• sär skriven

Varför behöver DITT barn smink?

Jag vet, jag vet. Trådarna om denna heta potatis är många. Det gör dock att svaren ibland blir svåra att följa, resonemangen faller liksom bort bland många andra.

Det jag vill ha svar på, angående barnmodellerna, är varför de sminkas? Barn är barn. Ett foto på ett barn ska spegla verkligheten, alltså barnets eget utseende och person. Smink döljer eller framhäver. Barn ska inte döljas eller framhävas.

Jag är inte emot barnmodeller; de behövs för att visa upp kläder, leksaker, göra reklam för resor, tv-program eller vad det nu kan vara. Jag är emot att exponera barn på ett sätt som inte är naturligt eller barnsligt, på det där sättet som just barn är i all sin oskyldighet. Dit hör inte smink eller poser.

Så jag undrar - om någon har guts att svara - varför anser du att DITT barn behöver smink? Är hon/han så ful i all sin naturlighet? Eller är det så att du vill framhäva de sköna dragen hos ditt barn? Då kanske du behöver fundera på VARFÖR du vill göra det. För det är sjukt.       

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Svar på tråden Varför behöver DITT barn smink?
  • linjes

Mitt barn behöver inte smink,ingen behöver smink..Sen är det ett val man tar själv som person

• sär skriven
    linjes skrev 2012-01-17 18:24:45 följande:
    Mitt barn behöver inte smink,ingen behöver smink..Sen är det ett val man tar själv som person

En tioåring tar det beslutet menar du?
  • Praktisk

En unge behöver kritor och smink. Kul att måla och kladda. Ja inte glöm fingerfärg i badkaret eller stranden

• sär skriven
    Praktisk skrev 2012-01-17 18:48:58 följande:
    En unge behöver kritor och smink. Kul att måla och kladda. Ja inte glöm fingerfärg i badkaret eller stranden

Kul att måla och kladda - ja. Men vuxna ska inte måla och kladda i barnansikten för att foga in dem i skönhetsmallen. Eller?
  • Praktisk
    sär skriven skrev 2012-01-17 18:53:48 följande:

Kul att måla och kladda - ja. Men vuxna ska inte måla och kladda i barnansikten för att foga in dem i skönhetsmallen. Eller?

Nej skönhetsmallar är åt helvete och ger folk en felaktig kroppsuppfattning

Men ungarna får gärna sminka sig själva, eller tigermålning på McDonalds (bara dom inte äter skiten där)
  • sär skriven
    Praktisk skrev 2012-01-17 18:56:07 följande:

Nej skönhetsmallar är åt helvete och ger folk en felaktig kroppsuppfattning

Men ungarna får gärna sminka sig själva, eller tigermålning på McDonalds (bara dom inte äter skiten där)

Det är en sak. En annan sak är att tycka att barnen behöver använda smink för att vara representativa nog att bli fotograferade.
  • Praktisk
    sär skriven skrev 2012-01-17 18:59:58 följande:

Det är en sak. En annan sak är att tycka att barnen behöver använda smink för att vara representativa nog att bli fotograferade.

Har du ingen avknapp på TV:n
  • sär skriven
    Praktisk skrev 2012-01-17 19:01:09 följande:

Har du ingen avknapp på TV:n

Jo, absolut. Jag har eluttag också, som gör att jag kan dra ur sladden om jag vill. Jag har också en fin balkong som jag kan slänga TV-n från. Men nu har jag sett programmet och vill höra varför man väljer att sminka sina barn, har du några invändningar mot det?
  • linjes
    sär skriven skrev 2012-01-17 18:30:01 följande:
    En tioåring tar det beslutet menar du?
    Min 12 åring tar ett beslut så varför skulle inte en 10 åring kunna göra det såvida dom inte har nåt handikapp av något slag?
  • solfrost

Jag är emot smink på barn, men låter ändå min snart 12åriga dotter använda sig av det.
    För att alla andra gör det i klassen, och de andra föräldrarna ville inte vara med och sätta sig emot det.
    Så jag tillåter smink(maskara) dagligen och rosch och ögonskugga till diskon, för att hon inte ska behöva känna sig udda.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
Svar på tråden Varför behöver DITT barn smink?