• Danbala

Tjälknöl i nät!?

Hej!

"Matteknisk" fråga här. Jag har en rostbiff som jag tänkt göra tjälknöl på, den ligger och tinar nu (för jag glömde ta bort papperet under innan jag la den i frysen). Men. Den har nät runt sig! Kan man göra tjälknölen med nätet kvar på, eller ska det bort? Jag är osäker på varför nätet sitter där - antagligen finns risken att den "faller i bitar" om jag tar bort det?

Hjälpetihjälp!

• Svar på tråden Tjälknöl i nät!?
  • EllaGirl

Jag tror inte det spelar nån roll. Nätet är till för att den ska hålla formen under tillagningen så du kan ha det kvar om du vill. Snyggare form på köttet då ju. Sen mailar du hit lite tjälknöl för det tycker jag om!!

• Konvaljen

Ta bort nätet tycker jag, tjälknölen kommer att krympa i ugnen och du vill inte riskera att den på något vis tar smak av nätet.
    Du vet väl att tjälknul ska göras på fryst kött, direkt från frysen till ugnen???
    Om du tinar det riskerar du att förstöra den speciella smaken.
    In i ugnen i cirka 10 timmar på låg temperatur, direkt från frysen!

• Danbala

Xyra:
    Jag vet det där med fryst, det är därför jag är supersur på mig själv för att jag inte kom ihåg att ta bort skräppapperet under köttet direkt innan jag frös in det.

(Men så fort jag kan pilla bort papperet åker den in i ugnen!)

Jag har iofs lagat en tjälknöl från ofryst förut (när jag hade gjort samma misstag som nu - suck, att man aldrig lär sig) och den blev helt okej med.

• Danbala

EllaGirl:
    Hur den ser ut spelar ju mindre roll än hur den smakar, så med tanke på Xyras tips om att köttet kan ta smak av nätet (bomullssmak?) så tar jag det säkra före det osäkra och tar bort nätet.

(Jag kan faxa några skivor när den är klar! )

• EllaGirl

Hehe ja faxa du =) Jag har lagat kött med nät på och det har inte tagit smak men det är kanske säkrast att ta bort det ändå då.
    Lycka till nu då.

Svar på tråden Tjälknöl i nät!?