• NomNom

Civilekonomer?

Har du kollat på andra utbildningar i marknadsföring? 

Varför vill du bli civilekonom? Om du bara vill hålla på med marknadsföring så kanske en annan utbildning kan vara passade. För vad menar du med marknadsföring? Menar du då hålla på med tex reklamkampanjer eller menar vill du vara en del av av att ta fram en produkt, göra undersökningar för att hitta rätt segment och vad som tilltalar dom, sätta upp hur produkten skall lanseras inkluderande distribution, marginaler, etc.

Nu sticker jag kanske ut huvudet lite för mycket för jante-lagen Sverige Flört men alla ekonomi utbildningar är inte likadana. Vissa är svårare än andra. Så jag skulle föreslå att du kollar noggrant på de ställen just du tänkte söka.

Min erfarenhet har varit lite annorlunda från vissa andra i tråden. Under gymnasiet läste jag upp till matte E med MVG i allt utan svårigheter ( gick ut med 20.0) och jag måste säga att matten under kandidaten har varit tidviss extremt svår särskilt i statistik kurserna. Marknadsförings inriktningen på min högskola använder sig dessutom väldigt mycket av just statistik.

På andra siden så pratade med en tjej från ett annat universitet som läste tredje året och hon visste inte ens vad stokastiska variabler var för nått, och det är på en väldigt basic nivå man lär sig om sånt. Så kolla noggrant vad skolorna du är intresserad av erbjuder och kräver. Men framför allt ha klart för dig vad du vill göra sen och verkligen kontrollera att du väljer rätt utbildning innan du hoppar på en ekonomutbildning.

• NomNom
    valkyrian skrev 2012-02-01 10:27:16 följande:
    Jag läser Civilekonomprogrammet på SU nu, dock inriktning redovisning. Dock har SU valt att ta bort programmet, så nu är det kandidat och master som gället  

Vet inte hur det ser ut på andra skolor faktiskt.  
    Läser också inriktat mot redovisning och financial management Skrattande. Är på min master nu. 

Ursäkta om jag hamnar lite utanför ämnet men får man fråga vad ni läser för kurser? alltid kul att jämföra. 

Nu ska jag gå och lägga mig, kikade in medan jag åt en macka innan läggning ha ha, känner mig redan skyldig. Men jag ska vara glad. Kommer faktiskt få sova 8 timmar inatt för första gången den här veckan.
  • NomNom
    P28 skrev 2012-02-02 13:12:30 följande:
    Jag har en ekonomie kandidatexamen från Handelshögskolan och har snart läst klart min magisterexamen vid samma lärosäte.

På ekonomprogrammet läser man både nationalekonomi och statistik, båda har matte som kan vara tung om man inte har fallenhet för det eller pluggar mycket. Men visst går det!

Just Handelshögskolan fasar just ut den skyddade yrkestiteln som civilekonomsprogrammet ger, och erbjuder snart bara ekonomie kandidatexamen samt mastersexamen (1 & 2-årig). Men för att få kalla dig civilekonom behöver du ha läst X antal poäng inom företagsekonomi samt X antal poäng inom nationalekonomi ( se hur många poäng det är på civilekonomerna.se). Går du ekonomprogrammet kommer du upp i dessa poäng, annars får du plocka ihop det själv med kurser. Vilken skola ska du söka?

Nu till ditt specifika fall; du verkar vara mer intresserad av marknadsföring. I ekonomprogrammet, som jag gick, har jag läst en, max två marknadsföringskurser. Det är inte särskilt mycket. Om jag vore du, skulle jag plocka ihop en filosofie kandidatexamen bestående av olika kurser inom ekonomi och marknadsföring. För att få en ekonomie kandidatexamen måste du ha läst många andra kurser som inte verkar intressera dig, så som redovisning, nationalekonomi, ekonomistyrning, juridik, etc. Med en filosofie kandidatexamen kan du inrikta dig mer på det du vill läsa.

Jag har alltid haft klart för mig att jag vill ha en ekonomie kandidatexamen, vilket har gjort att jag inte har läst på vilka andra alternativ det finns att ta examen. Det finns säkert fler på FL som har gjort på ett annat sätt, eller har mer information om hur du kan göra. Det bästa vore såklart att ta kontakt med kursansvarig på det universitet du vill söka till för att höra mer. Lycka till!
    Filosofie kandidat-examen var ju bra ide! Håll bara koll på att universitetet eller högskolan du är intresserad av tillåter att du själv väljer kurserna då inte alla ställen gör det.

P28- känner mig lite dum nu, på handelshögskolan har vi ju bara BSc, Msc, PhD och MBA. Eller menar du master? Vilken inriktning läser du?
  • NomNom
    P28 skrev 2012-02-02 17:51:10 följande:
    Jag har inte helt koll på allt vi har, men vet att vi fasar ut det fyraåriga civilekonomprogrammet för att passa bättre med Bolognaprocessen... Jag läste ekonomprogrammet med analytisk inriktning och sedan kandidatinriktning (bara en termin) med management. Nu läser jag magister (ettårig master kallar de väl det) i management. Vi har inte MBA, tror jag inte iaf! Blev det tydligare nu? Glad
    Verkar som vi menar olika skolor när vi säger handelshögskolan, for det där med ekonom programmet med analytisk inriktning har jag aldrig hört talas om Skrattande. Har får vi inte välja ettåriga master, hade varit skönt om vi kunde göra det. Behöver ni då inte skriva den 30 ECTS master thesis?

Är bara så van med att alla kallar HHS för handelshögskolan att jag glömmer att det finns ändra ställen som också har handelshögskolan i namnet ha ha. Vilken går du på? 
Svar på tråden Civilekonomer?