• Mellanmjölkens land

Hur ofta byter ni blöja?

Hur ofta byter ni blöja? Bajsblöjor byter väl alla direkt men hur gör ni med kissblöjor? Hur fulla låter ni dem bli innan ni byter? Tycker det känns som att vi byter mycket oftare än våra vänner med barn i ungefär samma ålder...

• Svar på tråden Hur ofta byter ni blöja?
  • Kimona

Jag har inga barn, men sunt förnuft säger väl att man byter när den använts?
    Kanske skulle göra som det hemska äldreboendet jag hört talas om nyligen, där man väger blöjorna för att se så de är fulla nog innan man byter........................?

• Miss Obsessive
    Stefanie skrev 2012-01-16 20:30:41 följande:
    Har en son på 1 år.

Bajsblöjor byter vi på en gång. 

Dagtid byter vi kissblöjor:
    - Det första vi gör på morgonen
    - När det luktar kiss (vilket det ibland gör även med bara lite kiss i blöjan)
    - När jag känner att det finns kiss i blöjan (innan den känns tung men inte för minsta lilla)
    - Innan vi åker iväg någonstans
    - Om vi av någon anledning byter kläder. Lika bra att passa på om det finns något att byta!
    - Vid nattningen

På natten byter vi om  det verkar behövas när han vaknar för matning eller om han sover struligt och blöjan känns tung. Annars låter vi honom sova i fred.
    Hur många blöjor det blir på en dag varierar. 
    Precis så gör vi med vår tjej (11 mån) också :) 
  • Coyote

Oj, vi byter rätt sällan tror jag. På morgonen såklart, och när han bajsat direkt. Annars tror jag att det blir morgon, lunch, middag och innan natten. Eller något liknande.

• Hej och hå

så fort det är blött. Det kan bli flera ggr / h när barnen är under året.

• Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

allt från 4 bajsblöjor och 6 kiss blöjor till 1 bajs och 4 kiss blöjor. beror på. vår lilla kille kissar väldigt mycket när han väl gör det.
    sen kan det hända att han lyckas få i sig ett par kaffekoppar med badvatten när vi badar eller att han hittat ett russin paket och sitter och mumsar gömd bakom soffan. vid dessa tillfällen blir det oftaFlört
    han är 18 månader.

Lilla gumman som är 22 månader kissar/bajsar på pottan, ibland med blöjan på och ibland utan

• Loreena
    Mellanmjölkens land skrev 2012-01-16 21:34:04 följande:
    Vi kör redan en ultralightvariant av det och tänker i dagsläget inte börja gå hårdare fram
    Toppen! :) Vi har också kört light-varianten och bara pottat efter sömn, mat och vid blöjbyten i början.
    För mig så är det huvudsaken att barnet blir lite van med pottan, så att det inte behöver bli jobbigt för barnet den dagen hon/han ska sluta med blöja. Precis som att man ger smakportioner och går långsamt fram så kan man introducera pottan lite på rutin redan redan när barnen är små så att det aldrig behöver bli något konstigt.
  • Mellanmjölkens land
    Loreena skrev 2012-01-16 22:12:50 följande:
    Toppen! :) Vi har också kört light-varianten och bara pottat efter sömn, mat och vid blöjbyten i början.
    För mig så är det huvudsaken att barnet blir lite van med pottan, så att det inte behöver bli jobbigt för barnet den dagen hon/han ska sluta med blöja. Precis som att man ger smakportioner och går långsamt fram så kan man introducera pottan lite på rutin redan redan när barnen är små så att det aldrig behöver bli något konstigt.
    Ungefär så vi tänkt oxå
Svar på tråden Hur ofta byter ni blöja?