• Vackert

Sjuksköterskestudenter!

JA77 skrev 2012-01-20 15:23:43 följande:

Varsågod! Synd att det inte kommer fram under er utbildning, det blir ju bara stress...

Vadå? Som att det du berättar är någonting nytt för mig... Som att inte min man, som har jobbat som chef och har tjugo år i bagaget som ssk, inte har berättat det för mig.. SOM SAGT, jag stressar inte bara för jag får bra betyg... Måste jag det??? Skärp dig nu JA77, jag förstår att du vill stoltsera med dina kunskaper och det är bra att du gör det i vissa lägen, men just nu tycker jag att du går över gränsen!!
  • JA77
    Vackert skrev 2012-01-20 15:39:05 följande:

Vadå? Som att det du berättar är någonting nytt för mig... Som att inte min man, som har jobbat som chef och har tjugo år i bagaget som ssk, inte har berättat det för mig.. SOM SAGT, jag stressar inte bara för jag får bra betyg... Måste jag det??? Skärp dig nu JA77, jag förstår att du vill stoltsera med dina kunskaper och det är bra att du gör det i vissa lägen, men just nu tycker jag att du går över gränsen!!

Oj oj, jag svarade därför att det på dig verkade som att du inte visste att betygen i det långa loppet har någon som helst betydelse för att få jobb. Min erfarenhet är att ssk-studenter stressar ihjäl sig för att få högsta betyg, men när de får reda på att ingen arbetsgivare tittar på dem, blir de lugna - och förvånade. Du skrev ju i ett inlägg att bra betyg betyder bättre sjuksköterska, medan flera andra svarade att det inte alls är så, att betygen inte säger något om ens kunskaper. Kanske har du ändrat dig nu, eller inte. Du visste ju redan allt!
  • Scream4
    Vackert skrev 2012-01-20 11:42:30 följande:

Fast du har ju uppenbarligen lärt dig mer om du får ett VG. Skit samma vad du får för betyg, men tycker du inte att den kunskapen du får när du läser ordentligt också är viktig? Jag som arbetsgivare skulle både vilja ha en ssk som är bra på allt. Jag som har haft urdåliga betyg i grundskolan exempelvis är skitstolt att jag får så bra betyg nu, jag är så förvånad... Men jag brinner så för det jag läser och tycker det är så fruktansvärt roligt.. och jag stressar inte ett dugg.. Jag lägger upp mina dagar bra och har en bra studieteknik!!

Fast en som spika VG på alla prov, aldrig haft omtentor behöver inte kunna mer än en som fått G på alla prov och en del omtentor. Betygen säger ju inte hur mycket du kan som sjuksköterska, hur mycket av det du läst som du faktiskt har tagit till dig. 

För att det ska bli allra rättvisas borde egentligen alla sjuksköterskeprogram i hela Sverige bara ha godkänd på betygsskala
    n.   
  • Scream4
    JA77 skrev 2012-01-20 14:50:35 följande:

Nej, ett betyg säger faktiskt ingenting om det du verkligen kan eller hur du är som sjuksköterska. Du kanske har MVG på alla tentor, men istället kanske du inte kan prioritera dina arbetsuppgifter, saknar klinisk blick etc. Den som får G på tentan kanske behärskar det andra bättre; är mer empatisk, effektiv, hjälpsam... Sådant som inte betygsätts.

Ingen arbetsgivare tittar på betyg när de anställer, de vill bara veta att du fått utt din examen (vilken man får oavsett betyg) och att du har legitimation. Vid första jobbet har legitimationen sällan utfärdats, så man får jobb ändå, men det bevakas tills du har den.     

På sjukhuset i staden jag bor bevakas det inte att du fpr din legitimation utskrivet. Känner flera som itne fått legitimationen ännu men ändå jobbar som sjuksköterskor eftersom de läst klart programmet och klarat alla kurser. (Enligt mig är det fel)
  • JA77
    Vackert skrev 2012-01-20 15:31:10 följande:

Ja, det håller jag också med om. Så kan det vara en elev som får VG och som faktiskt är väldigt duktig också!! Jag tycker vi kan släppa hela diskussionen nu för jag har ju insett att fallet, så som ett gäng här har beskrivit innan, inte  är så tokigt. JA77 sa att målet är att bli godkänd ssk inte väl godkänd ssk.. och jag anser att målet är att bli en bra ssk.. vilket jag tror alla håller med om..

Jag menade att det i din slutexamen inte kommer att stå grader av sjuksköterska; t.ex  "godkänd sjuksköterska", "väl godkänd sjuksköterska" eller "mycket väl godkänd sjuksköterska". Det står bara sjuksköterska, punkt. Och det kan som sagt vara så att den som gör omtentor är bättre, då man har fått repetera kunskapen. Men det är ingen som hetsar över att du kämpar för höga betyg för att det är kul, absolut inte! Men för de som upplever betygsstress kan det vara skönt att veta att de kommer få legitimationen oavsett antal omtentor, och att ingen chef kommer att se hur många tentor som gjorts om!
  • JA77
    Scream4 skrev 2012-01-20 16:55:28 följande:

På sjukhuset i staden jag bor bevakas det inte att du fpr din legitimation utskrivet. Känner flera som itne fått legitimationen ännu men ändå jobbar som sjuksköterskor eftersom de läst klart programmet och klarat alla kurser. (Enligt mig är det fel)

Ja, det är fel. Jag har bara haft chefer som velat ha legitimationshandlingen på papper, medan andra jag känner kunnat jobba oleggade. Min kursare skaffade inte leg förrän hon bytte jobb (efter 2 år) - då var det en chef som vile se den. I vårt landsting skrivs inga arbetsavtal förrän legitimationshandlingen är uppvisad.
  • Scream4
    JA77 skrev 2012-01-20 16:59:09 följande:

Ja, det är fel. Jag har bara haft chefer som velat ha legitimationshandlingen på papper, medan andra jag känner kunnat jobba oleggade. Min kursare skaffade inte leg förrän hon bytte jobb (efter 2 år) - då var det en chef som vile se den. I vårt landsting skrivs inga arbetsavtal förrän legitimationshandlingen är uppvisad.

Kan det inte bli problem om man jobbat som oleggad (men ända fått en examen) och något skulle gå rejält fel?
  • JA77
    Scream4 skrev 2012-01-20 17:03:37 följande:

Kan det inte bli problem om man jobbat som oleggad (men ända fått en examen) och något skulle gå rejält fel?

Säkert, absolut. Stackars den chefen, det sjukhuset, den sjuksköterskan...
  • Vackert
    Scream4 skrev 2012-01-20 16:52:16 följande:

Fast en som spika VG på alla prov, aldrig haft omtentor behöver inte kunna mer än en som fått G på alla prov och en del omtentor. Betygen säger ju inte hur mycket du kan som sjuksköterska, hur mycket av det du läst som du faktiskt har tagit till dig. 

För att det ska bli allra rättvisas borde egentligen alla sjuksköterskeprogram i hela Sverige bara ha godkänd på betygsskala
    n.   

Det har 4-5 stycken skrivit innan dig också Skrattande

JA77: Nu är det så här, jag vet lika mycket som du när det gäller vad arbetsgivaren vill ha och inte ha. Du skriver saker som du formulerar tokigt ibland och även jag. Kan vi släppa detta nu??? Lycka till i ditt jobb som sjuksköterska. Nu tänker jag fortsätta diskutera saker som rör tråden!  
  • Scream4
    Vackert skrev 2012-01-20 17:06:15 följande:

Det har 4-5 stycken skrivit innan dig också Skrattande

JA77: Nu är det så här, jag vet lika mycket som du när det gäller vad arbetsgivaren vill ha och inte ha. Du skriver saker som du formulerar tokigt ibland och även jag. Kan vi släppa detta nu??? Lycka till i ditt jobb som sjuksköterska. Nu tänker jag fortsätta diskutera saker som rör tråden!  

Såg det efter jag postat
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!