• i och att det

Civilekonomer?

Vet inte om tråden hamna rätt nu, men jag undrar om det finns någon som tagit civelekonomexamen och hur ni tyckte det var att studera det. Är framförallt intresserad av att veta hur det var att läsa nationalekonomi. Har kollat runt på internet men tycker alla skolor har rätt korta förklaringar om programmen så skulle vara intressant med personer som har erfarenhet. Var det vädigt svårt, mycket plugg? Stor press på att få bra betyg?

Ni får gärna också skriva vilket universitet ni läst i och hur det var där. Andra som läst kandidatexamen i ekonomi får också gärna skriva och berätta vad ni har för jobb.

Såg att trainee-tjänster ska vara eftertraktade, vad menas med det?

Tack för svar!!   

• Svar på tråden Civilekonomer?
  • i och att det

Jag menar alltså vad som menas med att ha en trainee-tjänst :)

• i och att det

Inte en enda ekonom på familjeliv? Någon?

• Dixie

jag läste ekonomprogrammet i Lund - med inriktning mot marknadsföring, nationalekonomi tyckte jag var svårast -det var den sista tentan jag tog innan jag kunde ta ut min examen........................

• Erin

Jag läste det också, men inte i Lund. Nationalekonomi är ett roligt ämne, men räkna med mycket plugg.... Det här kompendiet kan vara relevant om du tänker fördjupa dig i nationalekonomi: länk till www.math.ltu.se dvs det kan vara en god idé att repetera gymnasiematten innan du börjar plugga. Arbtesmarknaden för renodlade nationalekonomer är dock lite snäv jämfört med andra inriktningar, som jag ser det, så en god idé är att du till din examen lägger in några grundläggande kurser i redovisning/bokföring också, som "fall-back" och för att det alltid är relevant att kunna det om man är "ekonom". På t ex Riksbankens hemsida hittar du rapporter som kan vara intressanta om du gillar nationalekonomi. Om du är utpräglat intresserad av just nationalekonomi vet jag inte om civilekonomprogramet är det rätta, då läser man väl kanske hellre en fil kand eller fil mag med inriktning på nationalekonomi direkt?

• i och att det
    Dixie skrev 2012-01-20 21:04:22 följande:
    jag läste ekonomprogrammet i Lund - med inriktning mot marknadsföring, nationalekonomi tyckte jag var svårast -det var den sista tentan jag tog innan jag kunde ta ut min examen........................

just nationalekonomi är det ja tyckte var svårt i gymnasiet, när vi läste smahällsekonomi och jag antar det är lite lika när jag föröskt läsa lite vad nationalekonomi handlade om. jag fastnade verkligen där i gymnasiet, minns jag tänkte att jag aldrig någonsin ville läsa det igen. tänker spec på det där diagrammet, utbud och efterfrågan.. och när ena sjunker, höjs det andra. vet inte om jag är helt ute och cyklar, men man har bara en tenta i det på civilekonomprogrammet? just marknadsföring är det jag är intresserad av.
  • i och att det

jag fråga just om nationalekonomi för jag helst av allt inte vill läsa det, då jag tror jag kommer ha väldigt svårt i det. så ingen fördjupning där inte :)

jag hittade ett program som var nationalekonom och sociologi, vilket lät intressant men när jag gick djupare i det insåg jag att nationalekonomi inte alls verkar vara min grej. min oro är att om jag läser cicilekonomprogrammet eftersom nationalekomomi ingår där. hur stor del av programmet det är. jag tyckte det verkade ha en stor del och var därför jag undrade just om det.

tack ändå, är jag som var otydlig :) men fick bra info ändå..  
  • i och att det

mitt val är mellan att ta en kandidat i företagsekonomi, eller en civilekonomexamen. men vill helst ha inriktning inom marknadsföring vilken ja en väljer. vill ha en bred utbildning och något som ger jobb, då jag fortfarande är lite osäker just vad jag vill jobba som. men vill inte heller läsa onödigt mycket ekonomi, alltså bli överkvalificerad, eftersom jag främst är ute efter ett mer kreativt arbete. kanske som projektledare, eller inom ett företags marknadsavdelning eller pr-byrå och liknande. 

skulle valt civilekonom men det som hindrar mig är just nationalekonomin, så därför jag undrar just om det..   

Svar på tråden Civilekonomer?