• finee

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

blomman18 skrev 2018-12-07 15:54:12 följande:

Hej!

Jag pratade med Katie på Serum om att jag är gravid.

Hon rekomenderade antibiotika eftersom att jag tidigare behandlats för hidden C. Är det någon som har erfarenhet av att ta den typen av antibiotika under graviditet? Jag är orolig att det skulle skada fostret, men också orolig att en eventuell infektion skulle förstöra detta. Jag är ju bara i vecka 4. Hur hade ni gjort? Jag frågade Dr D, får se vad/ om han svarar. 

"Because of the positive chlamydia test we also normally start 250mg azithromycin twice a day for 5 days, then break for 5 days, take for 5 days, break for 5 days and take for 5 days, then stop."

Jag hade tagit kuren om jag vore dig. Många britter åker till Serum och de brukar få antibiotina enligt vad Katie skriver och det verkar funka för dem. Läste massa trådar på Fertilityfriend efter att jag testat positivt för hidden c förra året. Dr D tror inte så mkt på Serums metod dock. Grattis till din graviditet
  • finee
    blomman18 skrev 2018-12-08 09:43:49 följande:

Tack!! Visst hade du hidden c också? Tog du antibiotika under graviditeten? Jag tror nog att jag tar antibiotika.

Jag hade hidden c, ja. Gjorde testet i juli, åt antibiotika i augusti, var i Aten för immunutredning (Dr D) och hysto+implantationssnitt (Serum) i september och blev gravid i oktober. Tog alltså ingen antibiotika under själva graviditeten.
  • finee
    blomman18 skrev 2018-12-08 09:56:43 följande:

Precis innan jag blev gravid åkte jag till Gorgy i London och tog ytterligare tester. Det visade sig att jag och min man inte hade en dq-alpha match, vilket var otroligt skönt att veta. Mitt TNF alpha hade gått ner från 37,5 till 31,5 mha Plaquenil sedan augusti. Min rekommendation blev Ivig för att få ner TNF ytterligare och även att ta insuline resistance test (vet ännu inte vilket test det är). Någon timme efter samtalet med Gorgy plussade jag. Mailade kliniken och samma plan gäller. Men nu är jag så fundersam över om jag ska ta ivig eller inte. Jag ser i tråden att vissa har haft ett TNF runt 30 och det har gått fint med intralipid. Jag har tagit 3 intralipid denna cykel. Men samtidigt blir jag orolig av tanken att inte ta ivig, för tänk om det är vad jag behöver. Jag är kanske inte jätteorolig över mitt TNF utan mer min höga Nk-cell aktivitet som mina Chicagotester visade i somras. Jag kommer inte ha möjlighet att ta ivig hela graviditeten men funderar på att ta 1-2 stycken nu i början. Hur hade ni gjort?

Mitt tnf-a låg på 29,6 månaden innan graviditet, så preciiis inom referens, men nära ditt värde. Tog bara IL och det gick ju beviseligen bra. MEN! Jag har läst någonstans att det inte bara handlar om tnf-a, utan också om proportionerna mellan tnf-a och ifn-g. Mitt ifn-g var 14,4, villket är ca hälften av mitt tnf-a. Att det är hälften är kanon. Hade det varit lägre hade mitt tnf-a som var nästan högt varit ett större problem. Hur ser ditt ifn-g ut? Är det lågt så kanske ivig är bra (bara en spekulation!!)?
  • finee
    blomman18 skrev 2018-12-08 11:12:35 följande:

Ja, okej. Då hade du tagit antibiotika väldigt tätt inpå graviditeten, vilket säkert är bra. 

Ja, precis. Fick ju också en 10-dagars kur i samband med hyston i september.
    blomman18 skrev 2018-12-08 11:19:39 följande:

Intressant, det visste jag inte hade betydelse. Nu har jag TNF 31,5 och IFN-g 16,4. Det borde vara ganska bra då. Innan Plaquenil låg mitt TNF på 37,5 och IFN-g på 23,4, vilket var lite för högt. Dr D har bara sagt att han är glad över att mitt TNF har gått ner mha Plaquenil och att jag ska fortsätta med det. Så jag tror inte att han tycker att det är ett problem. När jag gjorde mina Chicagotester i somras så hade jag väldigt hög NK-cellaktivitet, 50:1 var 28,5. Jag hade höga CD56 (16,6) och låga CD19/ CD5. Jag är lite orolig att de fortfarande är höga trots IL. Minns du hur dina NK- celler såg ut? 

Det låter ju bra! Mina NK-celler visade höga cd56 och höga cd19cd5. 50:1 var på 24,9, så alldeles för högt det med.
  • finee
    UndrandeSökare skrev 2018-12-08 11:32:19 följande:

finee- Var har du läst om ratio mellan tnfalfa och ifn?

När jag tog prover hos Dr D för några år sen var min ratio större än hälften, men hos Dr Gorgy hade det nu förbättrats, så nu är det hälften. Jag har normalt tnfalfa.

Minns inte! Gissningsvis här i tråden eller på typ fertilityfriend. Läste ENORMT mkt på massa olika ställen sommaren innan jag åkte till Aten. Så det jag säger är väl värt ingenting om det ställs krav på referenser
  • finee
    daisy80 skrev 2018-12-10 15:31:44 följande:

Hej, såg att några av er skrivit om att förhållandet mellan TNF och IFN ska vara korrekt för att det ska vara bra. Det stämmer på mig. När jag var hos D i somras visade mitt TNF 25, vilket ju är inom ref, men mitt IFN visade 3, och D hade en lång utläggning för mig om varför detta inte var normalt, han sa då att IFN ska vara runt hälften av TNF-värdet. Så för detta äter jag nu Plaquenil sedan 4 månader.

Jag minns ju inte var jag hört det där om ifn ska vara ca hälfgen av tnf, men det kan ju vara så att det är Dr D som berättat det för mig. Fungerar Plaquentil för dig?
  • finee
    daisy80 skrev 2018-12-10 18:08:56 följande:

[quote=79277349][quote-nick]finee skrev 2018-12-10 16:26:16 följande:[/quote-nick]Jag minns ju inte var jag hört det där om ifn ska vara ca hälfgen av tnf, men det kan ju vara så att det är Dr D som berättat det för mig. Fungerar Plaquentil för dig?[/

Ja det kan säkert vara dr D som berättat det för dig! Ja alltså, jag har ju inte blivit gravid än så jag kan inte riktigt svara på om det funkar än. Enligt honom ska Plaquenil göra att mina ägg blir bättre, då han menar att mitt TNF angriper äggen och gör att det inte blir några bra embryon, och att det är anledningen till att jag aldrig blivit gravid. Men nu planerar jag för IVF nr 6 i januari, får se då om det blir några bättre embryon..

Hoppas Dr D har rätt och att du lyckas på din 6:e IVF nu i januari!
  • finee
    minaimaginärabarn skrev 2018-12-15 21:53:19 följande:

Hej!

Aha, nu förstår jag och det låter ju rimligt! Jag har fått ett gäng tidiga missfall/kemiska graviditeter och ett sent (som berodde på något annat, fostret var fullt friskt). Med akupunktur och hjälp av DrD fick jag en pojk på första försöket med stöd av DrD. Planerar att göra fler försök och förstår nu att jag måste ta hjälp sv DrD, har under ett tag försökt övertyga mig om att det kanske går utan hjälp mem nej, nu blev jag övertygad. Lycka till!

Hej! Hoppas att sone mår bra! När börjar ni med syskonförsök? Åker du till Aten igen? Vi har så småningom också syskontankar. Drömmen vore ju att lyckas utan att göra om allt igen... Men tror nog inte att det kommer att funka. Så blir nog Aten igen för oss skulle jag tro. Vet du (eller någon annan) hur kroppen förändras immunmässigt efter graviditet? Bättre? Sämre? Samma?
  • finee
    UndrandeSökare skrev 2018-12-16 16:28:24 följande:

Glada 3e adventshälsningar från London ! Vi kom hit idag söndag och imorgon ska vi träffa Dr Gorgy igen.

Ang syskonförsök:

För vissa blir det bättre och för andra blir det sämre efter en graviditet. Vissa kan använda samma mediciner och behandlingar som förra gången för att lyckas igen, tex Missne, men för andra måste man ha mer eller andra mediciner för att lyckas få syskon.

Det går ju tyvärr inte att veta i förväg, men börja med att ta om Dr Ds usa-tester så kan man se om värdena förändrats något sen sist, och gör gärna en ny hysto, för det kan bli ärrvävnad efter en förlossning. Sen får man helt enkelt pröva sig fram !

Lycka till ! Nu ska vi ut och äta middag i London

Nej, som du säger så kan man inte veta i förväg...

Ha det så bra i London och lycka till!
  • finee
    Zwillinge86 skrev 2018-12-16 19:39:03 följande:

Tack blomman och undrande!

Tänker att jag ska ladda upp med lite askar hemma. Så om nån ska till Aten och kan tänka sig att köpa några askar planquenil och azitromycin så vore jag grymt tacksam!

Och vad gäller syskonförsök så blev det sjukt mkt svårare för mig. Blir gravid men tidiga missfall trots immunsupport, antibiotika och hysto.

Beklagar verkligen din situation med förvärrad situation gällande att behålla syskongraviditet Så tungt att det ska bli ännu svårare... Kram!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!