• Coyote

Min 3åring är gul

Klart du ska gå till läkaren med honom, oavsett om det har med allergier att göra eller inte så behöver du ju få veta vad det är. Gultonad hud brukar ju betyda något trassel med levern, men det kan ju bara en läkare svara på egentligen.

• Coyote
    mithrandil skrev 2012-01-14 22:09:24 följande:
    Har pratat med 1177 och hon såg inget problem som var väldigt akut.
    Ska åka till VC med honom imorgonbitti men nu har jag stressat upp mig så jag inte kan sova så var bara tvungen att ventilera mig lite. 
    Vad bra! Nej, om han gått och varit gul till och från under en längre period så är det ju kanske inte akut, men bra att ni kollar upp det i morgon! 1177 är bra att ha ibland.
  • Coyote
    mithrandil skrev 2012-01-14 22:19:40 följande:
    Tycker ni att han ser gul ut, eller är det bara mina ögon?
    Han är helt klart gul. Han ser ut ungefär som när man gnuggat maskrosor mot ansiktet, så nej, det är inte bara dina ögon. Men är han gul även på ögonvitorna?
  • Coyote
    mithrandil skrev 2012-01-14 22:35:39 följande:
    coyote: Kunde inte titta speciellt bra för han vände bara bort huvudet när jag försökte se, men jag tyckte inte det såg ut så iaf.

TygTiger: Han har varit sån ganska länge nu men har inte varit sjuk på evigheter. men förhoppningsvis är det ändå något enkelt

sandiberu: Kan man ha gulsot som 3åring?

kodia: Jag har också tänkt mig något pga allergi innan. 
    Gulsot kan man ju få när som helst, men då har man oftast smittats av någon (då pratar man om hepatit) eller något. Så ta det lugnt tills i morgon när du pratat med vårdcentralen.
  • Coyote
    accept skrev 2012-01-14 22:43:11 följande:
    Min man som är läkare (inom medicin, och även har jobbat som barnläkare tidigare) tycker som jag att ni borde kolla hans levervärden och njurar. Detta görs enklast med ett blodprov, ta kontakt med läkare så fort som möjligt. Helst redan ikväll eller imorgon.
    Tycker inte att du ska lyssna till lekmän här på forumet och spekulera själv, han ser ju riktigt gul ut faktiskt.
     Hoppas allt går bra för er!
    Ts har ju skrivit att hon ska kontakta vårdcentralen i morgon bitti, så du kan vara lugn.
  • Coyote
    accept skrev 2012-01-14 22:54:30 följande:
    Ingen vits att vara spydig och citera ett inlägg som TS själv skulle läsa och svara på. inom närmsta tiden.
    Jag svarade bara på frågan hon ställde. 
    Jag har väl inte varit spydig!? Jag menade bara att ts skrivit att hon pratat med 1177 och att hon ska åka till vårdcentralen i morgon.
  • Coyote
    mithrandil skrev 2012-01-14 23:05:05 följande:
    Nej här finns ingen som varit spydig!
    Ovanligt för att vara fl, men sant. :) 
    Haha, ja, än så länge har du inte fått några inlägg om att du är en dålig mor som inte åkt in ännu, och ingen har vrålat att du genast ska åka till akuten NUUUU och KRÄVA behandlingar. Att du fått tips på vad du ska be läkaren kolla är ju dock jättebra.
  • Coyote
    mithrandil skrev 2012-01-14 23:12:10 följande:
    Ja jag är förvånad. Hade förväntat mig en och annan "ve och fasa att du väntat såhär länge" reaktion, men det kanske kommer. :) Men ni ska alla ha tack. Att prata om det har lättat lite på bekymren så nu kanske natten blir uthärdlig.
    Om 1177 hade ansett det vara akut så hade ni nog blivit ordinerade att åka in, men han har haft det relativt lång tid och bör ju klara natten hemma utan problem. Däremot är det klart det ska kollas upp snarast, men det har du ju redan ordnat. Sov så gott nu!
  • Coyote
    Bonsaiii skrev 2012-01-16 19:54:32 följande:
    Googlade och fick fram lever cancer!!!
    www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar.../

Hoppas och håller tummar och tår att det INTE är så.

Lycka till!!!
    Herrejösses vad positiv du är! Ts har varit hos läkaren idag på eftermiddagen och uppdaterar säkert när hon får tid. När du ändå googlade så såg du väl att det finns andra orsaker till att man blir gul i hyn också va?
  • Coyote

Nej, men vilket bemötande! Jag brukar inte förorda att åka och sätta sig på akuten, men jag hade nog faktiskt åkt dit i alla fall i det här läget.

• Coyote
    Lilla Fjun skrev 2012-01-16 21:22:13 följande:
    Sammanfattar man lite så blir det såhär: (rätta mig gärna om jag har fel) Gul hudfärg, mörk urin, beige bajs, trött, kinkig, ont i magen, dålig aptit. Detta ÄR symtom som kan tyda på allvarlig sjukdom!! Därmed inte sagt att det är det MEN man har som förälder rätt att vara orolig och ska bemötas därefter. Åk in till proffsen på barnakuten som är vana vid att bemöta både barn och föräldrar och att ta blodprover och göra undersökningar på barn. Strunta i VC!
    Ja! Bara att få proverna tagna är ju viktigt! Nu klantade ju vårdcentralen bort det hela, förmodligen kan de inte ens använda det lilla blod de fick ut. På akuten kan de kanske inte hitta orsaken direkt, men de kan ta de prover som behövs och ni kan få hjälp!
  • Coyote
    mithrandil skrev 2012-01-16 21:28:21 följande:
    Usch och fy och blä rent ut sagt.
    Jaja. Får ta och ringa barnakuten imorn eller så kanske barnmott funkar lika så bra.
    Hur eller hur så är det en bra bit att åka så man vill ju inte åka i onödan.

Men ni har rätt. tycker inte alls att det känns bra att proverna inte blev tagna.
    jag sa till henne att det faktiskt var ganska viktiga och allvarliga prover som skulle tas och då svara hon bara "ja, jag förstår det". Hua. 
    Ja, har ni barnmottagning så är ju det bättre, så slipper ni nog bli smittade av diverse virus som cirkulerar på akuten. De är ju duktiga på att sticka barn.
  • Coyote
    mithrandil skrev 2012-01-19 21:25:09 följande:
    idag har vii varit på barnmott.
    Läkaren var inte oroad. Hon tyckte inte han var speciellt gul och sa att hon tyckte han var pigg och glad.
    Vet inte riktigt om jag håller med om pigg och glad, men så säger de alltid när vi är och träffar läkare.
    Gick bättre med provtagningen idag så nu är det bara vänta och se.

Doktorn trodde iaf inte att det skulle vara någon större fara. Hon tyckte väl som han vi träffade sist att han borde varit gul även i ögonvitorna.

Tack för alla råd och för att jag fick prata av mig. 
    Vad skönt att läkaren inte verkar oroad, då kanske du kan vila lite i det? Och härligt att provtagningen gick bra, du ska se att det löser sig.
  • Coyote
    mithrandil skrev 2012-01-24 22:13:38 följande:
    FASEN!
    Dr ringde idag. Något hade blivit fel med proverna så imorn måste vi komma och lämna nya. :( 
    Men nej! Åh, jag hade ju hoppats att du hade fått svar nu!
Svar på tråden Min 3åring är gul