• Anonym (Mi)

Supertorr hy i ansiktet, krämer hjälper inte! Vad göra???

Jag har superkänslig hy i ansiktet. Är ljus/blek och får lätt små röda bristningar. Eftersom jag har väldigt torr hy särskilt den här tiden på året (typisk T-zon för övrigt) så tänkte jag att det kunde vara bra att ha både dagkräm och nattkräm. Så jag köpte ACO´s på apoteket. Men jag blir bara torrare och torrare. I helgen sminkade jag mig men det är ingen idé att göra det för underlagskrämen ser inte klok ut när det är små torra fnas under, särskilt på kinderna och på näsan. Hur mycket jag än smörjer så är det lika torrt! Nu har jag fått en hel del acne det sista, runt munnen och på hakan. Ser inte klok ut. Blek, rödstrimmig och fula illröda blemmor!

Hjääääälp! Min ekonomi är riktigt kass sen jag blev ensamstående så jag har inte så stor budget att lägga på skönhetsprodukter, därav blev det ACO. Finns det någon kräm som gör underverk men som passar en lågbudgetmamma? Eller finns det någon huskur? Jag har en del jobbiga pormaskar som jag inte blir av med heller. Jag har Clinique rengöring, Nivea ansiktsvatten och ACO dag- och nattkräm. Gillar Mary Kay, det lilla jag provat på partyn, men det har jag inte råd att köpa.

Tips snälla!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 09:20
    Till alla snälla:

Jag har fått jättemånga superbra tips och ska försöka skriva mig en lista och kolla upp vilket alternativ jag ska testa först. Roligt att så många svarat!

Fortsätt gärna lämna fler tips, och använd gärna tråden för frågor om din egen hud eller ditt barns torra hud om du vill.. det är helt ok för mig.

• Svar på tråden Supertorr hy i ansiktet, krämer hjälper inte! Vad göra???
  • Anonym (Mi)
    Anonym (hm) skrev 2012-01-15 22:52:23 följande:
    vår älsta son, snart 3år, är som ett sandpapper på huden.. skrovlig liksom.. vi badar bara EN gång i veckan just pga hans torra hud.. men det blir liksom inte bättre..
    ska man smörja varje kväll innan sänggående också kanske??

sorry ts att jag "kapar" din tråd lite..
    är också jättetorr i ansiktet och inga krämer hjälper :( 
    Kapa du bara. När min son var sådär torr och nästan läderaktig i huden så badade han också bara en gång i veckan och då använde vi Eucerin (apoteket) badolja. Schampo till håret, men endast badoljan till kroppen. De gånger han behövde duscha mellan baden så tog vi bara olja att tvätta honom med, och vatten förstås, men inte någon duschkräm. Man använder oljan som en duschkräm. Kladdigt men den var faktiskt riktigt bra. Lycka till.
  • lillaknas

Jag har också torr hy, jag får det lätt när dessa årstider.
    Jag blir bättre om jag dricker extra med vatten, när min hy börjar bli torr dricker jag säkert en liter extra om dagen och sen smörjer jag på kvällarna med locobase.

Ett tips är att inte tvätta ansiktet eller smörja det när du precis ska gå ut, minst en timme annars torkar mitt ansikte ut direkt.

• Anonym (Mi)
    Anonym skrev 2012-01-16 00:13:46 följande:
    Ooooh! Jag såg den här tråden när jag låg och surfade med telefonen och var tvungen att gå upp bara för att få svara (minns inte lösenordet och är inte inloggad på telefonen). :)

Jag hade exakt samma problem! Jag är alltid rätt torr, speciellt i ansiktet. Köpte ACO's för extra torr hud, fungerade skapligt i somras men nu kunde jag smörja sex-sju gånger  på raken (det bara sögs in på en gång typ) och sedan en gång i timmen under dagen utan att det blev bättre. Så fort jag hade duschat så rodnade och hettade och sved huden på kinderna, var konstant rödflammig och jäklig. Sminka sig var helt meningslöst. Efter tjugo minuter så såg det helt krackelerat ut i min foundation, och primer hjälpte inte heller (sminkar mig sällan för övrigt). Fick massor med finnar, speciellt runt näsan och hakan och pannan, även en del på kinderna och längs haklinjen (jag har typ aldrig finnar annars). Så stod jag en dag i badrummet och skulle smörja mig och kände att "nää, nu måste det till med något bättre än det här". Så jag tog Helosan. Låter rätt bisarrt, jag vet - men det har fungerat helt GUDOMLIGT! Min hy är hur vacker och fin som helst numer, jämn och fin, ljus och med en vacker lyster, aldrig irriterad, finnarna är borta. Har använt Helosan nu i några veckor och det blir bara bättre och bättre. När jag ska sminka mig så använder jag den under min foundation. Bara stryka på ett tunt lager, låta det suga in lite (men inte helt) och sedan duttar jag på foundation. Håller skitfint och huden blir inte torr eller ful. Lite puder under ögonen och pannan och näsan kan behövas dock eftersom det annars kan se glansigt ut.

Testa vetja! :)
    Haha.. tack för ditt engagemang! Helosan är ju lätt att testa! Tack för tipset!
  • ius lexis

Hej, jag har samma problem periodvis! Det enda som egentligen hjälper är att ändra kosten!
    Se till att få i dej lax ca 3 g i v och ät bladspenat och annan nyttig mat. det är tråkigt men fungerar!

• myway

Nu vet jag inte exakt vad du gjort. Men är du yttorr så bör du ta en mild peeling för att få bort detta först. Annars kan inget tränga ner på djupet.
    Hemmapeeling kan man göra med socker. Sen kan du använda som dom andra säger någon ren olja. 

Om du har möjlighet så gå till en aukt. hudterapeut i alla fall en gång. Få reda på vad du har för hurtyp, tilläggstillstånd, mm. Efter det är det lättare att hitta en kräm som passar. Du behöver inte köpa det som hudterapeuten ställer fram. Tänk dock på att det ska va en auktoriserad hudterapeut som är med i SHR. Då vet du att personen har rätt utbildning!

jag säger bara vad jag tycker
  • Anonym (Mi)

Till alla snälla:

Jag har fått jättemånga superbra tips och ska försöka skriva mig en lista och kolla upp vilket alternativ jag ska testa först. Roligt att så många svarat!

Fortsätt gärna lämna fler tips, och använd gärna tråden för frågor om din egen hud eller ditt barns torra hud om du vill.. det är helt ok för mig.

• Coyote

Min hy har för första gången ballat ur den här vintern. På kroppen är den "normaltorr" men i ansiktet... Huvva... På kroppen räcker det gott att smörja in med lite babyolja efter duschen, men i ansiktet har jag fortfarande inte hittat något som funkar. Helosan har väl lyckats bäst hittills dock. Förstår inte varför det ska trassla den här vintern när det inte gör det annars? Till och med hårbotten är katastrofområde, ska försöka klura ut något bra där också.

Är den här "vintern" extra elak på något vis kanske?

• Anonym (Mimmi)

Hej  på dig!
    Ser att du har fått massor av tips och råd, men jag vill ändå råda av vara extra försiktig. Att peela din torra känsliga hud skulle jag avråda dig från. Vad använder du för Clinique rengöring? Använd absolut inte deras ansiktsvatten för normal hud som peelar huden. Spontant känns det som en rengöringsmjölk som du torkar bort vore att föredra och sedan avsluta med till mycket milt ansiktvatten. För att unvika att torka ut huden ytterligare. Att du retar huden kan också vara en orsak till dina blemmor. Dessutom at det viktigt att förutom fett även tillföra fukt till huden.
    Besök en hudterapeut på salong eller i butik och ta råd av dem. Alltså, jag menar utan att boka tid. Frågar du lite snällt så kan du förhoppningsvis få med dig ett prov hem.

• myway
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-01-16 09:36:07 följande:
    Hej  på dig!
    Ser att du har fått massor av tips och råd, men jag vill ändå råda av vara extra försiktig. Att peela din torra känsliga hud skulle jag avråda dig från. Vad använder du för Clinique rengöring? Använd absolut inte deras ansiktsvatten för normal hud som peelar huden. Spontant känns det som en rengöringsmjölk som du torkar bort vore att föredra och sedan avsluta med till mycket milt ansiktvatten. För att unvika att torka ut huden ytterligare. Att du retar huden kan också vara en orsak till dina blemmor. Dessutom at det viktigt att förutom fett även tillföra fukt till huden.
    Besök en hudterapeut på salong eller i butik och ta råd av dem. Alltså, jag menar utan att boka tid. Frågar du lite snällt så kan du förhoppningsvis få med dig ett prov hem.
    Hon bör ju peela försiktigt. Annars får hon inte bort det torra och kan på så vis inte ta upp krämen eller oljan heller för den delen. Därför jag tipsade om socker, det är snällt. Att vara uttorr kan va orska till blemor, acne, mm.
    jag säger bara vad jag tycker
  • mia83

Jag körde den här från apoteket..decubal repair tror jag den heter, den är för jättetorr hud, röd flaska har jag för mig. Den funkade skitbra på mig. Provade acos också men den var värdelös. Hoppas det ordnar sig!

Svar på tråden Supertorr hy i ansiktet, krämer hjälper inte! Vad göra???