• Maria Theres

    Snälla ap-föräldrar, hjälp mig!

    Min dotter är nu 19 månader och vill bli buren i princip hela tiden. Det duger bara med mig och hon blir oftast rasande när pappa försöker. Han har inte kunnat vara hemma som planerat på grund av jobb och ekonomiska. Han hade fast tjänst när hon föddes men hans chef hade psykiska problem och kunde inte sköta företaget som gick i konkurs. När hon var tre månader fick han ett nytt jobb men är projektanställd och får inte komma tillbaka om han är föräldraledig ett halvår. Hur som helst har hon börjat på förskola nu och går tisdag-torsdag fem timmar per dag. Det är andra veckan nu och hon är inte särskilt förtjust. Dock har hon varit så här mammig långt innan förskolestarten också. Jag har haft henne i sele när hon var mindre men nu vill hon inte sitta i den längre utan jag ska bära henne helt enkelt. Jag förstår att hon behöver närhet och vill såklart ge henne det. Tyvärr har jag problem med överrörlighet i nästan alla leder och får värk, speciellt i axlarna om jag bär för mycket. Jag har fått flera inflammationer på grund av detta också. Hur ska jag kunna ge henne det hon behöver utan att gå sönder i axlarna?

    De gånger jag helt enkelt inye kan bära henne blir hon så ledsen att hon ibland tappar andan av allt skrik, börjar hosta och så vidare. Efter ett tag ger hon upp men vill snart bli buren igen och så börjar det om. Jag brukar då sätta mig på golvet, fråga om hon vill ha en kram, stryka henne över ryggen med mera. Oftast blir hon bara mer arg av det. Vad ska jag göra? Sambon tycker att vi bara ska låta henne vara..


  • Svar på tråden Snälla ap-föräldrar, hjälp mig!
  • memis

    Vänj av henne att bli buren hela tiden, tror nog att hon får all kärlek och närhet hon behöver ända :)
    Du måste ju lyssna till din kropp för att orka vara mamma också. 

    Sitt hellre ner med henne i famnen eller att hon ligger i ditt knä när hon behöver vila eller när tiden finns.  
     

  • Maria Theres

    Tack för era svar!


    memis skrev 2012-01-18 10:02:03 följande:
    Vänj av henne att bli buren hela tiden, tror nog att hon får all kärlek och närhet hon behöver ända :)

    Du måste ju lyssna till din kropp för att orka vara mamma också. 

    Sitt hellre ner med henne i famnen eller att hon ligger i ditt knä när hon behöver vila eller när tiden finns.  

     



    Man ska alltså bara låta henne vara på golvet och skrika? När det har kommit till ett visst stadie eller ett visst humör är det bara att bära runt som gäller. Sätter man sig ner på golvet med henne i famnen då blir hon tokig. Idag har dock varit en lugnare dag med mycket gos och kramar utan det ständiga bärandet.

    Sjal testade vi lite när hon var mindre men det var aldrig hennes grej. Selen har fungerat bättre men som det är nu verkar hon störa sig på att hon "sitter fast" och inte kan hoppa iväg om hon vill.
  • Flickan och kråkan

    Med tanke på åldern så låter hon för det första alldeles "normal". Sedan är det ju så att barn alltmer börjar visa sin vilja. Vilja och behov är inte samma sak. Hon har behov av din närvaro, förståelse, trygghet etc. Att just bäras och på ett specifikt sätt är inte ett behov utan en vilja . Nu är mina lite äldre, men min yngsta är drygt 2½ år och vill fortfarande bäras mycket. Nu är han dock så tung, så att kånka runt honom en massa på armen är inte ett alternativ. Får han härdsmälta pga det, så bekräftar det han känner dvs att jag förstår att han vill bli buren på armen, men förklarar att det inte är möjligt. Han får jättegärna sitta i knä, jag kan hålla honom i handen när vi går eller han kan åka på ryggen i sele men att bära i famnen orkar jag inte. Och blir han arg, frustrerad och ledsen pga det, så får han bli det. Det är en del av livet att möta andras gränser och möta motgångar. Det handlar ju om att lära sig hantera känslor och olika situationer man hamnar i med andra. Jag blir inte arg för att han blir arg. Jag försöker inte avleda. Jag bekräftar det han känner, finns där för honom, men bära på armen är inte ett alternativ i det läget. Är du med på hur jag menar? Jag bär honom på armen ibland, bär honom fortfarande mycket i bärsele, så jag säger inte nej av princip utan jag säger nej när det är viktigt för mig, men då jag inte orkar så sätter jag en gräns kring mig själv. Hans behov av sällskap, närhet eller vad det nu månde vara tillfredsställer jag på ett annat sätt, men just hans vilja i det läget går emot mina behov .

    Om det är OK för dig att bära i bärsele på ryggen så säg det till henne. Du bär henne gärna på ryggen i sele, men på armen orkar du inte.

    Om din kropp säger stopp för bärande så inkludera henne på andra sätt. Om du lagar mat eller diskar, ställ henne på en stol bredvid. Om du märker att hon har "kelbehov" sitt med henne i famnen etc.

       
             

  • Flickan och kråkan

    Två boktips som rekommenderas varmt:

    jesper Juul: "Konsten att säga nej med gott samvete"

    ingegerd Gavelin: "Att möta sitt barn - och sig själv"   

  • Thursday

    Frösöblomster skriver som vanligt klokt!

    Jag tänker helt enkelt... går det inte så går det inte. Min äldsta är nästan 3 men vill ofta att jag ska bära honom. Går då inte det så säger jag helt enkelt att det inte går, t.ex. om jag har ont i ryggen eller måste bära lillasyster eller matkassar eller vad det kan vara. Jag erbjuder alltid att hålla honom i handen istället, eller kanske en kram eller sitta i knät beroende på hur situationen är. Ibland bär jag honom i famnen om det passar (t.ex. bär jag honom oftast nerför trappan på morgonen när han är trött och nyvaken).

    Blir hon arg... ja, då är det lite samma sak där. Om du har gott samvete och en trygghet i att du satt en rimlig och behövlig gräns, då behöver det kanske inte vara så farligt att hon blir arg/ledsen? Tänk dig att hon hade velat göra något livsfarligt, typ lägga handen på den varma plattan. Och så blev hon sådär hysteriskt arg när du hindrade henne. Inte hade du då velat och tyckt att det var förfärligt att hon blev arg, utan bara konstaterat att tyvärr så får hon faktiskt inte det där hon så gärna ville, och så försökt hjälpa henne genom utbrottet?


    I reject your reality and substitute my own.
  • memis
    Maria Theres skrev 2012-01-18 21:23:21 följande:
    Tack för era svar!

    Man ska alltså bara låta henne vara på golvet och skrika? När det har kommit till ett visst stadie eller ett visst humör är det bara att bära runt som gäller. Sätter man sig ner på golvet med henne i famnen då blir hon tokig. Idag har dock varit en lugnare dag med mycket gos och kramar utan det ständiga bärandet.

    Sjal testade vi lite när hon var mindre men det var aldrig hennes grej. Selen har fungerat bättre men som det är nu verkar hon störa sig på att hon "sitter fast" och inte kan hoppa iväg om hon vill.
    menade mer på om nio har en innegunga eller liknande. 
    kanske testa om hon slutar skrika fort annars hade jag antagligen tagit upp henne igen.
    men tycker hon om teletubbies el typ i drömmarnas trädgård, kanske det går att distrahera om ngt annat lockar  
  • Maria Theres

    Frösöblomster: Tack för att du öppnar ögonen på mig! :) Egentligen tänker jag lite så själv också men känner mig så dum när hon skriker och blir helt utom sig. Som du säger är det viktigt att de får uppleva de här känslorna också med oss föräldrar som stöd. Jag blir aldrig arg på henne för att hon reagerar som hon gör. Min pappa blev det på mig när jag var liten och det har satt sina spår..

    Idispidis: Bra jämförelse, tack! Jag ska tänka på det nästa gång deg händer. Jag blir lite orolig ibland för att jag kommer skämma bort henne och vika mig när hon vill ha saker och börjar skrika till exempel. Jag vill INTE bli så, för allas skull.

  • äcklet

    Min 19 månaders vill också bli buren hela tiden. Jag tror att det är för att hon vill vara med och se vad som händer, inte nödvändigtvis närhet alltid. Idag har hon t ex stått med vid diskbänken hela tiden jag lagat mat. Då är hon nöjd. När vi ska byta plats försöker jag ta henne i handen istället för att bära eller så busar vi, t ex jagar jag henne dit vi ska... då blir det kul...=) Som flera andra skrivit, det är inte farligt för henne att bli arg, bara hon inte blir klandrad för det utan att man istället bekräftar hennes känslor och förklarar varför man inte kan bära.

  • santana01
    Flickan och kråkan skrev 2012-01-19 10:07:15 följande:
    Med tanke på åldern så låter hon för det första alldeles "normal". Sedan är det ju så att barn alltmer börjar visa sin vilja. Vilja och behov är inte samma sak. Hon har behov av din närvaro, förståelse, trygghet etc. Att just bäras och på ett specifikt sätt är inte ett behov utan en vilja

       
             
    Det här var så himla bra skrivet, tack för kloka ord! Hela inlägget var förstås bra, men just det här har jag tänkt på i flera dagar nu och det har hjälpt mig jättemycket med min 16 månaders dotter som vill bli buren mest hela tiden vi är hemma, helst av mig (inte pappa) och på ena armen så jag börjar bli alldeles sned i ryggen.
  • Malena C

    Nu är min son nästan tre men i somras började han bli för stor för att jag skulle orka bära honom längre sträckor. Jag började då sätta mig på huk och krama honom varje gång han bad om att bli buren och förklarar att mamma inte orkade så han fick gå själv. I början fick jag göra det var´tredje minut och vi stod stilla mer än vi gick men det gick över. Idag är det något exclusivt att bli buren av mamma korta stycken. Pappa har han helt andra krav på dock eftersom pappa inte har ålamod och konsekvens nog att ändra förväntningarna.

    Nu är din dotter nästan ett år yngre så det blir ju svårt att förklara.

    När man måste bära tyngt med värk och dåliga leder rekomenderar jag Manduca. Då kan man också bära på höften vilket är lättare för mig och den avslatar axlarna något otroligt jämfört med andra selar.

Svar på tråden Snälla ap-föräldrar, hjälp mig!