Inlägg från: sär skriven |Visa alla inlägg
  • sär skriven

Varför behöver DITT barn smink?

Jag vet, jag vet. Trådarna om denna heta potatis är många. Det gör dock att svaren ibland blir svåra att följa, resonemangen faller liksom bort bland många andra.

Det jag vill ha svar på, angående barnmodellerna, är varför de sminkas? Barn är barn. Ett foto på ett barn ska spegla verkligheten, alltså barnets eget utseende och person. Smink döljer eller framhäver. Barn ska inte döljas eller framhävas.

Jag är inte emot barnmodeller; de behövs för att visa upp kläder, leksaker, göra reklam för resor, tv-program eller vad det nu kan vara. Jag är emot att exponera barn på ett sätt som inte är naturligt eller barnsligt, på det där sättet som just barn är i all sin oskyldighet. Dit hör inte smink eller poser.

Så jag undrar - om någon har guts att svara - varför anser du att DITT barn behöver smink? Är hon/han så ful i all sin naturlighet? Eller är det så att du vill framhäva de sköna dragen hos ditt barn? Då kanske du behöver fundera på VARFÖR du vill göra det. För det är sjukt.       

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Svar på tråden Varför behöver DITT barn smink?
  • sär skriven
    linjes skrev 2012-01-17 18:24:45 följande:
    Mitt barn behöver inte smink,ingen behöver smink..Sen är det ett val man tar själv som person

En tioåring tar det beslutet menar du?
  • sär skriven
    Praktisk skrev 2012-01-17 18:48:58 följande:
    En unge behöver kritor och smink. Kul att måla och kladda. Ja inte glöm fingerfärg i badkaret eller stranden

Kul att måla och kladda - ja. Men vuxna ska inte måla och kladda i barnansikten för att foga in dem i skönhetsmallen. Eller?
  • sär skriven
    Praktisk skrev 2012-01-17 18:56:07 följande:

Nej skönhetsmallar är åt helvete och ger folk en felaktig kroppsuppfattning

Men ungarna får gärna sminka sig själva, eller tigermålning på McDonalds (bara dom inte äter skiten där)

Det är en sak. En annan sak är att tycka att barnen behöver använda smink för att vara representativa nog att bli fotograferade.
  • sär skriven
    Praktisk skrev 2012-01-17 19:01:09 följande:

Har du ingen avknapp på TV:n

Jo, absolut. Jag har eluttag också, som gör att jag kan dra ur sladden om jag vill. Jag har också en fin balkong som jag kan slänga TV-n från. Men nu har jag sett programmet och vill höra varför man väljer att sminka sina barn, har du några invändningar mot det?
  • sär skriven
    Pallas skrev 2012-02-18 23:52:24 följande:
    De är så jävla fula.

Det måste ju vara så folk resonerar, eftersom de här barnmodellerna sminkas med foundation, ögonbrynsfärgning, rouge, läppstift, ögonskugga och younameit innan de kan fotograferas. De ska alltså imitera vuxna till utseendet.
  • sär skriven
    KristenTjej84 skrev 2012-02-19 00:05:02 följande:

Hemskt!!
    Vämjeligt. Barn ska inte vara en skönhetsindustri.
  • sär skriven
    KristenTjej84 skrev 2012-02-19 00:19:31 följande:
    Håller med, den där lilla ängeln t ex hade varit jättefin även utan en massa vuxen smink!!
    föreställ dig hur det känns att vara ett litet barn, full av energi och tvingas sitta still flera timmar för att
    få håret fixat och sminket smetat i ansiktet, och tvingas bära en obekväm jättedyr klänning det absolut inte går att leka i:(

Jag tror att det är ett större problem att de invaggas i föreställningen om att det är så de ska se ut och agera samt ha som livsmål. Om man bygger ett barns identitet på skönhet, vad får de då för värderingar? Hur kommer de att se på andra? Och vad händer med självförtroendet när de en gång blir finniga fjortonåringar?
  • sär skriven
    KristenTjej84 skrev 2012-02-19 00:26:31 följande:
    Det e sant. Håller med om det du säger här med.
    Lär bli väldigt ytliga människor av dom antar jag och skönhets fixerade.

Jag tycker också det är skrämmande med vuxna människor som lever ut sina drömmar genom att exploatera sina barn. I många fall bör de vara fall för omhändertagande, så barnen kan få lite vettiga värderingar.
  • sär skriven
    KristenTjej84 skrev 2012-02-19 00:44:08 följande:
    Japp, samtidigt så blir de berövade sin barndom.
    De får inte leka som vanliga barn, hoppa i vattenpölar, inspektera blommor och insekter i naturen, och bara sitta i sina föräldrars knän och känna sig älskade och omhändertagna.
    All tid går åt att planera nästa uppställning, dans träning och sång träning och allt det där som skulle göra ungarna tillräckligt "unika" och "speciella" för att vinna skönhetstävlingar, på ytan dvs.
    I Dr Phil berättade en mamma att hon sett en jätteelak mamma tejpa sin dotters lilla mage som var lite rund,för att hon skulle vara smalare under tävlingen och då hon efter tävlingen slet av tejpen så kom det blodmärken på magen och mamman hotade flickan och sa: Du skulle bara våga gråta! då förstör du mascaran!! och ungen teg, skräckslagen.*Ryser*

Skräckexempel finns i alla sammanhang. Det där är nog the American way of doing it, om man säger. Det skrämmande är att vi mer och mer importerar denna industri.
  • sär skriven
    Moa Li skrev 2012-02-19 00:56:07 följande:
    Jag jobbar som makeupartist och min moraliska åldresgräns är 15 år. Sminkar ingen yngre än så, även om de sminkar sig själva.

När det gäller bilder/foto i reklam tycker jag puder/matt foundation är ok för att få bort blänket ut ansiktet., men tycker inte man ska använda vuxensmink på barn. Djursminkningar på McDonalds är en helt annan grej för mig - det är lek och tillfällig fest.

Det är ju JÄTTESKILLNAD på djursminkning och vuxensminkning.  Och ja, om syftet är att få bort blänket inför ett foto som syftar till att visa upp en vara eller aktivitet, snarare än barnet, sure. Men det lutar ju mer och mer åt att det är BARNET som ska visas upp, reklamindustrin riktas mer och mer åt det håll som reklam för vuxenprodukter använt sig av i evigheter; "Använd den här eller den här varan och var såhär snygg".
  • sär skriven
    Dan Syndrom skrev 2012-02-19 13:08:54 följande:
    Jag tycker att det är så otäckt när de (mammorna) tror att deras flickor är små dockor som de kan sminka. Det här inlägget då, är det på riktigt eller en provokation? jackieandi.blogspot.com/2012/02/jackies-var-m...#c8134089739324085566

Jag tror faktiskt mig kunna skönja en hög grad av ironi. Att det följdes upp av så många bilder gjorde mig dock tveksam till en början, men jag skulle nog avfärda det som ironi.
  • sär skriven
    Velouria skrev 2012-02-20 19:14:18 följande:
    Jag sminkar min son för att han ska bli den dotter jag aldrig fick.

ÅH men då är det så klart förståeligt. Fungerar det?
Svar på tråden Varför behöver DITT barn smink?