Anonym skrev 2012-01-21 14:01:47 följande:
Jaha, tolv års mötesdeltagande, får jag fråga dig hur lång drogfrihet och nykterhet har du? Är din man heroinist? Eller tillhör han den kategorin missbrukare som mesta dels missbrukat subutex? För det är en stor skillnad på att ha haft ett heroin beroende jämfört med ett bland beroende där subutex varit den opoid som missbrukats?
Min man har gjort 8 tolvstegsbehandlingar (han har fullföljt varje behandling) och verkligen jobbat med sig själv och jobbat med stegen, gjort service, haft sponsor, regelbundna möten osv osv. Och visst, han fick en tids drogfrihet men hela hans liv kretsade kring drogfriheten och tolvstegsprog. Vilket enligt mig inte leder till ett värdigt liv då man endast byter ut drogerna mot en besatthet av tolvstegsprog.
Det mest skrämmande är att när man på något sätt kritiserar eller påpekar att 12 stegsprogrammet... inte är en universallösning, och inte fungerar för alla.. Eller säger att en del människor kanske behöver medicin exempelvis suboxone eller metadon för att kunna tillfriskna! Då är det enligt NA-AA, sjukdomen som talar.. DIFFE! Man kan alltså i princip aldrig säga sin åsikt eller kritisera detta program utan att bli utpekad som en person som är aktiv i sin sjukdom... Jag är 110% Säker på att många av de som läser detta som tillhör 12 stegsprog. just nu sitter odrar på smilbanden och tänker att jag som skrivit detta är fruktansvärt sjuk.
Fint att på ett lugnt o schysst sätt kunna diskutera detta med dig! :) du verkar vara en fin människa! :) KRAM.
Kan också tycka att det är kul att diskutera detta ämnet. Som sagt så fungerar det inte för alla.
Jag kan säga att mina första 2 år som drogfri kretsade BARA kring programmet och kan se idag att jag var SKIT jobbig som tittade snett på folk som faktiskt kunde hantera att dricka ibland att ta medicin efter vad receptet sa mm mm. Umgicks bara med mina NA vänner och märkte tillslut att jag hade bara bytt ut drogen mot möten. Vilket e sjukt det med, men jag behövde det väl då. Idag kan jag kombinera livet o möten o umgås med "vanliga" människor utan problem. Allt handlar ju om balans, vilket vi missbrukare är typ SÄMST på
Jag tar det av programmet som jag behöver, dvs möte en gång i veckan o samtal med sponsor ibland. Jag vill inget hellre än att folk ska få bli fria från det helvete man är i i ett aktivt missbruk. Sen om det är via behandling, möten ,kyrkan, what ever så är det iallafall bättre än att använda.