgjort vitlöksnaan och massa sallad
Ankmor: