• t0va

Varför bör inte en bilbarnsstol äldre än fem år tas i bruk av nytt barn?

Ledilnaan skrev 2012-01-17 19:17:30 följande:
    Jag antar att bilstolen inte ska vara äldre än 5 år, just för att nästa barn ska använda stolen i minst 4 år till, gärna 5.
    Det är iallafall vad jag tror. Jag tror inte att stolen blir sämre i säkerhet efter 5 år.
    Ja det är orsaken till att det står som det gör på NTF:s hemsida. Vi köpte en stol som var äldre men det var för att ha som extra under en kort tid, det var aldrig meningen att sonen skulle ha den hela den bakåtvända tiden utan enbart några månader.

Men man skriver så för att stolen förhoppnignsvis kommer användas tills barnet är 5-6år och då inte bli för gammal under den tiden.
  • t0va
    MammasSötnosar skrev 2012-01-18 21:39:52 följande:
    Nån som vet hur det är med en bilstol för större barn som man tex köpte för 5år sen & max har använt 20ggr under dom åren, måste man ändå köpa ny till nästa barn då?
    Har inte bil & åker inte bil så ofta men jag undrar ändå över just den saken.. :S
    Nej, de har ett bäst före-datum på ca 8-10år, så används stolen under den tiden och är hel och ser ok ut så kan man använda den. Tror det blir lättare när man inför ett bäst före-datum på stolarna istället för idag att man ska räkna ut det själv. Det blir tydligare då.
Svar på tråden Varför bör inte en bilbarnsstol äldre än fem år tas i bruk av nytt barn?