Hjälp! Söker andra tablettmissbrukare, OxyContin.
Hej!Jag har ätit Opiater och Opioider regelbundet i 23 år. Endast Treo Comp/Citodon de första 11 åren sedan blev jag helt tolerant då tog jag Tramadol runt 1000 mg/dag. Sedan de sista 7 åren har det varit Morfin och Oxycodone och Oxynorm upp till 280/mg per dag. Oxycodone är ett brutalt vanebildande preparat som Heroin på tablett vet man nu i Ryssland och USA och vården i Sverige är på väg att ta in detta får man hoppas..
Abstinensen: Redan Tramadol har besvärliga utsättningssymptom trots att dom är 6-10 ggr svagare än Morfin och 12-20 ggr svagare än Oxycodone. Dock är det en skillnad ändå för Morfinet är en ren Opiat som är mera human att sätta ut. ObS! Jag har aldrig injicerat! Då blir det lite värre. Men beroende på vilka doser du stått på varje dag varierar förstås abstinensen. Jag har satt ut samtliga i omgångar och skulle säga att Nedtrappning är A och O!! Coldturkey/tvärklippa är mycket jobbigt och håller sällan. På Tramadol är du frisk fysiskt efter runt 2 veckor. Oxycodone med tung dosering är du fysiskt ok efter 3-4 veckor. Sedan blir man ofta håglös och nedstämd men det försvinner också särskilt om du rör på dig så mycket du bara kan. Blir din situation för svår äger du rätt till hjälp om du vänder dig till akut psykiatri / akut beroendevård som finns 24/7 fr oss alla vid behov. Är du tillräckligt dålig enligt dig själv kan du ta en ambulans och väl inom Beroendevården efter dom tagit prover p dig och du mött läkare kan du få Subuxone som tar bort all abstinens momentant! Är du nog dålig och vill sluta ett långvarigt missbruk ska du anmäla dig till Labo inom beroendevården. Du kan få härda ut upp mot ett år beroende på din status på hälsa/abstinens. Därefter kan du få Subuxone (Buprenorfin) dagligen i titrerad dos resten av ditt liv om då så behöver.
.
Ps. Som mycket ofta och för mig själv börjar det med medicinska legitima orsaker och på recept men eskalerar till missbruk om man har det genen i sig. Det var också ett överdjävligt överpris du betalar:( Jag betalar mellan 65.100 kr för 40 mg. Kommer från Apoteket. Jag mår illa när någon blir uppkörd och utnyttjad för att man har ett problem. Sådan är branschen till man slutar eller skaffar bättre kontakter.
Så länge du kan sova bra om natten har du huvudet över vattenytan:) Myrkrypningar i benen vid abstinens är riks djävligt och gör det stört omöjligt att sova. Jag behöver maxdos av det tyngsta sömnmedlet för att ens kunna få en tillstymmelse till sömn. Jag vet inte om jag riktade detta till rätt person/fråga..
Nu håller jag på att skriva en bok:) Bäst att sluta..
Hör av dig om du har frågor det finns noll och intet som jag inte vet om ämnet Opiater/Opioider och missbruk, abstinens etc.
Anders