• melina77

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Vill börja med att gratulera alla här inne som är gravida. Jag är sällan inne nuförtiden eftersom det i perioder tom kan vara jobbigt att höra att personer i liknande situation som mig lyckas då man själv bara möts av motgång. Jag ville ändå rikta en fråga till er som gjort hysto via Serum. Jag var där i veckan och insåg då jag kom hem att jag fått lite olika besked i hysto-rapporten och muntligen av Penny. Hon sa bla till mig att jag har hjärtformad livmoder och och att livmoderslemhinna var aningen atrofierad men i Hysto-rapporten som Yannis skrev så står det att livmodern och slemhinnan var normala. Dessutom fick jag vid kliniken se 3 korta filmer från hyston men då jag tittade på min DVD hemma så var det bara en kort film på ca 3min. Jag skulle ju gärna ha papper på vad de hittat men vill ju inte visa upp rapporten jag fick eftersom den inte stämmer. Hur har det varit för er andra?

  • melina77
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-07-09 15:56:01 följande:

    Hur har ni gjort med Dr Ds mailade recept? I den staden där jag bor är det heeelt omöjligt att få dem godkända och att betala Dr D 30 euro varje gång han ska skicka ett recept till mig är ju helt sjukt. Tänk om han bara hade kunnat skicka rätt antal i receptet från början så hade jag sluppit detta för tredje gången.. sjukt irriterande. 

    Nej, Dr D står mig inte högt för tillfället. Allt han gjort det senaste har gjort att han sänkt sig enormt i mina ögon och hade det inte varit för att vi är så förbannat nära en behandling nu så hade jag vänt mig till någon annan. Helt klart!


    Förstår att du blir frustrerad. Det är tråkigt att han är så otroligt tillmötesgående då man vill bli hans patient och då man väl har blivit det så är han plötsligt så otillgänglig. Ofta kände jag också att om bara han hade informerat mig om saker ordentligt och fixat alla papper så hade han ju sluppit få alla dessa mail som han inte orkar svara på. Men tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem, jag gjorde som Ariellan, skrev ut receptet i färg och fick utan krångel ut det på första apoteket. Hoppas det löser sig för dig. Kämpa på!
  • melina77
    UndrandeSökare skrev 2018-07-10 09:14:05 följande:

    Melina77- Jag beklagar att du har det jobbigt, hoppas du lyckas bättre nu efter hysto hos Serum.

    Om Dr Ds behandling inte skulle fungera för dig så finns även Dr Gorgy i London. Dr Ds behandling funkade inte på mig så vi åkte till Dr Gorgy och fick veta att jag har för låga LAD-nivåer.

    Hans utredning är större och mer omfattande än Dr D och han behandlar också med mer saker som Dr D inte ens befattar sig med som LIT och IVIG. Hör av dig till mig om du vill veta mer.


    Tack UndrandeSökare, och jag vet att alla här inne har det jobbigt så jag menade inte att jag på något sätt har det värre än andra. Problemet är att mina pengar är slut och jag har endast ett embryo kvar så det räcker tyvärr inte pengar både till vidareundersökningar och en ny IVF eller embryodonation. I det här skedet vet jag heller inte vad jag skulle kunna undersöka eller testa. Jag tror heller inte att immunförsvaret är mitt största problem utan min slemhinna, att jag inte verkar ha tillräckligt med blodflöde till livmodern och eventuella hormonobalanser. Tack ändå för tipset. Kämpa på!
  • melina77
    UndrandeSökare skrev 2018-07-10 17:40:05 följande:

    Jag har full förståelse för alla som kämpar, och naturligtvis kan det vara jobbigt att läsa om andra som lyckas, när man inte lyckats själv än. Jag och min man har inte heller lyckats än.

    Om du funderar på om du har hormonobalans kan jag råda dig att kolla upp ditt Prolaktinvärde, man ska ligga runt det lägre referensvärdet som labbet har. Har man för högt så sänks det med Pravidel eller Norprolac.

    Lycka till med din nästa insättning !


    Det kan kanske vara värt att kolla upp, tack för tipset. Hoppas det går vägen för dig och din man nu under följande försök. Kämpa på!
  • melina77
    BusigaSyrran skrev 2018-07-12 13:43:17 följande:

    Ja jag fick också bara en kort på 3 min men där ser man att man hittade död vävnad. Jag hade gärna sett film på hur de nya såg ut också.

    Har du kontaktat dom igen för att se varför de har blivit olika svar?


    Tack för ditt svar, skönt att höra att ni fått liknande filmsnutt från er hysto. Min film var endast från då de klippte upp septum mellan äggledarna för att åtgärda hjärtformen men kanske kunde man även där se död vävnad. Jag vet inte riktigt hur det ser ut så jag får leta fram en hysto-film med död vävnad på Youtube. Jag har heller inte ifrågasatt varför jag fått olika besked men jag fick lite komplikationer efter operationen och har därför bett att få journalen, beroende på vad som står i den så ser jag om jag väljer att fråga dem eller inte. Lycka till mer era försök.
  • melina77
    Zwillinge86 skrev 2018-07-11 11:20:35 följande:

    Har full förståelse för hur du känner, vi sitter nog lite i samma båt. Har också ett embryo kvar men tomt i plånboken. Har ett barn fött sig-15 efter ÄD och immunsupport, men nu tre misslyckade insättningar under våren och jag vet inte vad vi ska göra nu. Vi vill såklart använda det sista ägget så fort som möjligt, men det känns som bortkastade pengar att bara hålla tummarna för att det går. Vi måste göra nåt annat för att en ny insättning ska vara motiverat. Men det finns varken tid, pengar eller ork att dra igång nytt. Det enda jag kan komma på som inte är för jobbigt, dyrt eller kräver massa av os är hysto. Så nu har jag bokat det det på Serum i slutet av augusti och hoppas innerligt att det räcker för att det ska funka. Om du tror att slemhinnan är ett problem, kan inte hyston ha positiv effekt? Har du gjort nån insättning efter hyston? Läste om dina olika besked från hyston förresten. Känns ju olustigt, har du fått något svar från dem om varför de sagt olika? Vad gäller hormonell obalans (som jag förstått kan orsakas av överaktivt immunförsvar genom att det bildas antikroppar mot hormoner) så är det nog mitt största problem. Jag har också fått höra av diverse akupunktörer att jag har en kall livmoder (och ska därför aldrig äta eller dricka kallt enligt dem) vilket jag tolkar som dålig blodgenomströmning i livmodern. Håller tummarna för att vi båda lyckas på våra sista försök!


    Jag förstår ditt resonemang med att det känns som bortkastade pengar att bara sätta in embryon och hålla tummarna för att det tar sig. Jag kände så förra året och kontaktade först Dr D, gjorde hysto där samt tog blodproverna. Proverna visade inte så mycket, jag hade lite högt TNF-alfa men han trodde inte att det var signifikant. Han hittade avvikelser i min slemhinna men kunde inte säga vad det var. Jag har under 3 försök inte haft förhöjda lymfocyter, därför tror jag inte heller att det är immunförsvaret som är mitt problem. Men visst kan du ha rätt i att mina hormonella obalanser beror på immunförsvaret. Jag gick under 8 månader regelbundet till en läkare i kinesisk medicin och tog både örter och akupunktur och precis som dig så pratade de bla om cold uterus. Jag äter nu främst tillagad mat, dricker typ aldrig kallt, håller fötterna varma och castor oil pak över livmodern (och en hel massa annat). Men jag blöder fortfarande bara 1 eller 2 dagar och väldigt lite. Jag hoppas att jag nu efter hyston börjar blöda lite mera så ja, jag hoppas ju att det kan hjälpa. Tänker att den döda vävnaden kanske har påverkat. Jag har inte gjort någon insättning ännu, Penny ville att jag skulle vänta åtminstone en cykel. Jag fick order att äta progesteron och östrogen i 10 dagar efter FET så jag gissar att min insättning blir i augusti/september-skiftet. Ja, det kändes lite sisådär att jag fick olika besked om hyston men har inte frågat dem ännu. Jag fick lite komplikationer efter hyston och har därför bett att få journalen så jag hoppas bli lite klokare då jag får den och eventuellt kunna visa den för mina läkare här om det skulle behövas, eftersom jag inte vill visa rapporten. Önskar er massa lycka till.
  • melina77
    Zwillinge86 skrev 2018-07-13 14:31:02 följande:

    Håller tummarna att det du gjort hittills räcker till att lyckas nästa gång, hoppas hoppas hoppas! Beroende på när jag får mens efter hyston som är i slutet av augusti så blir vårt sista försök ett eller två månadsskiften efter ert. Vi kan ju följas åt :) vad fick du för komplikationer, något som får dig att avråda hysto? Är det förresten något annat som är bra att tänka på eller vara beredd på vad gäller hyston och all logistik därtill?


    Nej då, jag vill absolut inte avråda från hysto, tror att jag hade mest otur. Vid uppvaknandet var jag jättesvullen i ögonen, vilket jag kände men inte fattade innan jag satte i mina kontaktlinser efter att jag blivit utskriven. Senare under eftermiddagen så insåg jag att även mina ben och fötter hade samlat massor med vätska. Jag fick sitta utan skor på flygplatsen och på flyget och fick knappt på mig skorna igen efter det (jag flög hem samma kväll). Nästa morgon var jag fortfarande lika svullen och ringde 1177 samt åkte en sväng via akuten och gyn men ingen där brydde sig förstås. Man blir ju inte så populär bland svensk sjukvård efter att man sökt vård utomlands. Jag mailade också Serum och Yiannis ringde då snabbt upp, sen hade vi kontakt flera gånger och han ville förbli uppdaterad. Andra dagen hade som tur svullnaden lagt sig. Jag tror att jag fått en lindrig variant av OHIA syndrome men det är ju bara mina egna spekulationer. Men jag är väl lite besviken över att de bara skrev ut mig utan vidare med tanke på hur jag faktiskt såg ut i ansiktet efter operationen. Några tips på vägen, förbered er på att ni kan få spendera några timmar vid sjukhuset dagen innan då ni åker in för att ta proverna, jag tror att jag satt där i ca 4h. Och se till att ni utan problem kan ta ut över 10.000kr från kontot om ni inte fixat de pangarna innan. Jag hade en uttagsgräns på 10.000kr/24h och den kunde inte höjas så det blev lite svettigt då jag hade alla pengar på ett och samma konto.. haha.. klassiskt misstag!! Så mycket fler tips har jag väl inte, jag valde att bo nära sjukhuset eftersom jag hade tid tidigt på morgonen och eftersom jag också skulle dit kvällen innan men ni har säkert bokat hotell redan och Chalandri är ju inte speciellt mysigt. Och det är bara jag (är singel) men jag följs gärna åt. Hoppas allt går vägen i Aten för er då ni åker dit.
  • melina77
    Ladylufsen skrev 2018-07-12 17:40:04 följande:

    Hej alla,

    Jag skrev här i förra veckan och hade frågor då mitt vatten gick lite för tidigt (i v36+4) och tänkte bara uppdatera hur det gick för oss, med förhoppning att det kan vara till hjälp för andra!

    I lördags v37+0 fick vi vår efterlängtade bebis -3010 gram och 49 cm lång - med kejsarsnitt (hade en planerad tid 19/7 men som fick bli halvakut nu i stället). Allt gick bra och hon verkar fullt frisk!

    Jag har följt Ds behandlingsschema till fullo (fragmin, trombyl, prednisolon, omega3, dropp) och står ff på 15 mg kortison. Blodförtunnande la jag av med direkt efter vattenavgång, fick extra kortison under operationen och dagen efter och står nu på långt uttrappningsschema under hösten som jag fick från de svenska läkarna (och som D höll med om lät vettigt, om än lite långsamt ;))

    Har hört om andra som fått problem med nedtrappningen av kortison efter graviditeten så känns ändå bra med långsam nedtrappning. Marie på f-plus har även tips på en barnmorska/kontakt som varit med om kortisonberoende och som har alternativa preparat (tror naturläkemedel, ej kollat upp ännu) om det skulle uppstå problem.

    Hoppas innerligt att det går vägen för alla här inne som kämpar! Hade jag inte hittat den här tråden hade vi förmodligen inte lyckats, så ett enormt stort tack till er!

    Kramar i massor


    Stort grattis! Skönt att allt slutade väl.
  • melina77
    BusigaSyrran skrev 2018-07-13 19:34:02 följande:

    Det syns om de är död vävnad, jag hade nog ganska mycket. Det är vitt och när de klipper så kommer de ej blod då vet man att vävnaden är död, viss vävnad hängde även utåt och låg på sidorna så man såg hur de även skrapade/skärde bort. Det var de enda jag såg på mitt. Men mejla dom och fråga tycker de är väldigt snabba och duktiga på att förklara jämfört med Dr D.


    Ok, tack för svaret men då var det nog inte det jag såg i min film. Kanske maila jag dem i något skede.
  • melina77
    UndrandeSökare skrev 2018-07-13 19:54:23 följande:

    Vad fick du för komplikationer efter hysto? Jag har läst att man blöder en del och att mensen blir sen för många efteråt. Fick du mycket ont?


    Jag skrev precis ett långt inlägg till Zwillinge86, kolla det så ser du vad jag fick för komplikationer. Först var man inne på att det var en allergisk reaktion mot något läkemedel jag fått men efter att ha skickat bilder till Yiannis så trodde han inte det längre. Men han kom inte med någon alternativ orsak. Jag ska kolla blodkollen för prolaktinet. Tack för tipset.
  • melina77
    Zwillinge86 skrev 2018-07-13 22:45:04 följande:

    Skönt att höra att Serum tog de på allvar och ville följa utvecklingen, men jag håller med dig om att det var dåligt att ingen på sjukhuset reagerade. Jag är inte singel, men kommer åka till Aten själv pga ekonomiska skäl. Var det till Serum du behövde kontanterna, för på sjukhuset går det väl att betala med kort. Jag mailade Serum och frågade om jag fick betala med kort eller via internetbank innan hyston då jag inte vill gå runt med så mycket kontanter, och det skulle gå bra fick jag till svar. Däremot var jag tvungen att betala mediciner kontant. Bra att veta att det kan ta tid med pre op testerna. Jag är mest orolig att jag inte ska hitta rätt på sjukhuset eller att jag inte för mig förstådd eller att nåt blivit fel i kommunikationen mellan dem och Serum. Hur tyckte du att det funkade med sånt? Har de förresten nån stans man kan låsa in sin väska, ryggsäck, eller vart gör man av sina tillhörigheter under ingreppet när man liksom du och jag reser ensamma? Jag har bokat Olympic som verkar vara det hotell som ligger i närheten av Mitera hospital. Vilket hotell bodde du på? Åkte du taxi, buss eller hur transporterade du dig? Förresten, vad gäller prolaktin, om du testar och det visar sig att du har högt värde så har jag lång erfarenhet av det om du vill ha mer input.


    Jag bodde på Elements hotel Apartments (tror jag det hette), det ligger inte långt ifrån ditt men lite närmare sjukhuset. Och sjukhuset är lätt att hitta så det behöver du inte bekymra dig för. Det var heller inga problem dagen innan på sjukhuset, de visste precis varför jag var där. Så kommunikationen funkar nog bra mellan Serum och Mitera. Det enda jag behövde veta var efternamnet på kirurgen och det stod ju på lappen jag fått från Serum. Mitt hotel hjälpte mig med väskan under ingreppet, de checkade ut åt mig och behöll väskan tills jag kom tillbaka, lite läskigt men jag hade inte så mycket val. Jag tog med mig pass, pengar, nycklar och mobil och de grejerna tar en väktare vara på under tiden du opereras, det funkar bra. De har ett system för det och kommer att fråga dig om du behöver hjälp med dina värdesaker. Angående transport så köpte jag 3-dagars biljett vid flygplatsen (typ 23 euro) så jag åkte buss till och från flygplatsen men jag tog faktiskt taxi mellan sjukhuset och kliniken (typ 9 euro). Men det är nog ganska enkelt att även ta buss mellan sjukhus och klinik också. Du kan PMa mig om du vill ha tips om busslinjer och dylikt. Smart av dig att fråga om du fick betala kirurgen med kort eller bankförbildelse, det borde jag också ha tänkt på. Och ja, det var kirurgens pengar jag behövde få ut kontant, sjukhuset kan man betala med kort. Jag återkommer gärna för tips om prolaktin men nu är jag i Finland på semester under 5 veckor så det blir inte aktuellt förrän jag är tillbaka i Sverige. Hör av dig om det är något mera du undrar över. Annars får du lycka till :)
  • melina77
    pipperoni skrev 2018-07-14 23:22:29 följande:

    Jag blöder också bara 1-2 dagar, ingen skillnad efter hysto. Har gjort det i 1 1/2 år nu. Innan dess (innan mitt andra missfall) blödde jag i alla fall 3 dagar. Har efter det även haft problem att bygga upp slemhinnan och även efter misslyckade försök där vi lyckats få slemhinnan runt 8 mm har jag blött ovanligt lite. Önskar att jag visste orsaken. Har du också haft problem med slemhinnan?


    Hej, ledsen att höra om dina problem med slemhinnan. Min slemhinna har varit okej (10 mm) innan insättning men det behöver inte innebära att blodförsörjningen är tillräckligt bra. Jag har läst en del om det i samband med traditionell kinesisk medicin och här är bla en pod där det beskrivs väldigt bra, lyssna gärna på den. adriennewei.libsyn.com/podcast/69-the-childs-palace-part-i-how-to-prepare-the-uterus-for-implantation. Det finns även många andra bra avsnitt om du är öppen för TCM. Jag hoppas ju att jag ska börja blöda mera efter hyston men är skeptisk även om Penny säger att jag borde det. Vad hittade de under hyston för dig?
  • melina77
    finee skrev 2018-07-15 16:34:19 följande:

    Hej alla! Jag har bara zoomat ut helt från tråden för ett par tre veckor sedan! Sorry för det! Men den 28/6 kl fem på morgonen gick mitt vatten och bara några timmar senare var vår fina dotter ute (11 dagar före BF). Hon vägde 3385g och började amma direkt. Frisk och fin och vi tycker ju såklart att hon är den finaste bebisen som finns! Hon verkar inte ha fått några biverkningar av all immunmedicinering jag ätit. Allt har gått i ett!!! Använder knappt min mobil längre, därav har jag inte loggat in här. Flera av er har skickat DM, sorry att jag inte hunnit svara på dem än.

    För dem som undrar så slutade jag med kortison i v28. Trappade från 15mg mellan vecka 22-28 på eget bevåg. Fragmin tog jag till v32+6 och Trombyl till v 36+4. Dropp tog jag helt enligt Dr D:s rekommendationer. Han ordinerade sista droppet 13 dagar innan bebisen kom. Så det blev dropp in i det sista. Anlednignen att jag skriver om medicinerna här är att några av er har skickat DM och frågat om medicinerna. Längre bak i tråden finns mer detaljerad info om min nedtrappning gållande kortison. Tycker inte att man ska ifrångå Dr D:s medicinering om man inte vågar, vill eller om man har svajiga FBC!!! Men jag hade lugna FBC och gick på min magkänsla.

    Dr D skrev i mail att han tror att bebisen kom lite tidigare pga mitt immunförsvar. Tack o lov blev ju graviditeten ändå fullgången. 11 dagar innan BF är ju ändå en klar bebis.

    Resan till Aten i september förra året är min livs bästa resa!!! Så tacksam över all hjälp jag fått här i tråden. Hade den här tråden inte funnits så hade jag nog inte haft min dotter nu. Då hade hon nog gått samma öde till mötes som de andra åtta IVF-embryona som vi satte in innan Aten.

    Skickar massor med kramar till er alla!


    Stort grattis :)
  • melina77
    pipperoni skrev 2018-07-19 16:20:18 följande:

    Intressant, jag har alltid tänkt att mängden mens och slemhinnans tjocklek hänger ihop... För mig började i alla fall problemen med slemhinnan samtidigt som mensen minskade. Med Tamoxifen har jag lyckats få en slemhinna på 8-9 mm de senaste insättningarna, men jag blöder fortfarande väldigt lite (blödde även mindre vid mitt senaste missfall).

    Jag har testat det mesta för slemhinnan, även akupunktur under lång tid, men det gjorde tyvärr ingen skillnad. Det enda som verkar ha hjälpt är kombon hyraulonsyra och Tamoxifen.

    Märkte ingen skillnad på blödningen efter hyston (efter andra hyston fick jag ingen alls på 4 månader). De har inte hittat något avvikande på mig (har dock inte gjort hysto hos Serum utan hos Dr D).


    Jo, jag trodde nog också att mängden mens och slemhinnans tjocklek på något sätt hängde ihop. Och att om slemhinnan är treskiktad och tillräckligt tjock så borde den vara okej men man lär ju sig hela tiden att det mesta runt fertilitet är mera komplicerat än så. Min första mens efter denna hysto var eventuellt lite rikligare men jag blöder fortfarande bara 1-2 dagar. Dock blödde jag mycket ljusare rött och hade knappt spottings dagarna efter mens. Tyvärr hade jag riktigt jobbig mensvärk vilket är ovanligt för mig nu för tiden. Det ska bli spännande att se hur min nästa mens blir. Jag gjorde ju också hysto hos Dr D förra året och märkte inte heller någon skillnad i mensen efter det men då åtgärdar han ju inte heller något så jag tror inte att man ska förvänta sig några förändringar heller. Kan också nämna att Serum hittade sådant hos mig som inte D nämnde. Tack för tipset om hyaluronsyra och tamoxifen, ska kolla upp det.
  • melina77
    PeeWee44 skrev 2018-07-25 21:33:21 följande:

    Hej alla i tråden!

    Jag har gjort hysto hos Serum där dom sa att jag har hjärtformad livmoder, Nu när jag gjort hysto hos Ava Scanfert i St Petersburg så säger dom att min livmoder är T-formad. Det går knappt att få ett embryo att fästa, läkaren har försökt göra min livmoder "större" karvat i kanterna för att få den mer som en triangel. Dr d har aldrig nämt det... serum sa inget... ivf Riga sa inget... fem hysto, två i Sverige, en i Riga och en på serum och nu en i St Petersburg och dom är dom ända som pratar om det. Enligt läkaren är det väldigt svårt att få ett embryo att fästa, man måste lirka in på rätt ställe.

    Jag har inte något jätte aggressivt immunförsvar, har trott att det delvis beror på hormoner.

    Ska ni överväga att göra hysto hör med Ava Scanfert, vi fick betala 850? för hysto, dock behöver man ha visum.

    Värt att tänka på.


    Så otroligt frustrerande med olika besked. Jag har i princip gjort 3 hysto, en i Uppsala (samtidigt med endo-operation), en hos Dr D och nu en hos Serum. Jag fick även besked från Serum att jag har hjärtformad livmoder men inte av någon av de andra. Yiannis åtgärdade ju min livmoder, klippte upp septum mellan höger och vänster äggledare, gjorde de det samma för dig? Kan detta ingrepp i så fall ha ändrat formen från hjärtformad till T-formad? Eller är det långsökt att tänka så? Hoppas det löser sig för er, håll oss gärna uppdaterade. Kram och kämpa på.
  • melina77
    PeeWee44 skrev 2018-07-27 11:35:29 följande:

    Precis så gjorde han på mig också, vet inte om det kan påverka. Fick inga bra svar vad det kunde bero på. Nu har vi fått erbjudande om tre embryo insättningar för 7990 euro. Så det är ju bra iallafall.


    Tråkigt att inte få svar, man vet inte vem man vågar tro på längre. Fint i alla fall om ni är nöjda med det erbjudande ni fått. Lycka till, hoppas det går vägen denna gång.
  • melina77
    PeeWee44 skrev 2018-07-27 16:42:44 följande:

    Jag har heller inte märkt någon skillnad på mens efter hysto. Det som fungerar för mig är TCM akupunktur det har satt en väldig fart på mensen.


    Det fungerade tyvärr inte på mig heller, å andra sidan hade jag väldigt många andra obalanser som de behandlade. Nu funderar jag på att testa zonterapi för att öka cirkulationen till slemhinnan.
  • melina77
    BusigaSyrran skrev 2018-07-27 20:18:05 följande:

    Ingick behandlingen med mediciner hos Dr D för 1900£?

    Jag har frågat när man kan få receptet så man kan starta behandlingen men inget svar och för mig de va i tisdags jag mejlade direkt med frågan när hon hade svarat mig. 


    Jag har inte betalat extra för recept från Dr D. Har fått IL-recept och recept för prednisolon (tror jag). Hoppas du får svar snart.
  • melina77
    daisy80 skrev 2018-08-16 23:13:21 följande:

    Nu behöver jag er hjälp. Fick idag svaren på de första dr D-proverna. De togs i förrgår på CD 23. Progesteron var 16, är inte det väldigt lågt? Någon som har koll? Har googlat lite och verkar som att det kan antyda att jag inte haft någon ÄL. Kan det bli så att dr D ordinerar Progesteron om han tycker det behövs?


    Ja, det är lågt utifrån vad jag läst i alla fall (åtminstone utifrån skalan nmol/L) . Jag hade 17 en månad och 10 en annan månad och tyvärr måste jag säga att Dr D inte alls brydde sig om det värdet. Jag tog ingen progesteron (tillskott) alls och har i efterhand insett att skulle ha behövt det. Jag vet inte varför han ber om progesteron- och E2-värden då han inte bryr sig om dem. Vad jag förstått så kan det i alla fall betyda att din slemhinna inte är så bra som den borde. Jag tog äl-test och har i alla fall haft ägglossning. Har du inte testat?
  • melina77
    daisy80 skrev 2018-08-17 13:32:38 följande:

    Tack Undrandesökare och Melina för era svar. Det här känns ju inte så bra. Jag har alltid haft regelbunden mens och utslag på äl-test, även denna cykeln. Men visst talar ett lågt progrsteron för att man inte haft äl alls den cykeln? Kan då verkligen progesteronvaggisar efter (den förmodade) ägglossningen hjälpa? Om jag liksom inte haft äl alls. Förstår ni hur jag menar? Nån som vet detta? Rent spontant känns det ju ändå som att det är progrsterontillskott jag behöver. Kanske kan smörja med progesteronkräm annars.


    Om du plussat på äl-test så tror jag inte att du ska vara orolig för ägglossning, det är främst östrogen som påverkar ägglossningen. Progesteron behövs bla för utveckling av slemhinnan men ja, om jag vore du så skulle jag ta extra progesteron för att förbereda slemhinnan för implantation.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!