• Anonym

Omskärelse i vuxen ålder!

Hej.

Jag undrar om det är några männ här som gjort omskärelse i vuxen ålder?

Hur var det att göra detta?

Jobbigt, ont, ??

Hur har det blivit i efterhand? Sämre, bättre, Mindre känsel?

Vill gärna veta så mycket som möjligt eftersom jag ev ska göra detta pga hudbesvär!

• Svar på tråden Omskärelse i vuxen ålder!
  • Anonym (Robert)

Jag fick omskära mig för sju år sedan vid 33 års ålder p.g.a. hudsjukdom (lichen sclerosus). Hade innan dess inga problem på det sexuella planet förutom att min förhud kunde vara öm efter långa eller flera samlag.

Nackdelar:
    - Jobbig läkningsprocess; stygnen blöder och ärren blev efteråt delvis fula efter stånd nattetid som sträcker stygnen.
    - Samlag under första året innebar extremt snabba utlösningar innan man i någon mån vande sig. Tänk dig ungefär hur känslig huden under en blåsa är om du pillar undan huden; så känsligt är ollonet i början när det ligger helt frilagt, jämfört med när förhuden skyddar. Kräver en tålmodig partner!
    - Jag har fortfarande sju år senare problem med snabb utlösning som jag inte hade innan omskärelse. Det där med att ollonet "härdas" och blir mindre känsligt stämmer till viss del, men det blir en annan känsla än med förhud, som gör att iallafall jag oftast kommer snabbare. Jag har haft svårt att "träna upp" detta och kan ibland sakna min förhud.
    - Onani blir svårare (men inte mindre skönt iofs), en kräm eller glidmedel blir nästan ett måste.

Fördelar:
    - Samlag är trots allt en läckrare känsla nu; det är kontakten med slidan som ger stimulans istället för till stor del ens egen förhud. En härligt "porrig" känsla helt enkelt.
     - Känns fräschare och är lättare att hålla rent. Sedan får omskärelsemotståndarna säga vad de vill, men så är det. (Och nej - jag är inte dålig på att tvätta mig och har inte varit det tidigare heller.)
    - Lättare att använda kondom; den sitter där den ska när inte förhuden rör sig.

Hoppas detta ger viss vägledning - även om det säkert skiljer mycket från person till person!

• Anonym

Tack för utförlig information.

Jag trodde absolut inte man skulle bli så känslig som du beskriver... Trodde att ollonet var mycket känslig i bara några veckor efteråt.
    Syns ärren nu? Eller var det bra i början av läkeprocessen?

Att man också skulle ha problem med för tidig utlösning hade jag heller inte föreställt mig, snare tvärtom. Att det skulle bli mindre känsligt och att man skulle känna mindre.

Om du fick välja nu om man bortser från besvär.
    Vad tycker du är bäst nu när du prövat båda varianterna?

• Anonym

Kapar tråden lite men egna frågor:

Hur gjordes omskärelsen? Tog du bort hela förhuden eller bara en del? Vet att man ibland kan klippa upp ett litet V ifall förträngningen är måttlig.

Fick du chans att välja ifall du ville behålla en del av förhuden eller var det allt eller inget?

Gjordes det under lokalbedövning eller sövdes du?

Vad tycker du var de jobbigaste komplikationerna?

Hur länge dröjde det innan du kunde ha sex igen?

• Anonym (Robert)
    Anonym skrev 2012-01-17 12:27:50 följande:
    Tack för utförlig information.

Jag trodde absolut inte man skulle bli så känslig som du beskriver... Trodde att ollonet var mycket känslig i bara några veckor efteråt.
    Syns ärren nu? Eller var det bra i början av läkeprocessen?

Att man också skulle ha problem med för tidig utlösning hade jag heller inte föreställt mig, snare tvärtom. Att det skulle bli mindre känsligt och att man skulle känna mindre.

Om du fick välja nu om man bortser från besvär.
    Vad tycker du är bäst nu när du prövat båda varianterna?
    Som sagt, säkert individuellt men för mig tog det ca. ett år innan ollonet blev "rimligt" okänsligt så att jag kunde ha någorlunda normalt samlag igen och klara åtminstone några minuter (oftast). För min egen del har jag löst detta med hjälp av lite fördröjningsspray; på så vis kan jag undvika att kommer under de första två minuterna och sedan brukar det oftast fungera OK. Utan sådana hjälpmedel är det lite "50 / 50", ibland funkar det bra, ibland går det snabbt... Men det går alltid snabbare än innan omskärelsen! Kanske är jag ovanlig, förhoppningsvis kan du få svar från fler.

Ärren syns fortfarande tydligt, särskilt på ena sidan, men inte så att mycket att min fru tycker att det är motbjudande. Vad gäller ärren så tycker jag det är en "OK" bieffekt som går lätt att leva med.

Förutsatt att jag skulle lyckas träna upp min uthållighet så föredrar jag trots nackdelarna alternativet att vara omskuren (skönare känsla vid samlag och fräschare känsla) - och samma sak skulle jag säga även om jag jämför med innan jag fick min hudsjukdom som var orsaken till omskärelsen. Men man ska vara medveten om att det är en "resa" man ger sin in på, med långa läkeprocesser, att i princip lära sig på nytt (eller snarare svårare än så!) att ha sex etc.
  • Anonym (Robert)
    Anonym skrev 2012-01-17 12:58:43 följande:
    Kapar tråden lite men egna frågor:

Hur gjordes omskärelsen? Tog du bort hela förhuden eller bara en del? Vet att man ibland kan klippa upp ett litet V ifall förträngningen är måttlig.

Fick du chans att välja ifall du ville behålla en del av förhuden eller var det allt eller inget?

Gjordes det under lokalbedövning eller sövdes du?

Vad tycker du var de jobbigaste komplikationerna?

Hur länge dröjde det innan du kunde ha sex igen?
    Jag fick välja och föredrog att ta bort hela förhuden. Kanske var det fel val med tanke på de problem jag haft med läkning och uthållighet vid samlag, jag har svårt att bedöma det.

Lokalbedövning. En ganska stor nål sticks långt in i roten på penis. Inte direkt skönt, men att bli borrad i en tand utan bedövning tycker jag är typ tio ggr värre.

Jobbigast var att det gjorde rätt ont under läkningen, särskilt när man fick stånd nattetid.

Första samlaget hade jag typ två månader senare. Gjorde ganska ont i de då läkta stygnen minns jag, men efter ytterligare en månad började det kännas rätt OK och det var då mer uthållighet som var utmaningen.
  • Larsgubben

Hej TS!

Jag blev omskuren i vuxen ålder, men svarar gärna privat, om du inboxar mig, så jag ser dig.  

• Anonym (Robert)
    Larsgubben skrev 2012-01-19 22:09:51 följande:
    Hej TS!

Jag blev omskuren i vuxen ålder, men svarar gärna privat, om du inboxar mig, så jag ser dig.  
    Det är nog vettigt; har sett i tidigare trådare att motståndarna till omskärelse brukar vara "högljudda" i sin argumentation.

Vet också från tidigare trådar att du varit mycket nöjd med din omskärelse. Det har jag också varit på flera sätt, men som sagt resultatet skiljer sig nog mycket från person till person.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Robert) skrev 2012-01-20 10:21:37 följande:
    Det är nog vettigt; har sett i tidigare trådare att motståndarna till omskärelse brukar vara "högljudda" i sin argumentation.

Vet också från tidigare trådar att du varit mycket nöjd med din omskärelse. Det har jag också varit på flera sätt, men som sagt resultatet skiljer sig nog mycket från person till person.
    Jag tror  inte någon av oss protesterar mot omskärelse av medicinsk anledning i vuxen ålder. Det jag ifrågasätter är tex religiös omskärelse av barn som inte själva får välja och som inte har något dirrekt medicinskt fel.Det är tex inte säkert att alla män som är uppvuxna i judiska och muslimska miljöer vill ha judendom /islam som religion som vuxna och att de vill bära den markören för judendom/islam. En läkare som jag talade om omskärelsemed och som förmodligen utfört ett försvarligt antal omskärelser  och av namnet att döma torde ha varit omskuren själv , menade att    ganska många upplevde försämringar. En del uplever förbättringar-inklusive förståss sådana som haft medicinska problem före. Han jobbade på en klinik där omskärelser utfördes och avrådde från ingrepp utan något fel som indikation.
  • Larsgubben
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-23 21:58:16 följande:
    Jag tror  inte någon av oss protesterar mot omskärelse av medicinsk anledning i vuxen ålder. Det jag ifrågasätter är tex religiös omskärelse av barn som inte själva får välja och som inte har något dirrekt medicinskt fel.Det är tex inte säkert att alla män som är uppvuxna i judiska och muslimska miljöer vill ha judendom /islam som religion som vuxna och att de vill bära den markören för judendom/islam. En läkare som jag talade om omskärelsemed och som förmodligen utfört ett försvarligt antal omskärelser  och av namnet att döma torde ha varit omskuren själv , menade att    ganska många upplevde försämringar. En del uplever förbättringar-inklusive förståss sådana som haft medicinska problem före. Han jobbade på en klinik där omskärelser utfördes och avrådde från ingrepp utan något fel som indikation.

Tänk, jag visste att du skulle svara i denna tråd. Hoppas allt är väl med dig.
  • Sven Erik Johansson
    Larsgubben skrev 2012-01-24 22:20:00 följande:
    Tänk, jag visste att du skulle svara i denna tråd. Hoppas allt är väl med dig.
    Roligt att du kommer ihåg mig! Jag uppskattar sådant.Glad Hoppas allt är väl med dig också.

Vad gäller det andliga ,som jag ser som mycket viktiga frågor tror jag inte Gud kräver att vara omskuren för att vara med i Guds församling. Jag tror att det gamla förbundet ersatts med det nya förbundet  i Kristus och att i  dirrekt andlig mening därför förbundstecknet för gamla förbundet är överspelat.

I min tro är det Kristus, oavsett omskärelse eller inte , som är e avgörande för mitt öde i evighetsperspektiv sett.

Medicinsk omskärelse är jag INTE EMOT och  jag är förståss för frihet att välja omskärelse om man som äldre vill ansluta sig till en muslimsk eller judisk församling.
Svar på tråden Omskärelse i vuxen ålder!