• Anonym (Älskar)

När älskar man någon?

Jag har efter ngr riktigt tuffa år träffat en kille. Vi har haft kontakt i 1½ års tid men först nu i december var det först som ngt hände.

Nu sedan 2-3 veckor tillbaka säger han då och då att han älskar mig. Det kommer inte bara rakt ut så där, utan i sms, mail eller när vi har det väldigt mysigt.

Jag kan inte säga det samma tillbaka. För mig tar det tid att börja älska ngn. Visst, förälskad och kär kan man ju bli väldigt fort men älska....?

Min fråga är alltså; När har ni kännt att ni verkligen älskar en partner? (tidsmässigt)

• Svar på tråden När älskar man någon?
  • Anonym

Oj, det var en svår fråga! Kan inte riktigt svara på det. Men en sak kan jag säga: låt det ta tid att börja älska honom. Har du frågat honom om det inte är förälskelsen han pratar om när han säger att han älskar dig?

• Anonym

Oj, det var en svår fråga! Kan inte riktigt svara på det. Men en sak kan jag säga: låt det ta tid att börja älska honom. Har du frågat honom om det inte är förälskelsen han pratar om när han säger att han älskar dig?

• Anonym (Eva)

Visst kan det gå fort. Jag "började" älska min man efter bara några veckor. Han har berättat att han kände likadant.
    Men visst, ibland tar det längre tid

• ICT

Jag kan inte sätta en "tid" på det.

Så här var det för mig:
    Ska erkänna- jag träffade min kille på dejting site. Först blev jag kär i hur lika vi tycke om det mesta- men- försökte tänka att han kanske ljuger- jag orkade inte bli sårad igen- som vissa killar gjort mot mig på den dejting siten innan. Hursomhelst.

Efter två mån träffades vi- då fanns attrationen där också och jag blev ännu kärare...

Efter ett par månader kände jag att så vi var mot varann- jag älskar honom. Efter ett halvår sa jag det till honom.

• Cinnalinna

Det är jättesvårt.... vad innebär det egentligen att älska någon? Jag vågar inte uttala mig om vad det betyder eftersom jag själv aldrig riktigt förstått det.

• NiXxI

För mig är det så här;
    Jag älskar min familj djhupt och innerligt och detta vet jag med mitt hjärta.
    På samma sätt (alltså med hjärtat) vet jag när i mina förhållande jag har låtit förälskelsen växa sig djupare till kärlek och att jag då har älskat...inte många i mitt liv utanför min familj, men dock mer än en får jag erkänna.

• Siim

Hehe frågan som alltid funnits sen urminnes tider men aldrig kunnat besvaras.. Kan faktiskt inte heller säga nån riktig tidspunkt för det finns ju egentligen inte. Jag menar man älskar ju inte personen i fråga från den sekunden man sagt det till henne/honom utan det är ju en känsla som sakta smyger sig på en med tiden. Satt jag tror nog inte man kan säga det tidsmässigt direkt när för i såfall skulle man ju behöva veta exakt vad det innebär att älska någon och som sagt finns ju inte en direkt förklaring till det och kommer nog aldrig att finnas. Det är ju liksom en känsla som inte går att beskriva.. Närmast jag kommer till en förklaring är när man känner så oerhört stark för en människa att man aldrig vill bli av med henne/henne, då den tanken verkligen gör ont och man känner att man vill tillbringa hela livet med den personen. Och det är ju inte direkt saker man tänker så mycket på då man bara är "kär" eller "förälskad". Eller ja klart man kan tänka på det men inte i samma grad som då man verkligen älskar någon.

Avrundningsvis ska jag säga att jag märkte att mitt inlägg blev ganska suddig men som sagt tror jag inte det går att förklara riktigt. Alla "älskar" ju dessutom på sitt eget vis.

Kan också säga att jag själv kände att jag "älskade" min flickvän relativt snabbt men så har det ju nu gått en tid och jag känner mer och mer för henne för varje dag som går och älskar henne mer och mer varje dag satt då kan man ju undra om det bara var en förälskele då eller om jag redan älskade henne då.

• solsken

För mig kom det bara en dag efter ett bra tag, min kille hade sagt det ganska länge innan.
    En dag kände jag bara att jag var tvungen att få säga det till honom. Så efter någon vecka eller så kanske jag vågade.
    Det kommer när det kommer om det kommer.

Lycka till!

• jenita

Jag visste från början att min man var rätt person att dela mitt liv med, det var helt självklart direkt!
    Men jag upptäckte att jag älskade honom när han åkte iväg till malmö och jag saknade honom redan två timmar efter att han åkt!

• plum

Som sagts innan, det finns ingen tidszon för hur länge man är förälskad tills man blir kär och älskar en person.

Det tog väl typ 2 månader innan min sambo sa det till mig. Vi flyttade ihop efter 2 veckor och det är 5 år nu i April.

Jag tror att man känner när det är rätt, och när -Jag älskar dig kommer naturligt.

Svar på tråden När älskar man någon?